Rychlejší a příjemnější cestování veřejnou dopravou… Jednodušší systém jízdného… Vyřešení problémů kolem dopravy dětí do škol… Větší vstřícnost k pěším... Lepší návaznost spojů hromadné dopravy… Přednost pro chodce a veřejnou dopravu…
Tak vypadají vzkazy a doporučení, které zástupcům města poslala veřejnost během série akcí, při kterých se lidé mohli vyjadřovat k úrovni a budoucnosti dopravy v Plzni. Představitelé radnice i dopravních podniků slibují, že podněty budou brát vážně a využijí je při tvorbě plánu na rozvoj veřejné dopravy ve městě v následujících desetiletích.
Menší bezpečí u některých zastávek
Eva Kraftová z centra Johan, které se na projektu podílelo, uvedla, že v debatách se opakovaně objevovaly názory, že Plzeň by měla podpořit model, kdy na prvním místě jsou chodci, cyklisté a veřejná doprava, nikoliv automobilová doprava.
Náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule řekl, že někteří lidé si veřejnou dopravu spojují s pocity menšího bezpečí u některých zastávek. „Často to zřejmě souvisí s kvalitou veřejného prostoru. Tam, kde je kvalita vyšší, k pocitům menší bezpečnosti nedochází,“ prohlásil.
Všechny skupiny, ve kterých se téma dopravy probíralo, spojovaly podle něj potíže spojené s dovážením dětí do škol. „Všude se objevilo, že takzvané mamataxi vnímají jako problém. Rodiče dopravují do škol dětí různým způsobem a leckdy se při tom vzájemně ohrožují,“ popisoval.
Mamataxi je problém
Prý by bylo vhodné, aby se při řešení takových záležitostí angažovali zástupci škol.
„Při dovážení dětí do škol vzniká velká koncentrace aut a lidí v krátkém čase na malém prostoru,“ vysvětloval dopravní specialista Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl.
Michal Vozobule upozornil, že auta rodičů u škol někdy zablokují příjezd školním spojům a ty nabírají zpoždění. „Řešíme situaci u základní školy ve Chválenické ulici. Ohledně takových problémů se ozvala i 21. základní škola,“ sdělil. Problematická situace je také u základní školy v Plzni-Liticích nebo Plzni-Černicích.
Podle náměstka by se Plzeň mohla inspirovat například v Praze, kde se u některých škol zkouší model, kdy je v ulici před školou půl hodiny před osmou hodinou omezený provoz. „Je možné zkusit i jiné dopravní opatření v okolí, aby vzniklo bezpečnější prostředí,“ tvrdí.
Do diskusí o dopravě nyní neziskové organizace zapojily žáky a studenty středních škol. Výsledky podle náměstka ukázaly, že mladí mají k veřejné dopravě pozitivní přístup a v některých lokalitách se jim nezamlouvají dopady automobilového provozu.
Na Klatovské třídě zmizely přechody
„Oni přesně popisují problematické situace ve veřejném prostoru. Město Plzeň je z jejich pohledu v řadě míst primárně uzpůsobeno automobilové dopravě, nikoli dalším druhům dopravy,“ zdůraznil Vozobule.
Ten tvrdí, že žáci a studenti citlivě vnímají veřejný prostor a dopady dopravy na životní prostředí. „Upozorňují například i na takové detaily, že na Klatovské třídě zmizely přechody pro chodce,“ uvedl. Mladí lidé přitom nepovažují za adekvátní náhradu jinak vyznačená místa pro přecházení. „Protože se nevyznají v těch čárách na ulicích, zatímco přechod pro chodce je pro ně srozumitelný,“ konstatoval.
Žáci a studenti kromě jiného upozornili na z jejich pohledu rizikové přechody pro chodce například na Mikulášském náměstí u Rejskovy ulice nebo v sadech Pětatřicátníků. Kritizovali také skutečnost, že auta leckdy jezdí příliš rychle po Klatovské třídě.