Po opravě prasklin vydrží dálnice D5 až čtyřicet let, slibují silničáři

  18:56aktualizováno  18:56
Silničáři, kteří letos začnou opravovat první dva úseky dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem, slibují, že díky nové technologii vydrží až čtyřicet let. Malé trhliny v cementobetonovém povrchu stačí opravit. Pokud jsou velké, přijde na řadu celková rekonstrukce.

Dálnici D5 z Plzně do Rozvadova čekají opravy. Potrvají pět let. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Letos budou dělníci opravovat část v pravém pásu mezi 124. a 136. kilometrem, tedy od čerpacích stanic u Málkovic na Tachovsku až k Mlýnci ve směru do Německa, a pak poslední sedmikilometrový úsek dálnice od Svaté Kateřiny na hranici s Německem.

„Mikrotrhliny vznikají po 10 až 15 letech provozu v místech, kde se povrch cementobetonové dálnice při výstavbě zdrsňoval tažením juty,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Právě touto technologií stavební firmy zdrsňovaly definitivní povrch betonové části dálnice mezi Plzní a Rozvadovem, která byla zprovozněná v listopadu 1997. Tehdy to byla technologie používaná ve většině evropských států.

Šéf Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda potvrdil, že malé mikrotrhliny se dají opravit.

„Pokud jsou už velké, musí přijít na řadu totální rekonstrukce cementobetonové vozovky. Zdrsňování svrchní vrstvy cementobetonové vozovky je důležité kvůli protismykovým vlastnostem povrchu,“ vysvětlil Svoboda. Členy Sdružení pro výstavbu silnic jsou desítky stavebních a projekčních firem.

Fotogalerie

Zatímco dříve se zdrsnění provádělo tažením jutové tkaniny, dnes se na tvrdnoucí betonový povrch používají kartáče, které obnažují drobné kaménky v betonu a zároveň uzavírají povrch před vsakováním vody.

„Tuto technologii použili stavbaři loni při rekonstrukci dálnice D5 mezi Heřmanovou Hutí a Ostrovem u Stříbra ve směru na Rozvadov,“ uvedl ředitel kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.

„Technologie takzvaného vymetaného betonu se používá až v posledních letech. Důležité je, že do svrchní vrstvy cementobetonových vozovek se může používat jen speciálně vybírané kamenivo, které splňuje potřebné protismykové vlastnosti. Lokalit, ve kterých se získává, je v České republice jen několik, materiál se proto musí dovážet na větší vzdálenosti,“ vysvětlil Svoboda.

ŘSD loni zpracovalo novou metodiku údržby dálnic s betonovým povrchem.

„Po konci záruky u cementobetonové komunikace se kontroluje její nasákavost vodou. Pokud hodnota překročí stanovenou hranici, aplikuje se na ni impregnace. Snažíme se prodloužit životnost vozovky z cementobetonu na 30 let, ale bavme se o 40 letech. Pokud budeme dostatečně udržovat vozovku a ještě zaručíme, že se už při výstavbě prodlouží zrání použité směsi, je to právě ten potenciál pro prodloužení životnosti,“ vysvětlil Hlavatý.

Stavitelé dálnic nyní v některých úsecích zkoušejí používat do směsi mírně upravený cement a přidávají k němu vysokopecní strusku.

Právě to by podle Hlavatého mělo po uložení betonové směsi zajistit pomalejší vyzrávání, beton nemá tak vysokou teplotu a snižuje se tak i pnutí uvnitř vznikající betonové desky.

Jiří Hlavatý doplnil, že po dobu vyzrávání potřebuje beton kvalitní ošetřování, aby pak vydržel desítky let stále stoupající provoz na dálnicích.

Do pěti let chtějí správci dálnice opravit všechny mikrotrhliny na 62 kilometrů dlouhém úseku D5 mezi Plzní a Rozvadovem (více čtěte v článku Dálnice D5 z Plzně do Německa je popraskaná, opravy potrvají pět let).

D5 je popraskaná, opravy potrvají pět let (14. února 2019)

Autor:

Nejčtenější

Plzeň - Sparta 4:0, úřadující mistr dominoval a odložil oslavy Slavie

Plzeňský Jan Kopic slaví svůj gól proti Spartě.

Nejvyšší porážka Sparty v historii samostatné české ligy. Na půdě Plzně prohrála ve 3. kole nadstavbové části skupiny o...

Plzeň zná soupeře pro předkolo Ligy mistrů, Slavia může narazit i na Ajax

Jan Kopic (vlevo) s Alešem Čermákem z Plzně brání madridského kanonýra Karima...

Basilej, Olympiakos Pireus, případně PSV Eindhoven. Fotbalová Plzeň zná okruh soupeřů, na které může narazit v...

Straka vzpomíná: Na Dopitu jsem neměl, nejchytřejší byl ale Alby

Martin Straka v diskuzi s Jiřím Dopitou

Jako centr se na buly extrémně zaměřoval. Moc dobře věděl, jak důležitá herní situace to v hokeji je. Právě úspěšnost...

Měla Plzeň kopat na Slavii penaltu? Nešlo o tak závažný zákrok, řekl sudí

Fotbalový sudí Miroslav Zelinka během ligového utkání Slavie proti Plzni.

Plzeňský stoper Jakub Brabec klečel na zemi a zoufale gestikuloval. „Faul, vždyť mě zezadu stáhl.“ Jeho spoluhráči se...

KOMENTÁŘ: Proč fotbalová liga v novém fanoušky neláká

Tvrdé souboje provázely souboj o titul mezi Slavií a Plzní.

Když tenis před téměř padesáti lety na konci vyrovnaného setu zavedl zkrácenou hru zvanou tie-break, aby nedocházelo k...

Další z rubriky

Zloděj vezl auto přes hranici obsazenou policií, naboural další tři vozy

Muž ukradl v Německu BMW a ujížděl s ním do České republiky. Policisté ho...

Špatný den na krádež auta si vybral třiadvacetiletý cizinec. V Německu odcizil BMW a ujížděl před policisty do Čech. Na...

Připravil známého o milionový majetek, peníze spolu prohráli v hernách

Ilustrační snímek

Za podvody na movitém kamarádovi, který nakonec skončil jako nemajetný v sociálním domě, poslal senát plzeňského...

Poslíček s pizzou usnul v nastartovaném autě, nadýchal přes tři promile

Rozvozce pizzy usnul v Plzni za volantem. Opilý šofér nadýchal 3,19 promile...

Více než tři promile alkoholu nadýchal šofér rozvážející v Plzni pizzu. Strážníci ho našli spícího uvnitř vozidla,...

Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče
Jak vypadá sex po narození dětí? Realita je krutá, přiznávají rodiče

Je mi 20, jemu bude 30. Tvrdí ze ja mám sex na prvním místě, ale on už ne.. je pravda ze změnil práci. Je ridic. Predtim ale dělal náročnější práci a sex ještě byl několikrát týdne. Teď stěží jendou a to ještě on si nevzpomene ani měsíc…

Najdete na iDNES.cz