ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Jeden nebo dva Metrostavy? Dohodnuté opravy hřebčína opět řeší soud

  • 4
V největší východočeské soudní síni Krajského soudu v Hradci Králové začalo obnovené hlavní líčení ve věci údajné zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Tou byla oprava Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem za evropské miliony.

Dva a půl roku poté, co Krajský soud v Hradci Králové zprostil většinu obžalovaných manažerů a všechny stavební firmy viny, se začal rozsáhlou kauzou údajných zmanipulovaných oprav kladrubského hřebčína opět prokousávat.

Odvolací Vrchní soud v Praze udělil pravomocný podmíněný trest dvěma obžalovaným architektům, dalších patnáct manažerů povětšinou stavebních firem ovšem opět usedlo na lavici obžalovaných. Vinný se necítí nikdo.

Jedinou novinkou je rozšíření počtu obžalovaných stavebních společností, které se údajně na ceně oprav domlouvaly. Státní zastupitelství do procesu nově zahrnulo i odnož Metrostavu, společnost Metrostav Infrastructure.

Metrostav z obavy, aby nepřišel kvůli postihu v kauzách o zakázky, vytvořil novou firmu. Ta se hlásí k referencím mateřské společnosti, vyhrává s nízkými cenami výběrová řízení, ale zároveň se tváří, že trestní odpovědnost za případná provinění Metrostavu v minulosti se jí netýkají. Tuto konstrukci soud odmítl a zařadil Metrostrav Infrastructure mezi obžalované.

„Trestní odpovědnost společnosti Metrostav přešla na Metrostav Infrastructure, takže jednání fyzických osob jednajících za Metrostav, je přičitatelné,“ řekl statní zástupce Adam Borgula.

Zástupci Metrostav Infrastructure se k soudu dostavili, ovšem velmi se snažili, aby firma, která vznikla jako samostatná jednotka ze čtvrté divize Metrostavu, nebyla do hlavního líčení zatažena. „Její účast je nezákonná a protiústavní. Metrostav Infrastructure nebyla účastná té činnosti, která je jí u tohoto soudu kladena za vinu,“ řekl právní zástupce Metrostav Infrastructure Ondřej Blaha.

S novou obžalovanou společností se pak musel vypořádat i samotný soud. „Metrostav Infrastructure vznikla v dubnu 2020, tedy v průběhu tohoto trestního řízení. Problematika nástupnictví dosud řešena nebyla, není na to judikatura. Soud dospěl k tomu, že vznikem Metrostavu Infrastructure dochází k právnímu nástupnictví,“ řekl předseda trestního senátu krajského soudu v Hradci Králové Roman Drahný.

U soudu vystupoval Metrostav i Metrostav Infrastructure každý za sebe. Nově vzniklá odnož Metrostav Infrastructure se hájí tím, že s opravou hřebčína neměla nic společného. „Naše společnosti převzala zakázky Metrostavu divize 4, stavíme silnice, dálnice a mosty, neopravujeme památky,“ řekl předseda představenstva Metrostav Infrastructure Zdeněk Ludvík.

Společnost Metrostav čelí zákazu účasti na veřejných zakázkách, a to kvůli machinacím při zakázce na modernizaci chrudimského hotelu Bohemia. Metrostav je také spojován s kauzou Davida Ratha, v níž soud firmě rovněž nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. K novému hlavnímu líčení vrátil vrchní soud také libereckou kauzu, v níž Metrostav také figuruje.

Vrchní soud nechal věc projednat znovu

Kromě dvou výše uvedených architektů se s celou kauzou musí soud vypořádat znovu.„Obžaloba je podána pro sedm skutků. Docházelo k systematickému ovlivňování veřejných zakázek souvisejících s opravou Národního hřebčína v Kladrubech, a to jak projekčních prací, výběru dodavatele, technického dozoru a následně i samotného zhotovitele,“ řekl státní zástupce Adam Borgula.

Vrchní soud uložil krajskému soudu pečlivěji zhodnotit a provést důkazy. I proto se včera odpoledne zabýval krajský soud právě odposlechy, které doposud nebyly slyšeny.

„Budeme bojovat se shlukem vzájemně nesouvisejících odposlechů, které byly jak státním zastupitelstvím, tak odvolacím soudem selektivně kompilovány a zkráceny, a to bez reflexe na jiné, v hlavním líčení provedené důkazy včetně obsáhlého penza záznamů odposlechů,“ řekla Dana Libochowitzová, právní zástupkyně obžalované Simony Voňkové, která měla v tu dobu jako pracovnice hřebčína opravu za 300 milionů korun na starosti.