Hradecko-pardubický region má zrychlit čerpání dotací, aby o část nepřišel

  11:26aktualizováno  11:26
Evropská unie finančně podpořila v Hradecko-pardubické aglomeraci 106 projektů za 2,6 miliardy. Celkem je Brusel připraven poslat do regionu 3,7 miliardy. Ale má jednu podmínku. Oblast musí čerpat finance velmi rychle, nebo o část peněz přijde.

První šest trolejbusů z 18 nově dodaných už nyní ukrajuje první kilometry, ty další vyjedou do prázdnin. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Větší suma peněz zřejmě z Bruselu do aglomerace Pardubic a Hradce Králové už nikdy nepřijde. Města, školy, dopravní podniky a další instituce mohou prostavět či jinak využít téměř čtyři miliardy. Ovšem má to háček.

Čerpání musí být rychlé, nebo se částka bude krátit. Podle zástupců ministerstva pro místní rozvoj se musí na východě Čech utratit do konce října přes 40 procent připravené sumy. Aktuálně je aglomerace 97 milionů korun ve skluzu.

„Nositelé ITI musí zrychlit své čerpání, protože jinak jejich rezervované prostředky převedeme do individuálních projektů, kde máme obrovský převis žádostí,“ uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj Zdeněk Semorád.

Na druhou stranu ze 106 projektů podpořených evropskými dotacemi je jich 14 už zcela dokončeno. Například Přelouč postavila terminál u vlakového nádraží, vznikly dvě trolejové tratě v Pardubicích, hradecký a pardubický dopravní podnik koupily nové trolejbusy.

Dalších 85 projektů v aglomeraci Pardubic a Hradce Králové je ve výstavbě. V Ohrazenicích například vzniká depozitář pro Východočeské muzeum, rekonstruuje se pevnost Josefov v Jaroměři a opravuje se například Muzeum východních Čech v Hradci Králové.

„Po dnešním jednání věřím, že aglomerace je připravená dobře, že projektům čerpání zajistí. Jsou to projekty, které území hodně potřebují,“ řekl minulý týden náměstek ministryně Semorád.

Pokud aglomerace nezvládne podat dostatek žádostí o platbu do říjnového termínu, sníží se jí alokovaná částka. Všichni zúčastnění věří, že se tak nestane.

„Jednáme s žadateli, aby urychlili žádosti o platbu, výběrová řízení a nástup dodavatelů na stavbu. Když započítáme projekty, které již byly podpořeny řídicím výborem, ale ještě nebyly předloženy do finálního hodnocení, domnívám se, že říjnový milník může být splněn,“ řekl manažer programu územních investic (ITI) Miroslav Janovský.

Řídicí výbor Aglomerace se zároveň připravuje na další dotační období v letech 2021 až 2027. Chce mít dostatečný zásobník strategických investic, které by se daly za evropské dotace uskutečnit. Města, kraje i obce by měly s přípravou projektů začít už letos.

„Chceme se lépe připravit na nové období a velmi vážit, jaké peníze a jaké projekty vybereme,“ řekl pardubický primátor Martin Charvát z hnutí ANO.

Primátor Charvát kritiku za pomalé čerpání odmítá

Právě on se stal v posledních týdnech terčem kritiky za to, že především pardubická radnice čerpá dotace velmi pomalu.

„Situace vážně není dobrá (nejen v Pardubicích) a Pardubice musí v realizaci projektů šlápnout na plyn,“ napsal na Twitter třeba zastupitel za ODS Karel Haas, který však na oplátku sklidil ostrá slova od primátora.

„Pan Haas se chová jako skutečný pokrytec. Kritizuje nás za to, že čerpáme pomalu, ale pak svým hlasováním třeba blokuje výstavbu terminálu B, který má být právě dotován z Unie,“ uvedl primátor s tím, že jeho koalice doplácí na to, že před pěti lety neměl po svém prvním zvolení od předchůdců připravené žádné projekty.

„Začínali jsme s prázdným šuplíkem, navíc jsme dotahovali projekty po našich předchůdcích,“ dodal Charvát. Takový závěr se logicky nelíbil bývalé primátorce Štěpánce Fraňkové.

„Čerpání Pardubic je tristní. Sáhli jsme si na zlomek peněz. Současné vedení zvládlo za více než čtyři roky jediný větší projekt, a to je oprava okolí nádraží. Nic jiného si nevybavím,“ řekla Fraňková.

Řídicí výbor na svém posledním jednání podpořil další tři projekty zaměřené výhradně na rozvoj cyklistické dopravy. Z celkového rozpočtu aglomerace ve výši 3,7 miliardy korun získaly téměř 20 milionů korun.

„Řídicí výbor podpořil výstavbu dvou cyklostezek v Pardubicích, a to Náhrdelník Chrudimky a propojení Kunětické ulice, a královéhradeckou cyklostezku z Pouchova do Piletic. Všechny projekty by mohly být dokončené již v tomto roce,“ řekl primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek s tím, že čerpání dotací má také svá negativa. „Bohužel výzvy občas nekorespondují s tím, co města skutečně nejvíce potřebují,“ dodal.

Nejčtenější

Asi mi na půl minuty hráblo, vysvětlil muž soudu líbání dceřiny kamarádky

Ilustrační snímek

S tříletou podmínkou odešel od Krajského soudu v Pardubicích třiačtyřicetiletý muž. Když vezl v autě kamarádku své...

Cyklista utrhl předjíždějícímu autu zrcátko, řidič mu za to prošlápl kolo

Dvaatřicetiletý řidič auta cyklistovi za utržené zrcátko šlápl do kola.

Roztržkou mezi řidičem osobního auta a cyklistou se zabývá policie na Litomyšlsku. Původně byli tamní policisté ve...

Česká Třebová otočila, chce dosud odmítaný nájezd na dálnici D35

Ilustrační snímek

Zastupitelé České Třebové před pěti lety odmítli přímé napojení města na chystanou dálnici D35 u Litomyšle. Nyní jej...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Hokejové derby vyhrotilo rivalitu, Hradec chce tunel pro hosty a víc kamer

Trenér pardubických hokejistů Ladislav Lubina při derby s Hradcem.

Kvůli útoku na pardubického trenéra Ladislava Lubinu při hokejovém derby se hradecký klub pokusí vybudovat na svém...

Další z rubriky

Stavba obchvatu Rokytna na Pardubicku nabírá skluz, na D35 naváže později

V trase budoucí D35 zatím probíhají archeologické práce. Takto vypadá již...

Požadavek na protihlukové zábrany, obava z rozvodnění potoků či úprava křížení silnic. Přípravu stavby přivaděče k...

Pardubice v prosinci přijdou o autobusové nádraží, náhradní není

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Pardubice čekají další dopravní problémy. A to poměrně značné. Na konci roku totiž soukromý investor zavře autobusové...

Slatiňanský hřebčín má první letošní hříbě, Xabea přišla na svět nad ránem

První hříbě narozené letos v hřebčíně ve Slatiňanech nese jméno Xabea.

Dobrá zpráva přišla v pátek ze Slatiňan. Zdejší hřebčín, který se zabývá chovem starokladrubského vraníka, má letos...

Najdete na iDNES.cz