Parkovací zóny v Praze praskají ve švech, někde je více karet než míst

  19:30aktualizováno  19:30
Studie odborníků dokazuje, jak je v Praze těžké zaparkovat. Záchytná parkoviště jsou schopna zachytit jen jedno procento ze tří set tisíc řidičů, kteří v pracovní dny přijedou do Prahy. Místo není ani v zónách placeného stání pro rezidenty. A některé městské části vydaly více parkovacích karet než mají míst.

Některé městské části dovolí řidičům parkovat o Vánocích i na modrých zónách zdarma. | foto: ČTK

Nedostatek prostoru pro parkování potvrzuje podrobná studie odborníků Fakulty dopravní ČVUT. 

V parkovištích P+R zastaví jen jedno procento vozů mířících do Prahy, říká nová studie. Podle nich do metropole po hlavních komunikacích přijede každý pracovní den průměrně 318 500 osobních aut, z toho pravidelně jich sem míří na 75 tisíc. Do širšího centra jich denně zajede 217 500, vyplývá z materiálů ČVUT.

Parkování v Praze trápí devět z deseti řidičů

Takto vysokým cifrám ovšem zdaleka neodpovídají parkovací kapacity. Například na šestnáct záchytných parkovišť P+R umístěných především na okrajích hlavního města se vtěsná pouze 3,5 tisíce aut. To znamená, že dokážou zachytit pouze jedno procento vozidel mířících dále do Prahy.

„Nedostatek je zřejmý. Z praxe ze zahraničí víme, že záchytná parkoviště mají pokrýt 30 až 50 procent přijíždějících aut,“ vysvětluje spoluautor projektu Josef Kocourek z ČVUT.

Málo míst v zónách

Složité situaci nezvládá příliš čelit ani systém zón placeného stání, který funguje v celém širším centru Prahy. Nabízí téměř 90 tisíc míst, z toho dvě třetiny jsou vyhrazeny pro rezidenty a zbytek tvoří smíšená a výhradně návštěvnická stání. Jenže to je zoufale málo.

Parkování a Pražané

  • Alespoň občas má problém zaparkovat 88 procent pražských řidičů. 
  • Celkem 83 procent řidičů přiznalo, že už někdy přišlo na schůzku pozdě, protože nemohli zaparkovat. 
  • Parkování někdy trvalo déle než samotná cesta 82 procentům respondentů. 
  • Pražané stráví parkováním ve městě přibližně 15 minut denně.
  • Přesně 31 procentům rezidentů se podle průzkumu pravidelně nedaří zaparkovat v modrých zónách, přestože mají platné parkovací oprávnění.
  • Obcházet systém parkovacích zón se už pokusilo 15 procent dotázaných. 
    Průzkum provedla agentura STEM/MARK na vzorku 585 osob.

A místa nechybějí jen přespolním řidičům, problém zaparkovat mají právě i rezidenti ve „svých“ modrých zónách. Například v Praze 7 je vydáno o 859 parkovacích oprávnění pro místní obyvatele více, než je míst k dispozici. 

„Možnosti městské části navyšovat počet parkovacích míst jsou především z důvodu velké nákladnosti a nedostatku prostoru velice omezené. Snažíme se tedy alespoň prosadit dílčí opatření, jak pomoci našim občanům zaparkovat především ve večerních a nočních hodinách, kdy zóny bývají plné,“ uvedl mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Jedním z realizovaných kroků je noční parkování pro rezidenty na parkovišti HC Sparta Praha před Výstavištěm a chystá se i parkování pro rezidenty před připravovaným centrem OC Letná, obojí za 20 korun na noc. Radnice také snaží zařídit levnější noční parkování pro rezidenty v garážích na Letné. Cena za parkování byla také snížena na některých smíšených zónách.

S nedostatkem míst bojuje i Praha 3, která je v minusu dokonce o 1 807 stání. Tamní úřad vydal už 16 428 parkovacích karet, přitom je tam vyhrazená plocha pouze pro 14 879 aut.

Navíc Praha 3 nemá ani jedno místo návštěvnické stání, stejně jako městská část Praha 1 a Praha 2.

„Co se týká možného převisu počtu karet nad počtem stání, tak je nutné si uvědomit, že z tohoto čísla v podstatě nelze nic vyvodit. Část těchto karet jsou abonenti, kteří většinou mají jiný režim parkování než rezidenti, část rezidentů si oprávnění zařizuje, i když standardně parkuje v garážích nebo vnitroblocích a využívá je pouze na krátkodobé parkování (nákupy, služby, dovoz dětí do školy, školky atd.) a část vozidel je v daný časový okamžik mimo Prahu 3,“ uvedl mluvčí Prahy 3 Tomáš Čekal.

