Když silničáři na konci října dokončili pokládku asfaltu na osmikilometrovém úseku silnice I/35 mezi koclířovskou křižovatkou a tunelem Hřebeč, na jednu důležitou věc neupozornili. Široký silniční tah se kromě opravené vozovky, sanace podkladních vrstev, obnovy nezpevněných krajnic a výměny svodidel dočkal také zcela nového vodorovného značení, které zakazuje předjíždění.
Za stoupacím pruhem směrem k tunelu je dnes na těch nejméně přehledných místech plná čára.
MF DNES už v létě zajímalo, jak bude vodorovné značení na nebezpečné silnici po rekonstrukci vypadat a zda dojde k úpravám čar tak, aby v řidičích nevzbuzovaly dojem, že jde o bezpečný a přehledný úsek. Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebyla v tu dobu konkrétní podoba bílých čar známa.
Projeli jsme silnici smrti u tunelu Hřebeč, přerušovaná čára je i v zatáčkách |
„Jakmile budeme mít podepsanou smlouvu o dílo s dodavatelem, začnou probíhat jednání s Policií ČR a Krajským úřadem Pardubického kraje o možnostech realizace této stavby včetně harmonogramu a dopravních opatření,“ uvedla tehdy Petra Drkulová z týmu komunikace ŘSD.
Dopravní policie nyní tvrdí, že připomínky ohledně bezpečnosti v inkriminovaném úseku uplatňovala už od roku 2019.
„V této souvislosti jsme uplatňovali připomínky ke stavbě ‚I/35 Gajer – Hřebeč, OŽK‘ a ke stavbě ‚I/35 Koclířov, dočasná úprava křižovatky na OK‘, a to v průběhu přípravy stavby od roku 2019. Připomínky týkající se BESIP byly uplatněny i v souvislosti s úpravou svislého a vodorovného dopravního značení,“ sdělila krajská policejní mluvčí Dita Holečková.
Policie kromě úpravy vodorovného dopravního značení požadovala stavební úpravu kolmých čel všech propustků na čela šikmá a dále doplnění nových svodidel.
Na zbylém asi tříkilometrovém úseku směrem k Lačnovu, kde na jaře zahynuli tři nepřipoutaní mladíci, dojde ke stejným úpravám v rámci druhé etapy modernizace na jaře příštího roku. Zásadní změnou bude také přestavba stávající průsečné křižovatky silnic I/34 a I/35 na okružní křižovatku.
Úprava vodorovného značení není u silničářů úplnou novinkou. Došlo k ní již v minulém roce na silnici I/17 u Vraclavi, kde ŘSD přemalováním zúžilo silnici o stoupací pruhy.
Správci silnic změnili názor v souvislosti s tím, že v úseku došlo po zprovoznění nedaleké dálnice D35 k prudkému nárůstu dopravy. Vnější pruhy byly v obou směrech krátké a v táhlém oblouku, a tak by znamenaly nebezpečí zejména pro místně neznalé řidiče. Původně přitom policie a ŘSD změnu značení odmítaly, ale po upozornění MF DNES na možné zvýšené riziko kolizí svůj postoj obrátily.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz