Modernizace trati Praha–Kladno pokročila, hotovo bude v roce 2029

  18:10aktualizováno  18:10
Projekt modernizace železnice s připojením na Letiště Václava Havla se dostal do fáze, kdy Správa železniční dopravní cesty žádá o územní rozhodnutí pro tři úseky trati. Zároveň připravuje výběrové řízení na zpracování dokumentace pro stavební povolení.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Praha-kladno.cz

V letech 2028 až 2029 bude dokončen poslední úsek mezi nádražím Praha-Bubny a Veleslavínem. Rekonstrukce celé trati by měla stát podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) téměř 40 miliard korun.

„Jsem rád, že na několika úsecích už se blížíme k územnímu rozhodnutí, což je u liniových staveb jeden z nejdůležitějších milníků. Letošní rok bude z hlediska povolovacích procesů klíčový a já věřím, že se nám podaří najít rozumné kompromisy mezi veřejným zájmem a zájmy majitelů dotčených pozemků,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Správa železnic rozdělila celou trať do sedmi částí, které se budou stavět samostatně. V současnosti se už pracuje na Negrelliho viaduktu v Praze.

Celý projekt počítá se zdvojkolejněním stávající trati a po jejím celkovém dokončení s elektrifikací. Do té doby soupravy potáhnou dieselové lokomotivy. Středočeský kraj už avizoval, že postupně zakoupí moderní a pohodlné soupravy.

Modernizací bude možné zvýšit kapacitu spojů, jež je nyní na maximu. Navíc se počítá s tím, že poptávka po dopravě v této lokalitě silně poroste.

Ve špičce zde po dokončení modernizace dráhy vypraví až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu. Mimo Prahu dosáhne rychlost souprav místy 160 kilometrů za hodinu.

Rychlodráhu plánovali už nacisté i komunisté

Vzrostla tak šance na dokončení plánů, s jejichž myšlenkou se podle předsedy spolku Halda Kladno Romana Hájka pracovalo už v protektorátní době.

Modernizace železniční trati Praha–Kladno

Termín dokončení: 2028/2029
Předpokládané náklady podle SŽDC: téměř 40 miliard korun
Doba jízdy vlaku z centra Prahy na letiště (19 km): 25 minut
Doba jízdy mezi Kladnem a centrem Prahy (30 km): 30 minut

Tři cíle projektu: 

  • Kapacitní spojení Kladna s centrem hlavního města. 
  • Spolehlivé a přímé spojení Letiště Václava Havla s centrem Prahy.
  • Zachycení individuální a autobusové dopravy z obcí a měst přilehlého regionu v terminálu Dlouhá Míle a dalších parkovištích P+R.

„Jako o jedné z priorit krajského národního výboru se pak o zdvojkolejnění a modernějším železničním spojení Kladna s Prahou mluvilo v souvislosti s výstavbou sídliště v Rozdělově v roce 1953,“ poznamenal na sociálních sítích Hájek.

Modernizace tratě mezi Kladnem a Prahou výrazně zasáhne do života většiny Kladeňanů. Třeba dopravními změnami, které největší středočeské město čekají.

S těmi největšími novinkami ve čtvrtek večer seznámili účastníky veřejného setkání v Kladně projektant Metroprojektu Praha Jan Nosek a Pavel Pajdar, náměstek ředitele SŽDC Stavební správy západ.

Mezi nejdůležitější změny podle nich patří kompletní rekonstrukce nástupišť hlavního kladenského vlakového nádraží, kde také vzniknou záchytná parkoviště P+R.

„Velká změna dopravního systému se týká nyní už nevyhovujícího přejezdu s frekventovanou ulicí Petra Bezruče směrem na Velkou Dobrou. Bude zrušen. Místo něj povede pod tratí podjezd s napojením do křižovatky ulic Jateční a Železničářů, kde bude kruhový objezd,“ informoval Jan Nosek.

Vznikne také zcela nové nádraží Kladno-město. Modernizovaná trať bude zakončena na Ostrovci. Zde se naopak uvažuje o demolici stávající nádražní budovy.

V Praze protestují. Čeká to také Kladno?

