První část nového přivaděče zahrnující výjezd ze Stříbra otevřel Plzeňský kraj v roce 2020. Tato úplně nová silnice odvedla auta z původního nepříliš bezpečného úseku s mnoha zatáčkami, prudkými stoupáními a klesáními.
Na ni nyní navázala druhá etapa stavby zahrnující průjezd lesem, mezi poli a loukami až k dálnici. Nově přestavěný úsek je dlouhý 3 432 metrů a končí až těsně před dálnicí. Otevření silnice v pátek dopoledne potvrdil stříbrský místostarosta Karel Lukeš.
Mluvčí Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Miroslav Anton řekl, že kvůli rekonstrukci byl opravovaný úsek uzavřený od konce letošního května. „Došlo k rozšíření jízdních pruhů, zatáčky už nejsou tak ostré, komunikace má zpevněné krajnice,“ shrnul Anton.
Silnice je od pátku v předčasném užívání. Všechny práce včetně vodorovného dopravního značení na vozovce mají být zcela dokončené do 28. května 2023. Do stejného termínu mají být opravené i silnice na objízdných trasách poškozené větším provozem.
Zhotovitelem je společnost Doprastav, stavbu za 160,5 milionu korun financoval Plzeňský kraj, který získal i dotaci z evropských fondů.
„Důvodem úpravy komunikace byl extrémní nárůst dopravy, a to především nákladní, kvůli největší průmyslové oblasti okresu Tachov, která se stále ještě rozšiřuje. Stávající silnice měla naprosto nevyhovující směrové a šířkové uspořádání s mnoha nebezpečnými místy, kde docházelo k častým dopravním komplikacím a nehodám,“ je uvedeno v technické zprávě ke stavbě.
Když na konci května musela kvůli postupu prací stavební firma kompletně uzavřít přestavovanou silnici, veškerá doprava byla odkloněna ze Stříbra buď přes Kladruby a dál k průmyslové zóně u dálnice D5, nebo přes Sytno a Heřmanovu Huť.
V Kladrubech si oddychnou
Starostka Kladrub Hana Floriánová je ráda, že stavba skončila a v městečku ubude aut, která tudy jen projíždějí. „Pokud se nám už budou vyhýbat, ubudou hlavně auta lidí pracujících v průmyslové zóně, kteří jezdí sami autem. Tady bylo poznat, když se měnily směny. Byly čtyři minuty po 14. hodině, a v Kladrubech se už skoro nedalo přejít přes hlavní silnici, kolik tu jezdilo aut,“ uvedla starostka Floriánová.
Protože přes Kladruby jezdilo v době objížďky i mnohem více kamionů, hned s prvním sněhem letošní zimy nákladní auta zablokovala prudký kopec od místního kláštera směrem na Ostrov. Jeden kamion zůstal podle místních stát na zasněžené silnici napříč pod kopcem, šofér dalšího měl naštěstí strach a nepustil se s ním po zasněžené a klouzající silnici. Místní si zatím nevybojovali zákaz vjezdu kamionů, které přes Kladruby jen projíždějí.
První část přestavěného dálničního přivaděče na vjezdu do Stříbra o délce 1 341 metrů otevřeli silničáři společně s Plzeňským krajem v květnu 2020. Úplně novou silnici přes pole a louky postavila společnost Berger Bohemia za 96 milionů korun, Plzeňský kraj i tady získal evropskou dotaci.
„Jedná se o první část nového propojení města Stříbra a dálnice D5 s cílem zkrácení délky, vyrovnání oblouků a rozšíření komunikace. Stavební úpravy zajistí v první řadě zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zejména nákladní kamionové dopravy, jejíž četnost se stále zvyšuje,“ uvedl tehdy při zprovozňování nové silnice náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek.