Hluboké vrty a zhutněný štěrk. Dělníci zpevňují propadající se přivaděč

  16:17aktualizováno  16:17
Po téměř třech letech skončí problém s propadající se silnicí na dálničním přivaděči za plzeňskou věznicí, který komplikuje život řidičům. Propadání podkladních vrstev vozovky do podzemí má ukončit u nás nepříliš používaná metoda zhutnění štěrku do hlubokých vrtů.

Na dálničním přivaděči za plzeňskou věznicí silničáři opravují propady vozovky způsobené starou štolou hluboko pod povrchem. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Úsek klatovského přivaděče za plzeňskou věznicí se motoristům otevřel v prosinci 2011. Po čtyřech letech se ale středová svodidla oddělující jízdní pásy začala propadat a ve směru na Klatovy poklesla i vozovka v rychlém jízdním pruhu.

„V podzemí je štola, o které při stavbě silnice nikdo nevěděl. Později se navíc ukázalo, že je kolem ní i neúnosný materiál. To způsobilo, že se komunikace začala propadat. Problém je osm metrů pod povrchem,“ popsal vedoucí provozní úseku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Plzni Michal Syřínek. 

ŘSD první propadání reklamovalo u firem, které přivaděč stavěly. „Zhotovitel vše opravil, ale situace se opakuje. Znovu dosypat a udělat vozovku nemá cenu, musíme přijít na kloub tomu, co problém způsobuje,“ řekl v březnu 2016 Zdeněk Kuťák, pověřený šéf plzeňského pracoviště ŘSD.

Správci přivaděče se tehdy podívali speciální kamerou do míst propadů, technici se s ní dostali až do tajemné sloje.

„Je to kamenná štola. Kamera ukázala, že se jí už někde i propadl strop. Nevíme, odkud a kam vede, proč byla vytvořena, k čemu měla sloužit. V žádných mapách není zanesená,“ uvedl tehdy Kuťák k podzemní chodbě, která vede hluboko pod silnicí

Nad místem propadu mohl vzniknout i nový mostek

Dokud nebyl hotový komplexní posudek propadů, silničáři vozovku několikrát dorovnali pruhem asfaltu. Pak ale kvůli bezpečnosti správci na komunikaci snížili v problémovém úseku rychlost a později svedli dopravu jen do pomalých jízdních pruhů.

Teď je směr od Klatov a dálnice D5 do Plzně zcela uzavřený a doprava obousměrně vede několik stovek metrů po druhé polovině komunikace.

Michal Syřínek řekl, že se silničáři při hledání způsobu odstranění problému rozhodovali mezi dvěma variantami. „První byla vybudovat nad problémovým místem přemostění, druhá vše zpevnit. My jsme se rozhodli pro druhý způsob. Jen připomínám, že štola je osm metrů pod povrchem. Proto se nyní dělají dvanáct metrů hluboké vrty, které se vyplňují zhutněným štěrkem. Není tam použitý žádný beton. Práce na opravě problémového místa budou pokračovat i v příštím roce,“ vysvětlil Michal Syřínek.

Na rozdíl od jiných staveb v kraji, kde například za plného provozu budují kruhové křižovatky na silnicích první třídy, není na přivaděči dopad na dopravu tak velký.

Oprava silnice za věznicí

„Práce provádíme na polovině čtyřproudé komunikace, doprava je tak obousměrně převedena do její druhé poloviny,“ dodal Syřínek.

Před výstavbou přivaděče v tomto místě nikdo nezaznamenal jakékoli propadání povrchu.

Stavbaři ale na podobné neznámé chodby a průduchy v Plzni narážejí poměrně často. Jsou to zejména nikde nezakreslená stará vedení elektřiny nebo kanalizací. Při rekonstrukci Riegrovy ulice v centru Plzně propad komunikace odhalil starou větrací štolu. 

Autor:

Nejčtenější

Někteří přijdou s rakovinou penisu pozdě, úd už se rozpadá, říká lékařka

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu

Nádory varlat jsou mnohem nebezpečnější než rakovina prostaty. Karcinom penisu je vysoce agresivní, proto se musí...

Nepohodlného svědka hodil do septiku, za vraždu dostal muž 28 let

Za vraždu Dominika P. a pohlavní zneužití nezletilé dívky si Jaromír Šmídek...

Krajský soud v Plzni poslal na 28 let do vězení Jaromíra Šmídka ze Sokolovska. Ten je obžalovaný, že loni v lednu hodil...

Liberec se výhrou dotáhl na první Třinec, Kometa porazila Spartu

Brněnský útočník Martin Dočekal podruhé překonává Matěje Machovského v brance...

Hokejová Tipsport extraliga v úterý přinesla lákavé souboje. V napínavém duelu vyhrál Liberec nad Třincem 4:3 a v...

Bolelo mě, že se na něj zapomínalo, říká neteř upáleného dělníka

Pietní setkání k uctění památky Josefa Hlavatého, který se v roce 1969 upálil...

Josef Hlavatý, dělník plzeňského pivovaru, byl v lednu 1969 po studentovi Janu Palachovi druhým člověkem, který se v...

Počasí ochromilo Plzeň, přes hodinu nejezdily autobusy ani trolejbusy

Silnice v Plzni ráno pokryla ledovka. Dopravní policisté řešili asi patnáct...

Rozmarné počasí si ráno nepěkně pohrálo s motoristy v Plzni. Na některých silnicích se vytvořilo náledí, na které...

Další z rubriky

Bolelo mě, že se na něj zapomínalo, říká neteř upáleného dělníka

Pietní setkání k uctění památky Josefa Hlavatého, který se v roce 1969 upálil...

Josef Hlavatý, dělník plzeňského pivovaru, byl v lednu 1969 po studentovi Janu Palachovi druhým člověkem, který se v...

Výpravčí a signalista dostali za srážku rychlíků u Horažďovic podmínky

Výpravčí Ladislav Vlasák (vlevo) a bývalý signalista Antonín Špídl odcházejí od...

Okresní soud v Klatovech rozhodl v případu srážky dvou rychlíků, která se stala v srpnu 2015 u nádraží...

Na silnicích v kraji ubylo mrtvých, počet opilých řidičů ale stoupl

Při nehodě dvou osobních aut u Číhaně na Klatovsku zemřeli dva lidé. Další tři...

Na silnicích Plzeňského kraje loni zemřelo při dopravních nehodách 44 lidí. Je to o devět méně než v roce 2017....

Advantage Consulting, s.r.o.
FIRMWARE PROGRAMÁTOR - VHODNÉ PRO ABSOLVENTY

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz