Ačkoli rok 2021 patřil mezi covidové, kdy se kvůli omezení pohybu obyvatel méně jezdilo auty, a loňský přírůstek nehod tak v souvislosti s růstem dopravy není nijak dramatický, nenechává to středočeskou policii v klidu. V oblasti dopravy chystá hned několik novinek, které mají přispět k většímu bezpečí na silnicích.
Češi pijí za sedm bodů. Přibývá opilých řidičů, více se ujíždí od nehody |
Jednou z nich bude využití dronů k dohledu na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi jedoucími auty. Loni se totiž ve středních Čechách stalo více než 600 dopravních nehod, přímou příčinou kterých bylo nedodržení bezpečného rozestupu. Kolizí, kdy řidiči nezvládli dobrzdit, ale bude nejspíš více, jen je policisté kvůli více příčinám srážek evidují v kolonce „nesprávný způsob jízdy“.
„Vnímáme proto nedodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly jako závažný jev vedoucí většinou k poměrně vážným následkům,“ uvedl náměstek ředitele středočeské policie Ondřej Smotlacha. Řada takových bouraček navíc končí vážnými zraněními, nebo dokonce smrtí účastníků.
Drony zatím bez pokut
Rozestupy mezi vozy jsou tak jednou z oblastí, na kterou se chtějí středočeští policisté zaměřit a jako první v České republice k tomu využijí drony. Ty pomocí kamery z výšky nad silnicí změří vzdálenost mezi projíždějícími vozidly, kterou lze vyjádřit časem.
Nehodovost v kraji
|
Když jedno auto projede kolem pevného bodu, druhé může stejný bod míjet nejdříve za dvě vteřiny. To zaručuje dostatečnou vzdálenost k tomu, aby řidič dokázal zareagovat na situaci před sebou a zvládl se vyhnout kolizi.
Když dron při kontrolní akci zjistí nedodržení vzdálenosti, pošle informaci hlídkám na silnici, které daného řidiče na vhodném místě zastaví a vyřeší s ním přestupek. Systém se bude využívat hlavně na dálnicích, kde auta jezdí vyšší rychlostí. Bezpilotní drony zvládnou měřit najednou vozidla ve všech čtyřech pruzích dálnice a zároveň pořídí fotografie.
Kontroly pomocí dronů začali policisté testovat loni, rozestupy změřili u 109 tisíc vozidel, podle Smotlachy jich bezpečnou vzdálenost nedodrželo 48 procent. To si ale policisté takové měření jen zkoušeli, teď už začnou s výsledky konfrontovat šoféry.
V průběhu února zahájí preventivní fázi, kdy budou hříšníky na přestupky jen upozorňovat, případně jim do e-mailu pošlou fotografie. Zatím za to ale nebudou padat pokuty, protože tento systém nemá oporu v zákoně. Ještě letos chce ale středočeská policie na takové měření získat certifikaci.
Nová dálniční oddělení
Kromě nedodržování rozestupů se na středočeských silnicích a dálnicích rozmohlo řízení pod vlivem alkoholu a překračování povolené rychlosti. Podle náměstka ředitele středočeské policie pro vnější službu Reného Petáka stoupl meziročně počet nehod, kdy byl příčinou alkohol, skoro o stovku na 611. Přitom 463 řidičů po nehodě nadýchalo více než promile alkoholu. Taková hladina přitom prakticky vylučuje způsobilé řízení.
Nové přísnější pokuty pro řidiče rozleptala inflace a sedm let debat |
Překročení povolené rychlosti zase může za více než 2 636 nehod na středočeských silnicích, 510 z nich se stalo na dálnicích, kde to představuje čtvrtinový nárůst. „Kontroly proto letos zaměříme na alkohol, rychlost a držení telefonu za jízdy,“ uvedl Peták.
Zejména kvůli překračování rychlosti na dálnicích upře policie pozornost na středočeské úseky autostrád. A to podobným způsobem, jakým to udělala již loni na mladoboleslavské D10, kdy v Brodcích otevřela nové dálniční oddělení. Tamní policisté se soustředí právě na D10, na kterou mohou v případě potřeby díky poloze své základny rychle najet a řešit nenadálé situace, stejně jako častěji provádět preventivní kontroly.
Pokuta pro řidiče za alkohol se zvýší, za volant se bude moci už v sedmnácti |
„Letos chceme v kraji otevřít další dvě dálniční oddělení,“ sdělil MF DNES ředitel středočeské policie Václav Kučera.
Intenzivně sledovat hodlají policisté i železniční přejezdy, na které řidiči často vjíždějí na červenou. Na přejezdech se totiž jen loni v kraji stalo 70 nehod, to je o osm více než v roce 2021. Zemřeli při nich čtyři lidé, což je meziročně o tři více.