Instalace úsekových radarů v Rosicích nad Labem se podle pardubických strážníků...

Instalace úsekových radarů v Rosicích nad Labem se podle pardubických strážníků osvědčila. | foto: Magistrát Pardubice

Radar v Rosicích nad Labem zklidnil dopravu, řidiči notně ubrali plyn

  • 7
V Rosicích nad Labem, kam pardubičtí strážníci nechali namontovat úsekové radary, se potvrdilo, že měření rychlosti v obcích má smysl. Ukázal to zhruba tříměsíční zkušební provoz radarů v ulici Generála Svobody. Podle jeho údajů řidiči v lokalitě jezdili v zásadě podle předpisů.

„Zdá se, že instalace přístroje, jehož nákup financovalo město a který na silně frekventované ulici nepřetržitě měří rychlost automobilů projíždějících v obou směrech a vozidla hříšníků zaznamenává, nese své ovoce,“ uvedla mluvčí pardubické radnice Nataša Hradní.

Neznamená to, že všichni motoristé dodržovali povolenou rychlost. Ale „pirátů“ bylo podstatně méně, než by laik čekal.

„Radar za první tři měsíce fungování zaznamenal zhruba čtyři sta překročení nejvyšší povolené rychlosti, tedy v průměru pět přestupků denně,“ uvedl ředitel pardubické městské policie Rostislav Hübl.

Přitom bylo zároveň s umístěním úsekového radaru v ulici Generála Svobody zrušeno omezení rychlosti na 40 kilometrů v hodině a automobily zde mohou jezdit padesátkou.

„I když zatím máme jen dílčí výsledky, je evidentní, že úsekový radar zafungoval a drtivá většina řidičů nejvyšší povolenou rychlost respektuje,“ dodal starosta městského obvodu VII Vítězslav Čapek, který pořízení úsekového radaru pro lokalitu inicioval.

Průjezd ulicí Generála Svobody využívají motoristé, kteří se chtějí vyhnout kolonám v okolí nádraží a volí raději cestu přes rosický most.

Do instalace radaru tu platilo omezení rychlosti na 40 kilometrů v hodině, řada motoristů ho však nerespektovala, přestože zde strážníci často měřili rychlost přenosným radarem. Našli se i řidiči, kteří se obcí řítili až stokilometrovou rychlostí.

Systém sám eviduje přestupky

„Přitom se v ulici pohybuje řada chodců, chodí tu školáci a chodníky oddělující vozovku od vstupů do rodinných domů jsou úzké, často nedosahují ani dvoumetrové šíře. Proto bylo třeba dopravu v tomto úseku zklidnit,“ vysvětlil starosta Vítězslav Čapek, proč o radar usiloval.

Průjezd Rosicemi je silně frekventovaný. Podle statistiky městské policie tam během jednoho měsíce projede až 300 tisíc vozidel.

„Ukazuje se, že průjezdový radar působí na motoristy preventivně. Pokud čísla v ostrém provozu potvrdí, že dopravu opravdu zklidnil, budeme uvažovat o dalších úsecích, kde by takové preventivní opatření bylo vhodné. Bezpečnost je pro město priorita,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Úsekový radar je zhruba od poloviny prosince v nepřetržitém zkušebním provozu. Naostro poběží od 2. dubna. Může 24 hodin denně monitorovat podstatnou část kritického úseku v obou směrech jízdy.

Vozidlo, které překročí nejvyšší povolenou rychlost, systém podle poznávací značky automaticky identifikuje. S jeho provozovatelem pak úředníci zahájí přestupkové řízení, tedy založí spis a vyhotoví výzvu k zaplacení pokuty.


Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit