Mimořádná opatření, která zavedla vláda s cílem omezit šíření epidemie koronaviru, mají nebývalý dopad i na život v metropoli. Lidé téměř nevycházejí ven a mnozí pracují z domova. Také většina obchodů, restaurací a dalších služeb je zavřená, mimo jiné nefungují ani kulturní instituce. Paradoxně pozitivní vliv má současná složitá situace na jeden z dlouhodobě největších problémů Prahy: výrazně poklesla automobilová doprava ve městě. Ubylo tak velké množství kolon, částečně by se ale také mělo zlepšit ovzduší, neboť právě doprava má na jeho znečištění v hlavním městě největší podíl.
Že se situace na pražských silnicích dočasně výrazně zklidnila, dokládají i data pohybu a intenzity automobilové dopravy za minulý týden, která s pomocí telematických zařízení sleduje městská společnost Technická správa komunikací (TSK). Z výsledků vyplývá, že provoz aut oproti situaci před vyhlášením nouzového stavu 12. března se nyní v průměru snížil o třetinu.
„Poklesy automobilové dopravy jsou poměrně značné. Nejvíce ubylo dojíždění za prací, a to jak u pražských řidičů, tak i u těch, kteří sem dojíždějí odjinud,“ říká ředitel sekce infrastruktury z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) Marek Zděradička.
V samotném centru města ubylo aut téměř o 35 procent, ve zbytku Prahy to bylo 29,2 procenta. Vůbec největší propad provozu, konkrétně o 52 procent, zaznamenalo nábřeží Ludvíka Svobody v Praze 1. Z celkem 33,7 tisíce aut jich tudy v současnosti projede „jen“ 16,2 tisíce. A třeba na magistrále v ulici 5. května směrem do centra nyní projede v průměru o 45 procent řidičů méně než před třemi týdny.
Ubylo aut i na Evropské
Aktuálně je ale na první pohled patrný nižší provoz na všech důležitých komunikacích v metropoli. Na Evropské třídě v Praze 6 poklesla intenzita dopravy z 33 tisíc aut denně až na necelých 18 tisíc a na velmi vytížené ulici V Holešovičkách zaznamenalo TSK úbytek aut z téměř 90 tisíc až na současných 60 tisíc.
Řidičů v těchto dvou případech ubylo zejména proto, že tudy ještě nedávno cestovaly za prací tisíce lidí z oblastí Kladenska, respektive Mělnicka a dalších částí středních Čech. A právě kvůli karanténě jejich počet dočasně klesl. V případě Evropské je také nezanedbatelným důvodem současného zklidnění i skutečnost, že kvůli výraznému rušení mezinárodních leteckých spojů tudy neproudí turisté při cestě z letiště do centra a opačně.
Pokles dopravy v PrazeData zachycují, jak se před vyhlášením nouzového stavu a po něm změnil v některých ulicích počet projíždějících aut (v tisících aut a počtech procent). místo před po pokles v % Žitná..................................29,7 18 39 Rašínovo nábřeží................19,3 11,8 39 nábřeží Ludvíka Svobody......33,7 16,2 52 Evropská............................ 33,2 18 46 Plzeňská .............................26 17,5 32 Modřanská...........................35,1 24,5 30 Na Strži................................22,9 15,7 31 5. května..............................45 24,6 45 V Holešovičkách...................88,5 62,7 29 Liberecká..............................77,8 54,6 30 Zdroj: TSK |
Nezměnila se ovšem pouze intenzita dopravy, ale překvapivě i doba, kdy lidé v největším počtu usednou za volant.
„Zajímavostí je, že se o dvě až tři hodiny posunuly ranní a odpolední špičky v dopravě. Ráno jsou mezi devátou a dvanáctou hodinou a večer mezi čtvrtou a osmou hodinou,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).
Mnoho lidí totiž nyní nejezdí pravidelně ráno do práce, ale například se tam staví později jen na nezbytně dlouhou dobu, případně si zařizují zcela jiné věci.
Se začátkem jara startuje i hlavní stavební sezona, kdy TSK hned na několika místech po městě opravuje povrchy komunikací. S tím související dopravní omezení ale nyní výjimečně řidičům nezpůsobují větší zdržení. Po zimní přestávce právě tento týden například začala další etapa oprav na zmíněné Evropské a také tady byl průjezd plynulý. „Zde je velmi znát úbytek dopravy a komplikace jsme nezaznamenali v ranní špičce ani v průběhu celého dne,“ konstatuje mluvčí TSK Barbora Lišková.
Přitom se začátkem mimořádných opatření byla zrušena platnost zón placeného stání, aby se například k pacientům bez problémů dostali třeba lékaři nebo jejich příbuzní. Některé obavy, že to výrazně zhorší dopravní situaci i možnosti parkování pro rezidenty, se tak naštěstí nepotvrdily. Náměstek Adam Scheinherr navíc oznámil, že parkovací zóny budou zdarma až do 13. dubna. Teprve po Velikonocích znovu vejde v platnost regulace stání. „Teď je důležité, abychom si mohli vybrat, jak se pohybovat po Praze, a nikoho nic nelimitovalo,“ zdůvodnil svůj krok náměstek.
Aktuální pokles automobilové dopravy ve městě však stále není tak propastný jako v případě městské hromadné dopravy, kde se během několika dní snížil počet cestujících až o 80 procent. To je podle Marka Zděradičky z IPR dáno z velké části tím, že se lidé v autě cítí lépe chráněni před nákazou. Někteří Pražané pak také dali přednost kolu před cestováním autobusem či tramvají. Sčítače v Podolí totiž aktuálně zaznamenávají až o sedmdesát procent více cyklistů než loni ve stejném období.