Kladno s centrem Prahy spojí moderní trať. Do deseti let, slibuje SŽDC

  18:29aktualizováno  18:29
Do deseti let mají vyrazit z Kladna na letiště Václava Havla a do centra Prahy moderní vlaky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokračuje v přípravě modernizace. O rychlodráhu však nepůjde.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

„Práce spočívají v modernizaci stávající trati mezi Masarykovým nádražím a Kladnem a napojení letiště prostřednictvím nové odbočky z železniční stanice Praha-Ruzyně,“ upřesnil za SŽDC Jakub Ptačinský.

Hotovo by mělo být do deseti let. Nepůjde ovšem o rychlodráhu, o které se mluví už léta, podle SŽDC budou vlaky jezdit po dvou kolejích rychlostí kolem 80 kilometrů za hodinu a pohánět je bude elektřina. „Trať bude vybavena moderním zabezpečovacím a sdělovacím zařízením tak, aby vyhovovala podmínkám a požadavkům pro pravidelný intervalový příměstský provoz,“ upozorňuje mluvčí SŽDC Marek Illiaš s tím, že aktuálně tu je kolej jen jedna, která navíc ani není elektrifikovaná.

Potřebu změny potvrdil také průzkum společnosti Talk. „Aktuálně dostupné cesty na letiště ohodnotili cestující průměrně známkou 3,95 bodu z 10 a rychlost současné přepravy průměrně známkou 5,05 bodu z 10,“ vyplývá z ankety, kterou si nechala zpracovat SŽDC.

Přibudou i parkoviště

Oproti současnému stavu by mělo dojít k výraznému zlepšení v rychlosti i komfortu cestování. V dopravní špičce vyrazí na trať až šest párů souprav za hodinu, a to jak na trase z Kladna do metropole, tak na letiště. V praxi to znamená, že vlak pojede každých deset minut.

Termín dokončení v roce 2028 je ale závislý na jednáních o změnách územních plánů v jednotlivých úsecích projektu, které se může protáhnout. Nicméně už nyní se na budoucí moderní dráze pracuje na území hlavního města. Součástí zmiňované modernizace je oprava Negreliho viaduktu – z Masaryčky totiž vlaky pojedou přes nádraží Praha-Bubny a Praha-Veleslavín. Práce na viaduktu za 1,4 miliardy korun mají být hotové v roce 2020.

Pro region budou nejpodstatnější úpravy v úsecích Kladno–Kladno-Ostrovec a Praha-Ruzyně–Kladno. Prvně jmenovaný projekt za 2,7 miliardy korun počítá i se zázemím pro motoristy. „V železniční stanici Kladno je navrženo nové velké parkoviště P+R,“ upozornil Marek Illiaš.

Úsek z Ruzyně do Kladna by měl stát více než 4 miliardy korun. Vzniknout by měly tři nové zastávky: Hostivice-Jeneček, Pletený Újezd a Malé Přítočno, která nahradí rušenou stanici Unhošť. V Hostivici, Jenči a Malém Přítočnu se počítá se stavbou dalších záchytných parkovišť. Na obou úsecích by se mělo začít pracovat do tří let.

Vlaky propojené s autobusy

Železnice v kraji prožívá doslova renesanci, především ve srovnání s odlivem zákazníků, který ji potkal v 90. letech 20. století. Přepravu z měst a obcí regionu usnadňuje postupné propojování středočeské a pražské dopravní sítě. Takzvaná integrace se týká rovněž autobusových linek, ale už nyní je patrný značně zvýšený zájem pasažérů o cesty vlakem. Potvrdil to i nedávný test, který provedli redaktoři MF DNES. Plné soupravy jezdí na Prahu z Benešova, Kolína či Berouna, málo cestujících zaznamenala MF DNES pouze z Mladé Boleslavi.

