Nyní se na budování stezky podílí všech 16 evropských států podél někdejší opony. Dokončena bude v roce 2020 a je značená třináctkou v bílém poli obkrouženou eurohvězdami.
Česká část trasy vede od Aše až k soutoku Dyje a Moravy pod Lanžhotem. Jede se vždy částečně na jedné straně hranice a částečně na opačné, aby lidé poznali oba státy.
"Na našem území a u našich sousedů je trasa oproti jiným dálkovým trasám mnohem náročnější a kopcovitější," uvedla odbornice na cyklistiku Radka Žáková.
"Možná nepřiláká standardní dálkové turisty, kteří jezdí třeba nenáročnou Dunajskou a Labskou stezku, kde se cyklista moc neunaví, ale přiláká jiný typ lidí, kteří jsou zvyklí jezdit kopce," soudí Žáková.
Stezka je podle ní pro lidi, kteří mají rádi přírodu, protože třeba v Českém lese se jede hlavně územím nedotčené přírody. "Účastníci jsou při jízdě až na záchytné body jen málo v civilizaci," uvedla Žáková, podle které je to jeden z potenciálů stezky EuroVelo 13.
Duchovním otcem trasy je europoslanec Michael Cramer. Právě na jeho popud vede místy spojovanými s železnou oponou. Příkladem je Muzeum železné opony v Rozvadově.
"Když vezmeme v potaz, že cykloturista utratí více peněz denně než turisté cestující auty, je evidentní, že cykloturistika je nesmírně důležitá i z ekonomických důvodů, zejména pak pro místní podnikatele," uvedl již dříve Cramer.