Po opravě prasklin vydrží dálnice D5 až čtyřicet let, slibují silničáři

  18:56aktualizováno  18:56
Silničáři, kteří letos začnou opravovat první dva úseky dálnice D5 mezi Plzní a Rozvadovem, slibují, že díky nové technologii vydrží až čtyřicet let. Malé trhliny v cementobetonovém povrchu stačí opravit. Pokud jsou velké, přijde na řadu celková rekonstrukce.

Dálnici D5 z Plzně do Rozvadova čekají opravy. Potrvají pět let. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Letos budou dělníci opravovat část v pravém pásu mezi 124. a 136. kilometrem, tedy od čerpacích stanic u Málkovic na Tachovsku až k Mlýnci ve směru do Německa, a pak poslední sedmikilometrový úsek dálnice od Svaté Kateřiny na hranici s Německem.

„Mikrotrhliny vznikají po 10 až 15 letech provozu v místech, kde se povrch cementobetonové dálnice při výstavbě zdrsňoval tažením juty,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Právě touto technologií stavební firmy zdrsňovaly definitivní povrch betonové části dálnice mezi Plzní a Rozvadovem, která byla zprovozněná v listopadu 1997. Tehdy to byla technologie používaná ve většině evropských států.

Šéf Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda potvrdil, že malé mikrotrhliny se dají opravit.

„Pokud jsou už velké, musí přijít na řadu totální rekonstrukce cementobetonové vozovky. Zdrsňování svrchní vrstvy cementobetonové vozovky je důležité kvůli protismykovým vlastnostem povrchu,“ vysvětlil Svoboda. Členy Sdružení pro výstavbu silnic jsou desítky stavebních a projekčních firem.

Fotogalerie

Zatímco dříve se zdrsnění provádělo tažením jutové tkaniny, dnes se na tvrdnoucí betonový povrch používají kartáče, které obnažují drobné kaménky v betonu a zároveň uzavírají povrch před vsakováním vody.

„Tuto technologii použili stavbaři loni při rekonstrukci dálnice D5 mezi Heřmanovou Hutí a Ostrovem u Stříbra ve směru na Rozvadov,“ uvedl ředitel kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.

„Technologie takzvaného vymetaného betonu se používá až v posledních letech. Důležité je, že do svrchní vrstvy cementobetonových vozovek se může používat jen speciálně vybírané kamenivo, které splňuje potřebné protismykové vlastnosti. Lokalit, ve kterých se získává, je v České republice jen několik, materiál se proto musí dovážet na větší vzdálenosti,“ vysvětlil Svoboda.

ŘSD loni zpracovalo novou metodiku údržby dálnic s betonovým povrchem.

„Po konci záruky u cementobetonové komunikace se kontroluje její nasákavost vodou. Pokud hodnota překročí stanovenou hranici, aplikuje se na ni impregnace. Snažíme se prodloužit životnost vozovky z cementobetonu na 30 let, ale bavme se o 40 letech. Pokud budeme dostatečně udržovat vozovku a ještě zaručíme, že se už při výstavbě prodlouží zrání použité směsi, je to právě ten potenciál pro prodloužení životnosti,“ vysvětlil Hlavatý.

Stavitelé dálnic nyní v některých úsecích zkoušejí používat do směsi mírně upravený cement a přidávají k němu vysokopecní strusku.

Právě to by podle Hlavatého mělo po uložení betonové směsi zajistit pomalejší vyzrávání, beton nemá tak vysokou teplotu a snižuje se tak i pnutí uvnitř vznikající betonové desky.

Jiří Hlavatý doplnil, že po dobu vyzrávání potřebuje beton kvalitní ošetřování, aby pak vydržel desítky let stále stoupající provoz na dálnicích.

Do pěti let chtějí správci dálnice opravit všechny mikrotrhliny na 62 kilometrů dlouhém úseku D5 mezi Plzní a Rozvadovem (více čtěte v článku Dálnice D5 z Plzně do Německa je popraskaná, opravy potrvají pět let).

D5 je popraskaná, opravy potrvají pět let (14. února 2019)

Autor:

Nejčtenější

Zemřela zpěvačka Věra Bílá, romská hvězda plánovala velký comeback

Zpěvačka Věra Bílá v listopadu 2018

Ve věku čtyřiašedesáti let zemřela světoznámá zpěvačka Věra Bílá. Tento týden přitom měla zahájit plánované comebackové...

Za zranění pyrotechnikou na Letné hrozí divákovi 10 let vězení

Policie zasahuje proti plzeňským fanouškům na stadionu Sparty

Až 10 let vězení hrozí muži za zranění ženy pyrotechnikou na fotbalovém duelu Sparty s Plzní. Policie ho obvinila z...

Výbuch v Praze a mistr má trable. Co se děje s fotbalovou Plzní?

Trenér Plzně Pavel Vrba.

Těch pár hráčů v tom bylo úplně nevinně. Během žhavého utkání na Spartě se nesvlékli do dresu, nanejvýš kopali pár...

Teplice - Plzeň 2:1, další selhání mistra, hosté nevyužili mraky šancí

Tepličtí fotbalisté se radují z gólu proti Plzni, zleva střelec Jakub Hora,...

Plzeňští fotbalisté podruhé za sebou selhali. Po čtyřgólovém debaklu na Spartě nezvládli ani předehrávku 25. kola...

Plzeňští po debaklu: Plácali jsme se v tom, herní i výsledková ostuda

Matěj Pulkrab ze Sparty chce zabránit letícímu míči, který centruje obránce...

Pokud v neděli Slavia na domácím stadionu porazí Baník, může ztráta Plzně na první místo narůst na šest bodů. „Čas...

Další z rubriky

Předškoláci mají problémy s mluvením, chybí jim pohádky i pouhé povídání

Do testování pohybových dovedností předškoláků se zapojila také 25. mateřská...

Zhruba šest set dětí v Plzni absolvuje před nástupem do první třídy vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Asi...

Záchranáři pomohli topícímu se raftaři v Otavě. V nemocnici zemřel

Na řece Otavě se v neděli dopoledne topil raftař, raft se snažili dostat na...

V neděli dopoledne vyjížděli hasiči, záchranná služba i policisté na řeku Otavu u Sušice k topícímu se raftaři. Po...

V Plzni bouralo nákladní vozidlo a tramvaj, nehoda zastavila MHD

Řidič nákladního vozidla pravděpodobně  přehlédl červenou na semaforu a srazil...

Nehoda nákladního vozidla s tramvají dnes krátce po poledni zastavila tramvajovou dopravu v plzeňské čtvrti Bolevec....

Najdete na iDNES.cz