Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvBranický most je po dobu rekonstrukce uzavřený také pro pěší, uvedla Správa železnic na twitteru. Výluka omezí hlavně nákladní železniční dopravce, kteří budou muset na západ od Prahy jezdit oklikou přes České Budějovice či Chomutov. Podle zástupce dopravců budou požadovat po Správě železnic proplacení zvýšených nákladů.
Vlakový provoz se na Branickém mostě přeruší v pátek 20. října, provoz po jedné koleji by měla Správa železnic obnovit v dubnu příštího roku. Po dvou kolejích by se mělo na Branickém mostě jezdit na podzim roku 2024.
„Při výběru zhotovitele jsme kladli důraz na to, aby navrhovaná doba přerušení provozu na mostě byla co nejkratší,“ řekl generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda.
Těžké období pro nákladní dopravce
Objízdné trasy pro nákladní dopravu povedou po dobu rekonstrukce přes České Budějovice a přes Chomutov. „Objízdné trasy jsou opravdu vzdálené. Ale od října do dubna je menší objem nákladní dopravy, takže věřím, že to nákladní dopravci zvládnou spolu s námi,“ uvedl Svoboda.
Prezident Sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad Martin Hořínek řekl, že nákladní dopravce na železnici čeká těžké období, a to zejména v době plné výluky.
Branický most projde rekonstrukcí a dostane druhou kolej. Práce začnou brzy |
„Při uzavření Branického mostu je jediná rozumná varianta přes Výtoňský most u Vyšehradu. Vzhledem k jeho alarmujícímu stavu je most pod neustálým monitoringem a v současné době u něj platí omezení hmotnosti 20 tun na nápravu. To je v nákladní dopravě zásadní omezení, které znemožní jízdu těžkých komodit přes Prahu a vynutí si tyto objízdné trasy,“ uvedl Hořínek.
Dodal, že zvýšené náklady za objízdné trasy budou nákladní dopravci po Správě železnic požadovat. „Neboť naši zákazníci nám odmítají platit vícenáklady a my již žádné rezervy nemáme,“ řekl Hořínek.
„Dosud především nákladní spojka přes Branický most začne plnit významnější roli v pražské integrované dopravě. Jde o jeden z našich konkrétních kroků k podpoře ekologické přepravy osob a nákladů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Druhá kolej uleví
Uvedl, že rekonstrukce mostu je potřebná i kvůli přípravě kapacity pro řešení železničního Výtoňského mostu. Přidání další koleje na Branický most by mělo v budoucnu pomoct mimo jiné při plánované rekonstrukci mostu na Výtoni.
Projekt je také financován skrze Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Způsobilé náklady projektu, tedy náklady, které mohou být v rámci dotace podpořeny, jsou ve výši 1,7 miliardy korun. Evropská unie zaplatí 85 procent těchto nákladů, tedy zhruba 1,5 miliardy korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Práce provede konsorcium tvořené firmami Metrostav TBR, Porr, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Stavba podle SŽ umožní odklon vlaků mezi hlavním a smíchovským nádražím při plánované rekonstrukci železničního mostu mezi Podskalím a Smíchovem.
Praha 2 podpořila opravu výtoňského mostu, chce i navýšení jeho kapacity |
„Vybuduje se především druhá traťová kolej v úseku od odbočky Tunel nacházející se před Branickým mostem do stanice Praha-Krč. Současně vznikne i nová odbočka Spořilov, která umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou,“ uvedl dříve mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Projekt zahrnuje rovněž opravu Branického mostu, vybudování nového přemostění Údolní ulice a výstavbu technologických objektů v Krči a na Spořilově. V dosud jednokolejné zastávce na Kačerově vznikne nové 220 metrů dlouhé nástupiště. Přestup na metro a autobusy MHD zajistí nová lávka.
Branický most, nazývaný také most Inteligence, byl vystavěn v polovině 20. století a provoz byl zahájen v roce 1964. Přestože se původně budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. V současnosti je využívaný především nákladními vlaky a tvoří součást nákladního průtahu Prahou.