NTM ukrývá v depozitech na několika místech v Česku desítky tisíc sbírkových předmětů ve velikosti od hodinek po lokomotivu. Nyní přibyla hala CD 04 v Čelákovicích.
V hale CD 04 své místo najdou muzeální předměty zejména z podsbírky Věda, technika a průmyslová výroba, které nyní prošly očistou a konzervací. „Tímto konečně končí anabáze, která započala násilným vystěhováním muzea z Hradčan do Invalidovny v roce 1941,“ uvedl Karel Ksandr, generální ředitel NTM.
Od Husáka po Velox
V depozitu najde útočiště třeba též sbírka několika aut pražské záchranné služby, o jejichž převzetí nyní muzeum vyjednává. Je mezi nimi též mercedes, který sloužil v 80. letech minulého století jako sanitní vůz prezidenta Gustáva Husáka.
NTM v Čelákovicích rovněž představilo vzácné auto Velox, které loni přijalo od soukromého dárce ze Švýcarska. „Automobilka působila v letech 1909 až 1911 v Praze-Karlíně, ty vozy se dochovaly pouze dva na světě, jeden už jsme měli ve sbírkách a druhý jsme darem dostali od Patricka Zehndera a jeho bratra,“ řekl Karel Ksandr.
Velox v roce 1956 proslavil film Dědeček automobil. NTM ho vystaví v expozici na Letné. „Nová depozitární hala, jejíž realizaci považuji za velký úspěch, je vzorem moderního depozitáře postaveného sendvičovými tepelně izolačními fasádami a s podporou inteligentních technologických systémů,“ dodal Ksandr.
Nejdražší auto Česka je válečná kořist ze stodoly. Jediný mercedes na světě |
Vybudování komplexu s celkovou půdorysnou plochou depozitářů 2 157 metrů čtverečních vyšlo na 95 milionů korun. „Využití ověřených technologií se pojí se snížením investičních, energetických a provozních nákladů a zároveň zaručuje vysokou úroveň bezpečného uložení sbírek,“ řekl ministr kultury Martin Baxa (ODS).
„Existence nové haly CD 04 také nepřímo umožní realizaci projektu vybudování Muzea železnice a elektrotechniky na Masarykově nádraží, kde byly uloženy předměty přenesené po povodních ze zatopené karlínské Invalidovny,“ vysvětlil Karel Ksandr.
Století železnic
Návštěvníci se na Masarykově nádraží budou moci těšit na sbírku Dvě století železnic. V ní se prolne železniční historie s hospodářskými, sociálními, politickými a ekonomickými dějinami českých zemí. Její součástí se stane též expozice hnacích strojů, tedy prezentace části sbírky NTM, která je nejvýznamnější sbírkou historických kolejových vozidel u nás.
VIDEO: Dělníci sundali ikonický most, 130 let byl vstupní branou k Výstavišti |
Otevření nové drážní expozice v areálu Masarykova nádraží vedení technického muzea předpokládá v roce 2028. Lokalitu zvolili odborníci proto, že představuje nejstarší a nejrozsáhlejší ucelený soubor historických železničních staveb v Česku.
Do projektu nazvaného Muzejní míle se zapojí také železniční sbírky NTM. Do návštěvnické trasy je zapojeno i Národní muzeum na Václavském náměstí, Muzeum města Prahy na Florenci a Armádní muzeum na Vítkově.
VIDEO: Vzácnou lokomotivu z technického muzea odtáhli ke generální opravě |
Depozitární areál NTM v Čelákovicích se rozkládá na ploše okolo 77 tisíc metrů čtverečních, které muzeum pro své potřeby získalo již v 60. letech 20. století. Na území od této doby stavbaři vybudovali dvanáct depozitárních objektů rozličných konstrukcí. V areálu je však ještě dostatek místa pro vznik několika dalších budov.
Pro potřeby železniční sbírky NTM v roce 2012 zakoupilo Železniční depozitář NTM v Chomutově. Instituce spravuje přibližně 80 tisíc sbírkových předmětů, které dokládají vývoj techniky, průmyslu, dopravy, architektury a vědy v České republice. Většina je vedle expozic v Praze na Letné a v pobočce muzea v Centru stavitelského dědictví NTM v Plasích uložena právě v depozitáři v Čelákovicích.