Problém s parkováním potvrzují i řidiči oslovení průzkumem, který zpracovala agentura STEM/MARK ve spolupráci se společností Uber. Celá třetina z nich tvrdí, že se jim pravidelně nedaří zaparkovat na rezidenčních stáních, přestože mají platné parkovací oprávnění. Také to následně přispívá k tomu, že motoristé odkládají auta, kde se dá, a ročně dostanou desítky tisíc pokut. Téměř 20 tisíc vozidel nechá policie odtáhnout.

Řidiči se stahují na okraj

Ještě hůře jsou na tom Pražané žijící v centrálních městských částech, kde parkovací zóny zatím zavedeny nebyly. Právě sem se aktuálně stahuje nejvíce mimopražských aut. Snad vůbec nejhůře je na tom v současnosti Praha 10, kde doprava v některých lokalitách denně totálně kolabuje. Přitom zavedení modrých zón je tam reálné až v roce 2020.

Experti z ČVUT na základě získaných dat navrhli některá opatření, která mají do budoucna parkování v Praze zlepšit.

Patří mezi ně urychlené rozšíření zón placeného stání, dále zjednodušení celého systému, ale i zásadní zvýšení kapacity P+R. V neposlední řadě by mělo město podle jejich názoru podporovat další možnosti dopravy, například sdílení aut, kol či služby, jako je Uber.

Loni na podzim otevřela Praha tři záchytná parkoviště:

Autoři: ,

Nejčtenější

Sparta - Bohemians 1:0, pískot po výhře, rozhodla penalta v nastavení

Adam Hložek ze Sparty (vlevo) sleduje, zda si Vladislav Ljovin z Bohemians v...

Sparťanští fotbalisté zahájili jarní část sezony vítězstvím 1:0, po kterém publikum na hráče pískalo a vyhánělo trenéra...

Sparta se dohodla s Che-nanem, Dočkal míří do Číny ukončit kontrakt

3:0! Sparťanský záložník Bořek Dočkal mohutně oslavuje závěrečný gól 281....

Fotbalová Sparta zásadně pokročila k angažování Bořka Dočkala. Překonala nejsložitější překážku, definitivně se...

Plzeň - Slavia 2:0, šlágr vyzněl pro mistra, snížil náskok na tři body

Plzeňský Jean David Beaguel se raduje z gólu, který vstřelil v zápase proti...

Také v desátém vzájemném duelu Plzně se Slavií po sobě zvítězili domácí. O třetí porážce ligového lídra v sezoně...

Slavia - Genk 0:0, tyče i spousta šancí, domácí ale gól nedali

TVRDÝ STŘET. Brankář Genku Danny Vukovic se pokouší vyboxovat míč ve vzdušném...

Mnoho příležitostí měli fotbalisté Slavie v úvodním utkání play off Evropské ligy proti Genku, jenže ani jednu...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Další z rubriky

Před 30 lety motivovaly k sňatku státní půjčky, mladí se seznamovali u bigbítu

Mladí měli být podle představ oficiálních míst hlavně organizovaní, jako...

Sňatky a porodnost podporoval stát půjčkami s jednoduchými podmínkami a výhodným úrokem. Statistiky z konce 80. let...

Divoká honička v Černošicích. Řidiče zastavil až výstřel policistů

Řidič auta se snažil ujet policistům, havaroval v Černošicích (17. února 2019).

Lehkým zraněním dvou policistů skončila honička na okraji Prahy v obci Černošice. Řidič osobního auta se snažil krátce...

Cizinec se postřelil při manipulaci se zbraní. Zabývá se tím policie

V domě na Rohanském nábřeží v Praze se v neděli postřelil při neopatrné...

V neděli krátce po poledni vyjížděli záchranáři k postřelenému cizinci na Rohanské nábřeží v Praze. Podle prvotních...

ČPZP se stará o zdraví a pohodu nastávajících maminek i jejich dětí
ČPZP se stará o zdraví a pohodu nastávajících maminek i jejich dětí

Začátek nového života přináší do rodiny spoustu radosti, ale i starostí. Doprovází ho obavy o zdraví, změna režimu a zařizování nezbytné výbavičky pro miminko. Pomoc přichází z nejrůznějších stran. Od rodiny, přátel. Víte ale, že Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nabízí maminkám až 3 000 Kč?

Najdete na iDNES.cz