Protože jde o velmi složitou stavbu, připomínek už dnes existuje celá řada. Ze strany kladenského magistrátu, ale i jeho obyvatel. Kromě samotné dráhy je totiž nutné dořešit řadu dalších souvisejících staveb, tedy silnice, chodníky, cyklostezky, parkoviště a další.

Město například požaduje přímé napojení spojů z Kladna na letiště, nikoli řešení s nutným přestupem. Dále vybudování co největšího mimoúrovňového křížení trati, úpravy plánů stanice Kladno-město, modernější protihlukové stěny či stavbu 27 kilometrů dlouhé drážní cyklotrasy z Kladna do Prahy, která by trať kopírovala.

Kladeňany pak zajímá například odhlučnění jejich domů, stejně jako proč plány končí na Ostrovci a moderní trať nevede až do čtvrti Švermov, kde žije několik tisíc obyvatel. Veřejné projednání záměru se v souvislosti s územním rozhodnutím uskuteční na kladenské radnici 6. března.

Start modernizace trati nyní komplikují obyvatelé pražské Ořechovky, pod jejichž domy SŽDC a pražský magistrát plánují vybudovat podzemní úsek železnice.

Sepsali protestní petici a vytvořili iniciativu s názvem Nechceme tunel pod Ořechovkou! Podobné protesty by mohly vzniknout i v Kladně, zejména u vlastníků rodinných domů, kolem kterých trať povede.

Nejčtenější

Slavia - Sevilla 4:3 po prodloužení, postup trefil v poslední chvíli Traoré

Slávisté slaví postup do čtvrtfinále Evropské ligy proti FC Sevilla.

Byla to noc, na kterou slávisté nikdy nezapomenou. Zážitek na celý život. Český tým dovedl odvetu Evropské ligy proti...

Vysněný los. Slavia ve čtvrtfinále Evropské ligy vyzve Chelsea

ROZLOSOVÁNO. Takhle vypadají dvojice pro čtvrtfinále Evropské ligy.

Slávističtí fotbalisté se ve čtvrtfinále Evropské ligy utkají s Chelsea. První zápas se 11. dubna hraje v Edenu, odveta...

Muž s piercingem u penisu přepadl ženu a déle než hodinu ji znásilňoval

Hledá se pachatel, který na Praze 10 znásilnil ženu

Policisté pátrají po muži, který v Praze 10 přepadl a déle než hodinu znásilňoval šestapadesátiletou ženu vracející se...

Sparta - Olomouc 2:1, po půli zlepšení, skóre z penalt otáčel Kanga

Guélor Kanga ze Sparty (uprostřed) se raduje se spoluhráči Benjaminem Tettehem...

Fotbalisté Sparty vyhráli i šesté jarní utkání, proti Olomouci otočili ve 25. kole na 2:1 díky dvěma pokutovým kopům....

Matěj Stropnický zachraňuje zámek. Každou neděli jej otevírá veřejnosti

Zámek Osečany je státem prohlášenou kulturní památkou a chátrá od revoluce, kdy...

Matěj Stropnický opustil politiku a přesídlil na venkov do Osečan, kde si s partnerem Danielem Krejčíkem pořídili...

Další z rubriky

Od svodidel na dálnici D6 se auto odrazilo na střechu, řidič byl opilý

Na dálnici D6 u Nového Strašecí se převrátilo auto na střechu. (22.3.2019)

Na 27. kilometru dálnice D6 vjel řidič autem do svodidel a obrátil ho na střechu. Než ho odvezla záchranka, ukázalo se,...

Luxusní vily mohou být splněným snem. Které jsou v Česku na prodej?

Havlíčkův Brod, okres Havlíčkův Brod. Secesní vila z roku 1910 s užitnou...

V České republice se prodává velké množství luxusních historických i moderních vil. Všechny mají obytnou plochu velkou...

Do kamionu na dálnici D7 narazilo auto, silnici zasypalo krmivo

Na dálnici D7 u Prahy se srazilo auto s kamionem, přiletěl vrtulník. (21. 3....

Na dálnici D7 u Brandýska na Kladensku se dopoledne srazilo auto s kamionem. Řidiče musel do nemocnice přepravit...

Najdete na iDNES.cz