VIDEO: Unikátní oprava mostu nad přehradou má za sebou dvě třetiny

  8:50aktualizováno  8:50
Unikátní oprava stoletého železničního mostu přes přehradu Hracholusky na Plzeňsku spěje do finální fáze. Dvě ze tří nových polí jsou již usazená na pilířích. První vlak by po kompletně opraveném mostě měl projet 1. května.

Specialisté na mostní konstrukce používají speciální metodu výměny mostních polí vážících stovky tun. Nejprve na ploše vedle kolejí smontují mostní konstrukci vzhůru nohama. Pak ji v této poloze nasunou na most přesně nad díl, který budou měnit.

Starou konstrukci mostu vzájemně propojí s novou a pak jejich otáčením v ose mostu dosáhnou usazení té nové na pilíře. Pak odpojí starou část mostu a tu odtáhnou pryč. Na ploše v předpolí mostu ji pak rozřežou a šrot odvezou.

„Je to evropský unikát měnit tak velké mostní konstrukce právě tímto způsobem,“ řekl Jan Freudl ze společnosti SMP CZ, která společně s MCE Slaný zajišťuje kompletní opravu mostu postaveného před 120 roky.

Stará mostovka propojená s novou a veškerou otáčecí technikou dohromady váží kolem 400 tun.

Výměna středního dílu mostovky začala v neděli. Za první den technici konstrukce pootočili pomocí malých lisů o 62 stupňů, zbytek pak zvládli v pondělí.

Technici vždy konstrukci otočí asi o dva stupně, zajistí ji, zkontrolují, zda je vše v pořádku, a až po chvíli začne otáčení o další kousek.

Fotogalerie

Petr Žákovec ze Správy železniční dopravní cesty řekl, že když se most na přelomu 19. a 20. století stavěl, dělníci měli postavené lešení napříč celým údolím, kde ještě nebyla přehrada, ale tekla tam ve svém původním korytu řeka Mže.

„Délka mostu je 208,4 metru, délka tří polí je po 57 metrech. Krajní klenbová kamenná pole měří sedm a druhé 10,5 metru. Tři kovové mostní konstrukce se nýtovaly po malých dílech přímo tady na místě. Nad běžnou hladinou přehrady je výška mostu asi 28 metrů,“ řekl Petr Žákovec.

Ještě před zahájením rekonstrukce mostu jeden člověk podal návrh na prohlášení mostní konstrukce za památkově chráněnou. Proto specialisté zjišťovali, zda by původní kovová konstrukce šla zachránit a v dalších letech by unesla i nákladní vlaky, které tudy občas projíždějí.

„Projektant udělal čtyřicetkrát zmenšený model a ten zatěžovali ve větrném tunelu. Ověřovaly se parametry původní konstrukce. Kvůli jejímu poškození rezem z přepočtů vyšlo, že nevyhoví požadavkům na současné zatížení,“ vysvětlil Žákovec.

Nová konstrukce má stejný tvar, jako ta původní s dolním zakřivením všech tří polí. Třetí pole by měli technici na mostě otáčet v březnu.

Součástí nového mostu bude i lávka pro cyklisty na jedné straně mostu, která bude kopírovat zakřivení oblouků a opticky nebude narušovat vzhled mostu.

Na nových mostních polích jsou speciální držáky, do kterých bude lávka za 12 milionů korun usazena. Lávku platí Plzeňský kraj.

„Zlepší dostupnost této oblasti pro cyklisty, výrazně zvýší bezpečnost,“ řekl vedoucí odboru dopravy úřadu Plzeňského kraje Dušan Pakandl.

Celková rekonstrukce mostu na lokální trati Pňovany - Bezdružice bude stát 110 milionů korun.

Otáčení prvního oblouku mostu nad přehradou Hracholusky (8. 11. 2018)

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Záhřeb 2:1, domácí prohrávali, výhru a naději zařídil Pernica

NEČEKANÝ STŘELEC. Obránce Luděk Pernica rozhodl dvěma góly o vítězství Plzně...

Plzeňští fotbalisté přes padesát minut nevystřelili na bránu, ale nakonec triumfovali. V úvodním utkání prvního kola...

Muži si přijeli do baru vyřizovat účty, vrhli se na hosta i majitele

Otec se synem si v baru vyřizovali účty, strhla se pořádná mela

Hrozivě vypadající rvačku řešili v pátek večer plzeňští policisté. Do Sportbaru v Horní Bříze severně od Plzně si...

Plzeň se Slavií drží pět pohárových míst, koeficient znovu posílil

EUFORIE. Plzeňští fotbalisté se radují z vítězného gólu v úvodním utkání...

Fotbalové Česko i pro pohárový ročník 2020/2021 vyšle do kvalifikace o Ligu mistrů dva kluby. A další tři budou bojovat...

Senior, který jel po D5 v protisměru a srazil se s osobákem, zemřel

Senior, který způsobil nehodu v protisměru, zemřel

Senior, který ve čtvrtek vjel na dálnici D5 do protisměru a po několika kilometrech se u Rokycan čelně srazil s jiným...

Případy tří penalt a jednoho souboje. Když faulovaný ochotně padá

Plzeňský brankář Aleš Hruška inkasuje z penalty, kterou zahrával ruský útočník...

Když fotbalová Slavia před pěti lety prožívala nejhorší období v samostatné české historii, v 73 zápasech za sebou...

Další z rubriky

Dálnice D5 z Plzně do Německa je popraskaná, opravy potrvají pět let

Na povrchu dálnice D5 mezi Plzní a hranicí s Německem se objevují trhliny....

Do pěti let bude mít dálnice D5 mezi Plzní a hranicí s Německem u Rozvadova opravený betonový povrch. Po 21 letech...

Je to lhář a pedofil, psal muž o soudci. Teď tvrdí, že to nemyslel vážně

Za  pomluvy, nebezpečné vyhrožování a křivé obvinění hrozí Jiřímu Šimkovi až...

Až osm let vězení hrozí Jiřímu Šimkovi, který několik let vulgárně útočil na předsedu domažlického okresního soudu....

Vědci z Plzně prodali patent, který vylepší robota na zpracování bakterií

Vědec Jaroslav Hrabák z Biomedicínského centra v Plzni.

Plzeňská lékařská fakulta Univerzity Karlovy prodala patent, který vylepšil robota na zpracování bakteriálních kultur....

Najdete na iDNES.cz