Modernizace trati Praha–Kladno pokročila, hotovo bude v roce 2029

  18:10aktualizováno  18:10
Projekt modernizace železnice s připojením na Letiště Václava Havla se dostal do fáze, kdy Správa železniční dopravní cesty žádá o územní rozhodnutí pro tři úseky trati. Zároveň připravuje výběrové řízení na zpracování dokumentace pro stavební povolení.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Praha-kladno.cz

V letech 2028 až 2029 bude dokončen poslední úsek mezi nádražím Praha-Bubny a Veleslavínem. Rekonstrukce celé trati by měla stát podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) téměř 40 miliard korun.

„Jsem rád, že na několika úsecích už se blížíme k územnímu rozhodnutí, což je u liniových staveb jeden z nejdůležitějších milníků. Letošní rok bude z hlediska povolovacích procesů klíčový a já věřím, že se nám podaří najít rozumné kompromisy mezi veřejným zájmem a zájmy majitelů dotčených pozemků,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Správa železnic rozdělila celou trať do sedmi částí, které se budou stavět samostatně. V současnosti se už pracuje na Negrelliho viaduktu v Praze.

Celý projekt počítá se zdvojkolejněním stávající trati a po jejím celkovém dokončení s elektrifikací. Do té doby soupravy potáhnou dieselové lokomotivy. Středočeský kraj už avizoval, že postupně zakoupí moderní a pohodlné soupravy.

Modernizací bude možné zvýšit kapacitu spojů, jež je nyní na maximu. Navíc se počítá s tím, že poptávka po dopravě v této lokalitě silně poroste.

Ve špičce zde po dokončení modernizace dráhy vypraví až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Mimo Prahu dosáhne rychlost souprav místy 160 kilometrů za hodinu.

Rychlodráhu plánovali už nacisté i komunisté

Vzrostla tak šance na dokončení plánů, s jejichž myšlenkou se podle předsedy spolku Halda Kladno Romana Hájka pracovalo už v protektorátní době.

Modernizace železniční trati Praha–Kladno

Termín dokončení: 2028/2029
Předpokládané náklady podle SŽDC: téměř 40 miliard korun
Doba jízdy vlaku z centra Prahy na letiště (19 km): 25 minut
Doba jízdy mezi Kladnem a centrem Prahy (30 km): 30 minut

Tři cíle projektu: 

  • Kapacitní spojení Kladna s centrem hlavního města. 
  • Spolehlivé a přímé spojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy.
  • Zachycení individuální a autobusové dopravy z obcí a měst přilehlého regionu v terminálu Dlouhá Míle a dalších parkovištích P+R.

„Jako o jedné z priorit krajského národního výboru se pak o zdvojkolejnění a modernějším železničním spojení Kladna s Prahou mluvilo v souvislosti s výstavbou sídliště v Rozdělově v roce 1953,“ poznamenal na sociálních sítích Hájek.

Modernizace tratě mezi Kladnem a Prahou výrazně zasáhne do života většiny Kladeňanů. Třeba dopravními změnami, které největší středočeské město čekají.

S těmi největšími novinkami ve čtvrtek večer seznámili účastníky veřejného setkání v Kladně projektant Metroprojektu Praha Jan Nosek a Pavel Pajdar, náměstek ředitele SŽDC Stavební správy západ.

Mezi nejdůležitější změny podle nich patří kompletní rekonstrukce nástupišť hlavního kladenského vlakového nádraží, kde také vzniknou záchytná parkoviště P+R.

„Velká změna dopravního systému se týká nyní už nevyhovujícího přejezdu s frekventovanou ulicí Petra Bezruče směrem na Velkou Dobrou. Bude zrušen. Místo něj povede pod tratí podjezd s napojením do křižovatky ulic Jateční a Železničářů, kde bude kruhový objezd,“ informoval Jan Nosek.

Vznikne také zcela nové nádraží Kladno-město. Modernizovaná trať bude zakončena na Ostrovci. Zde se naopak uvažuje o demolici stávající nádražní budovy.

V Praze protestují. Čeká to také Kladno?

