Plzeňská Škoda představila první trolejbus pro Prahu, měří téměř 25 metrů

  • 27
První z dvaceti objednaných tříčlánkových trolejbusů pro Prahu plánované pro nasazení na linku 119 na Letiště Václava Havla, už jezdí vlastní silou v depu Plzeňských městských dopravních podniků. Trolejbus je dlouhý téměř 25 metrů a nahradí dosavadní naftové autobusy.

V ostrých zatáčkách se tříčlánkový trolejbus dlouhý 24,7 metru kroutí jako housenka, ale bez problémů zůstává ve své polovině vozovky. „Řidiči pomáhá elektronika, poslední náprava je řiditelná, natáčí se. Vůz je osazený dvěma elektromotory, každý o výkonu 160 kilowattů. Pohánějí druhou a třetí nápravu. Je to parciální trolejbus, může jet na proud z troleje nebo z vestavěných baterií. Na ty ujede 12 kilometrů,“ vysvětlil Jan Naglmüller ze společnosti Škoda Group.

Trolejbus s označením Škoda 38T vzniká v kooperaci se společností Solaris. Kamiony se speciálními návěsy dovážejí do Plzně vozy bez pohonu, ale už v barvách budoucího dopravce. V Plzni pak specialisté osadí elektrovýzbroj, trolejbusy oživí a otestují.

První vůz pro Prahu složili v Plzni z kamionu v druhé polovině letošního března už v šedočervené barevné kombinaci. Dnes tenhle trolejbus jezdil vlastní silou po depu plzeňských dopravních podniků.

Běžně škodováci kompletují trolejbusy v délkách 12, 15 nebo s jedním kloubem měřící 18 metrů v továrně Plzni-Doudlevcích. Ty aktuálně největší montují kvůli délce 24,7 metru v depu dopravního podniku, které má i krytou zkušební dráhu dlouhou přibližně 100 metrů.

Plzeň nakoupí nové trolejbusy, budou mít široké dveře i kamerový systém

Daniel Šabík z Dopravního podniku hlavního města Prahy se dnes trolejbusem svezl. „S velkokapacitními tříčlánkovými trolejbusy počítáme na linku Nádraží Veleslavín - Letiště Václava Havla. Ještě letos chceme s prvním vozem zahájit testovací jízdy bez cestujících,“ uvedl Šabík.

Všech 20 trolejbusů by v Praze mohlo vyjet k letišti v prvním čtvrtletí příštího roku, kdy už budou natažené troleje a hotové měnírny. Přibližně polovinu trasy vozy pojedou na proud z troleje, druhou polovinu na baterie. Praha si objednala 20 tříčlánkových trolejbusů dohromady za 623 milionů korun.