Pondělí 20. září 2021, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. září 2021 Oleg

Praha 1 chce regulovat dopravu, omezení vjezdu čeká Národní i Pařížskou

  7:22
Během dvou let chce radnice v Praze 1 minimálně v osmi lokalitách instalovat zásuvné sloupky, které dovolí vjíždět jen rezidentům. První městská část nehodlá zcela uzavřít jádro města pro auta, chce však zamezit řidičům, aby si tudy zkracovali cestu, tvrdí radní Prahy 1 pro dopravu David Skála.

Radní Prahy 1 David Skála (30. července 2019) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Po centru města se pohybují místní obyvatelé, Pražané z jiných částí i miliony turistů. Všichni bez omezení se sem nevejdou. Kdo má mít přednost a proč?
Z logiky věci a vzhledem k tomu, na jaké židli sedím, musím na prvním místě obhajovat rezidenty, potom Pražany a až na posledním místě turisty. Centrum města skutečně dostává pořádně na frak. Letos má do Prahy dorazit už 8,5 milionu návštěvníků a všichni centrem projdou. Město tím velice trpí. Příklad měst, jako jsou Benátky nebo Barcelona, jasně dokazuje, že v určitý moment už začne převažovat negativní dopad turismu.

O turisty už tedy nestojíte?
Praha bohužel přitahuje nejhorší typ turismu, jako jsou „Alcohol Tours“ nebo třeba rozlučky se svobodou mladých Britů. Naopak Vídeň má sice méně turistů, ale ti obvykle nevyhledávají tu nejnižší zábavu.

Chcete minimálně část návštěvníků z Prahy vyhnat?
Určitě bychom je z centra nevyhnali. Uvědomujeme si, že se jedná o místo, které chtějí všichni vidět. Ale byli bychom rádi, kdyby turistů bylo méně. Navíc se nabízí možnost navštívit i další zajímavá a významná místa v Praze. Třeba na Vyšehradě je například zahraničních návštěvníků minimum.

Jako radní pro dopravu chcete problém přetíženého centra řešit omezováním dopravy. Nebude to mít největší dopad na řidiče z řad místních obyvatel?
Jde nám především o nadbytečnou dopravu, kdy auta skrz historické centrum pouze projíždějí a zkracují si tudy cestu. To skutečně ve světě nemá obdoby. Nechceme zcela uzavřít centrum, lidé se musí dostat, kam potřebují, ale nemohou vždy využívat nejjednodušší cestu. Typickým příkladem je, když vám navigace ukáže, že nejrychlejší cesta z Chotkových sadů na Smíchov vede přes Malou Stranu, přestože jsou k dispozici tunely Blanka a Strahovský. To je pro centrum devastující. Dopravní přetížení má také za následek, že jsme po měření kvality ovzduší v Praze 1 zjistili, že celá tato oblast je v ohrožené zóně a kvalita je strašidelná.

Radnice Prahy 1 rozhodla od letošního podzimu zamezit autům vjezd na Mariánské náměstí nebo do Ostrovní ulice ze Spálené. Má se ale jednat jen o první krok. Kde budete pokračovat?
Na přípravách už půl roku pracujeme a vytipovali jsme řadu problematických oblastí. V následující etapě plánujeme zejména uzavření průjezdu pod Prašnou bránou a nedaleké Havlíčkovy ulice. Obě opatření mají přispět ke zklidnění Starého Města a Petrské čtvrti. Nechceme tím ale omezovat rezidenty, proto zvažujeme instalaci zásuvných sloupků.

Pro jaké další lokality obdobná řešení ještě zvažujete?
Bavíme se například o okolí Pařížské a Dlouhé ulice, což je spojeno také s problémem hluku v nočních hodinách. Z menších projektů chystáme i regulaci, kterou už předpřipravilo minulé vedení městské části, a týká se ulic U Lužického semináře a Cihelná na Malé Straně. Také zvažujeme zklidnění v okolí ulic Národní, Rytířská a Jungmannova, kde je velký průjezd aut hledajících místo pro zaparkování. Dalším možným místem pro omezení dopravy je oblast Nového Města kolem Panské ulice a V Cípu, které je také velmi vytížené dopravou. Problémem jsou i zkratky některých řidičů Opletalovou ulicí a zbytečně hustá doprava je třeba v Nerudově ulici a na Pohořelci.

Chystáte se v těchto případech tedy spíše instalovat zajížděcí sloupky, které umožní vjezd rezidentům, než striktní zákaz?
Ano, vnímáme to jako kompromisní řešení mezi úplným uzavřením a neomezeným vjezdem.

Kdy se tyto plány naplní?
Ke komplexnímu řešení, které by mělo vést ke zklidnění v centru, bychom se rádi dostali během příštích dvou let. Přesný časový harmonogram ale zatím neexistuje.

Taková opatření budou mít negativní dopad i na zásobování desítek podniků.
Zásobování v současné podobě vnímáme jako velký problém. Proto bychom je rádi ve spolupráci s magistrátem omezili pouze na ranní a dopolední hodiny.

Jak by to konkrétně vypadalo?
Například bychom mohli umožnit vjezd do některých ulic pouze od 6 do 10 hodin. Když v úzkých ulicích během dne zastaví dvě dodávky, tak tam už nikdo další nejen neprojede, ale téměř ani neprojde. Proto bychom chtěli zavést, že zásobování bude možné pouze do doby, než se ulice lidmi zaplní.

Dopravu v centru začali už omezovat vaši předchůdci na radnici. V mnoha případech ale řidiči značení nerespektují, sloupky zabraňující vjezdy pak dokonce odřezávají a ničí. Neměli byste se nejdříve zaměřit na dodržování stávajících opatření?
Na takové případy narážím dnes a denně. Hlavním problémem je ovšem dohled a městská i státní policie skutečně dlouhodobě trpí podstavem. A v centru města je to vidět ještě výrazněji, protože kromě místních obyvatel se tady pohybují miliony turistů. Navíc chápu, že dohlížení na dopravu bude vždycky až na druhém místě po bezpečnosti.

Vy sám se tedy v Praze 1 setkáváte s agresivními praktikami některých řidičů a nerespektováním dopravních opatření?
Primárním problémem je ignorování dopravních značek se zákazem vjezdu. Kromě toho se ale skutečně setkáváme s tím, že jsou některé zábrany devastovány. Do zásuvných sloupků řidiči sypou písek, aby nevyjížděly. Někteří zásobovači zase sloupky záměrně vyvracejí. Takový přístup se musí rychle změnit.

Parlamentní volby v roce 2021 se konají ve dvou dnech, v pátek 8. října od 14 do 22 hodin a v sobotu 9. října od 8 do 14 hodin. Ve volbách vybíráme dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Krajští lídři - Praha: Jana Maláčová, Marta Semelová, Jana Bobošíková, Patrik Nacher, Josef Nerušil, Zuzana Majerová Zahradníková, Jiří Hynek, Markéta Pekarová Adamová, Olga Richterová. Střední Čechy: Jan Hamáček, Stanislav Grospič, Jana Volfová, Karel Havlíček,  Radek Rozvoral, Radomil Bábek, Tomáš Sochr, Jan Skopeček, Vít Rakušan

S ANO se dokážeme dohodnout, řekl Okamura. Babiše za premiéra nechce

  • Nejčtenější

Škola si poradila s mamataxi, ráno zakázala autům vjezd do ulice

Stále více rodičů vozí děti do školy a jejich auta ucpávají okolí a ohrožují ty, kdo jdou pěšky. Dočasný projekt Školní...

V Praze začala výstavba nové čtvrti, čekalo se na ni přes deset let

Na Rohanském ostrově na pravém břehu Vltavy ve středu odstartovala výstavba nové čtvrti. Developer Sekyra Group zde...

První školu v Praze zcela zavřeli kvůli covidu, nakažené jsou děti i učitelé

Kvůli zvýšenému počtu nakažených koronavirem byla zavřena ZŠ Chmelnice v Praze 3. Žáci budou mít následujících deset...

Slavia - U. Berlín 3:1, oslabení hosté sahali po bodu, rozhodli náhradníci

Proti oslabenému soupeři si koledovali o ztrátu, v závěru zápasu se ale fotbalisté Slavie přeci jen znovu dostali do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi tržby nezachránili, pivo zdraží. Porovnali jsme ceny v pražských hospodách

Premium Pivovary od října zdraží čepované pivo, reagují tak na snížené tržby. Prazdroj například loni prodal o 111 milionů piv...

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

  • Další z rubriky

Zloděj vykradl sanitku, po ulici si pak vykračoval v záchranářské bundě

Dvě auta vykradl během jedné noci zloděj v Praze. V jednom případě šlo o sanitku záchranné služby, ze které si pachatel...

Křižovatkou projelo na červenou auto bez řidiče, ohrozilo ženy s kočárky

Na strážníky v Kladně se obrátil muž, že mu někdo ukradl auto. Jak se ale ukázalo, jeho auto se samo rozjelo, protože...

Muž po potyčce a zásahu strážníků zemřel na otok mozku, příčina se zkoumá

Příčinou srpnového úmrtí čtyřiadvacetiletého muže po potyčce a následném zásahu strážníků v Březnici na Příbramsku byl...

Neberte nám lokálky. Podporu tratím vyjádřilo přes pět tisíc Středočechů

Ani tisíce podpisů pod peticí nebudou patrně stačit na záchranu méně využívaných železničních tratí ve středních...

LETNÍ SOUTĚŽ: Poslední šance, zapojte se a vyhrajte věci za tisíce korun
LETNÍ SOUTĚŽ: Poslední šance, zapojte se a vyhrajte věci za tisíce korun

Vítejte v posledním – 10. týdnu soutěže. Opět hrajeme o 7 cen, mezi kterými najdete set hraček od Fisher-Price, doplňky stravy od NaturaMed,...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

Začalo to jako chřipka, pak vzal Tereze meningokok nohy a zničil ledviny

Před čtyřmi lety si Tereza myslela, že nastydla na kole. Jenže druhý den už ležela na JIP a kvůli meningokokové infekci...

Probudila mě bolest nehtů. Od té doby nemohu chodit, říká Alfred Strejček

Už téměř čtyři roky je Alfred Strejček (79) zcela odkázaný na péči druhých. Herci, recitátorovi, moderátorovi a...

Zaměstnanci i OSVČ s více dětmi dostanou od státu daňovou vratku

Díky daňové novele se během letošního roku zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé a další děti. Vyšší daňové zvýhodnění se...

Legíny nejsou kalhoty. Jak je vybírat a nosit, abyste si neuřízla ostudu

Snad v každém dámském šatníku nalezneme alespoň jedny legíny. Kousek tkaniny se totiž stal miláčkem žen. Některé...