Pohodlné přestupy mezi spoji v kraji a metropoli systémem „na jednu jízdenku“ dopravu nejen zjednodušily, ale rovněž zlevnily. Pokud lidé cestují pravidelně, jejich úspora je až třetinová „Cílem je nejen podpořit současný stav, kdy máme stále více pasažérů v MHD, ale je třeba, aby navíc cestovali co nejkomfortněji, nejrychleji a také za přijatelnou cenu,“ uvedl krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO).

Po Mělnicku, jež začalo výhody společných linek využívat v dubnu 2015, se přidalo Benešovsko, Sedlčansko a Nymbursko. Následovalo Kladensko a Příbramsko a do konce příštího roku by měl být do společného systému zapojen celý kraj.

Ze Středočeského kraje nyní jezdí po železnici do hlavního města denně více než 130 tisíc lidí, což je ve srovnání s autobusy o 50 tisíc víc. „Železnice je nepostradatelná v rychlém dojíždění do Prahy pro desetitisíce lidí každý den,“ podotkl radní pro dopravu. Města se jim snaží dopravu co nejvíce usnadnit, a proto nové autobusové terminály propojují s vlakovými nádražími. Rychlý přestup a dobrá návaznost spojů funguje například v Berouně či v Poděbradech. Cestující si navíc libují, že kromě pomalejších osobních vlaků mohou v některých úsecích cestovat i rychlíkovými spoji.

Vylepšení by se měl brzy dočkat také odbavovací systém, který využije špičkových technologií. Cestujícím umožní vybrat si, jak zaplatí za jízdu. „Plánujeme zavést multikanálový odbavovací systém (MOS),“ řekl František Petrtýl.

Už letos by mohla novinka začít fungovat v Praze a záhy pak také v kraji. Cestujícím takzvaný MOS umožní využít elektronických jízdenek například prostřednictvím platební karty či mobilního telefonu.

Nejčtenější

Policie odkryla identitu pachatele, který hrozil střelbou na českých školách

Zásahové jednotky na soutěži likvidovaly gang i toxickou látku.

„Pražská policie právě zjistila identitu pachatele, který na Twitteru hovořil o hrozbě střelbou ve školách v Praze....

Bouřky se přehnaly nad Českem, zasáhly hlavně střední a východní Čechy

Sobotní bouřka v Jihlavě. (16.6.2019)

Velmi silné bouřky s přívalovým deštěm hrozí v neděli odpoledne v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně Zlínském...

Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi, trpí pod náporem vozidel

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Městská část Praha 6 ve čtvrtek vyhlásila Stav dopravní nouze. Návrh odsouhlasilo 29 z 38 přítomných zastupitelů. Ti...

Hlad a přivazování k záchodu. Babička zmizelé Valerie odmítla vypovídat

Pohřešovaná Valerie (vlevo) a její obviněná babička Soňa K. u soudu 4. 3. 2019

Šestiletou Valerii z Prahy 3, která je od roku 2017 pohřešovaná, podle obžaloby dlouhodobě týrala její babička. Žena,...

Pacientku nechali ležet šest hodin na chodbě. Nemocnice pochybení popírá

Nemocnice chodba

Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov nechala na nemocniční chodbě ve středu ležet postarší ženu šest hodin. Alespoň...

Další z rubriky

VIDEO: Tablet je problém, shodnou se záchranáři s kritikem nových sanitek

Máte se skutečně bát nastoupit do nové pražské sanitky?

Štáb iDNES.tv si prohlédl nové sanitky pražské záchranky, které v pořadu Rozstřel ostře kritizoval jeden ze...

Spolek za obnovu mariánského sloupu zůstává na Staroměstském náměstí

Členové Společnosti pro obnovu Mariánského sloupu stále neopustili místo na...

Členové Společnosti pro obnovu mariánského sloupu stále neopustili místo na pražském Staroměstském náměstí, kde plánují...

Československé hotely stavěly zahraniční firmy, české by to nezvládly

Žižkovský televizní vysílač se začal stavět v roce 1985, dokončen byl v roce...

V osmdesátých letech v Praze rostly budovy, jejichž projekty vznikaly ještě za dob hluboké normalizace v 70. letech....

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na iDNES.cz