Protože jde o velmi složitou stavbu, připomínek už dnes existuje celá řada. Ze strany kladenského magistrátu, ale i jeho obyvatel. Kromě samotné dráhy je totiž nutné dořešit řadu dalších souvisejících staveb, tedy silnice, chodníky, cyklostezky, parkoviště a další.

Město například požaduje přímé napojení spojů z Kladna na letiště, nikoli řešení s nutným přestupem. Dále vybudování co největšího mimoúrovňového křížení trati, úpravy plánů stanice Kladno-město, modernější protihlukové stěny či stavbu 27 kilometrů dlouhé drážní cyklotrasy z Kladna do Prahy, která by trať kopírovala.

Kladeňany pak zajímá například odhlučnění jejich domů, stejně jako proč plány končí na Ostrovci a moderní trať nevede až do čtvrti Švermov, kde žije několik tisíc obyvatel. Veřejné projednání záměru se v souvislosti s územním rozhodnutím uskuteční na kladenské radnici 6. března.

Start modernizace trati nyní komplikují obyvatelé pražské Ořechovky, pod jejichž domy SŽDC a pražský magistrát plánují vybudovat podzemní úsek železnice.

Sepsali protestní petici a vytvořili iniciativu s názvem Nechceme tunel pod Ořechovkou! Podobné protesty by mohly vzniknout i v Kladně, zejména u vlastníků rodinných domů, kolem kterých trať povede.

Nejčtenější

Bouřky se přehnaly nad Českem, zasáhly hlavně střední a východní Čechy

Sobotní bouřka v Jihlavě. (16.6.2019)

Velmi silné bouřky s přívalovým deštěm hrozí v neděli odpoledne v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně Zlínském...

Dostali se na vysněný obor. Technická chyba, přijati nejste, oznámila škola

Budova Vysoké škola ekonomické v Praze

Téměř tři stovky uchazečů o studium na jedné z fakult pražské Vysoké školy ekonomické žily přes dva dny v přesvědčení,...

Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi, trpí pod náporem vozidel

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Městská část Praha 6 ve čtvrtek vyhlásila Stav dopravní nouze. Návrh odsouhlasilo 29 z 38 přítomných zastupitelů. Ti...

Trampové nechali kamaráda vozíčkáře u lomu Amerika, zůstal tam dvě noci

Vozíčkář zůstal dvě noci u lomu Amerika, nechali ho tam kamarádi. (17. 6. 2019)

U lomu Velká Amerika na Berounsku zůstal po dvě noci opuštěný vozíčkář, který se sám nedokázal dostat pryč. Podle...

Pacientku nechali ležet šest hodin na chodbě. Nemocnice pochybení popírá

Nemocnice chodba

Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov nechala na nemocniční chodbě ve středu ležet postarší ženu šest hodin. Alespoň...

Další z rubriky

Na koupališti Lhotka utonul starší muž, nepomohla ani rychlá akce

Na koupališti Lhotka se utopil starší muž. (18.6.2019)

Na koupališti Lhotka v Praze 4 se odpoledne utopil starší muž. Ve vodě ho zhruba po 15 minutách od nahlášení našel...

Členy bývalého vedení Prahy 1 obvinili kvůli bytům prodaným pod cenou

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký

Podle znaleckého posudku, který si policie objednala, bylo pod cenou prodáno více než dvacet městských bytů v Praze 1....

Mokřad u Jižní spojky odolává suchu, obývají ho slavíci i rozmanité žáby

Mokřad Triangl

Český svaz ochránců přírody pečuje zhruba o padesát hektarů mokřadů po celé České republice. Jedním z nich je lokalita...

Naděje pro neplodné páry: Česko zavádí novou metodu mrazení vajíček
Naděje pro neplodné páry: Česko zavádí novou metodu mrazení vajíček

Státní ústav pro kontrolu léčiv schválil v nedávné době zcela novou metodu mrazení vajíček. Měla by eliminovat riziko poškození vajíčka při rozmrazení a dát tak ženám, které podstupují umělé oplodnění, větší šanci na úspěch.

Najdete na iDNES.cz