Město opravilo třídu Míru za evropské dotace, rekonstrukce zhruba za 90 milionů korun skončila v roce 2015. Záhy se dlažba začala viklat. Město kvůli stavebním vadám odmítlo zaplatit plnou cenu.
Firma Syner, která pro město největší pardubický bulvár opravovala, podala na město hned dvě žaloby. Ta klíčová je za ušlý zisk v případě části ulice od náměstí Republiky po ulici Sladkovského. Firma požaduje 14 milionů korun i s úroky.
Soudní posuny jsou více než pozvolné, ani jeden ze sporů nedospěl k rozsudku a stále je řeší Okresní soud v Pardubicích. U obou se aktuálně čeká na posudky znalců, které nechal soud v obou případech zpracovat.
„České vysoké učení technické nyní zpracovává ve starším případu, tedy opravy třídy Míru od náměstí Republiky po ulici Sladkovského, odborný znalecký posudek. V březnu 2024 bychom měli mít tento posudek na soudu, pak bude možné nařídit další soudní líčení,“ řekl mluvčí pardubického okresního soudu Karel Gobernac.
Na posudek znalce čeká i město. „Měl by se mimo jiné zaobírat otázkou řádně zhotovené ložní vrstvy, na které je dlažba položena, a to samozřejmě pouze v těch částech, kde město dlažbu samo nepřeložilo či nenahradilo betonem,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Jan Hrabal.
Smlouvu o dílo podepsaly stavební firma Syner a Magistrát města Pardubic v únoru 2014. První etapa se týkala oprav třídy Míru mezi ulicí Sladkovského a náměstím Republiky. V dubnu 2015 měl Syner dostat zaplaceno, ale od Pardubic obdržel jen 105 milionů korun.
Pardubická třída Míru je zase napadrť, trolejbusy budou jezdit odklonem |
Zatímco město argumentuje tím, že stavba po dokončení vykazovala vady, firma zase namítá, že Pardubice neprováděly předepsanou údržbu, dlouhodobě ji vzhledem k dlažebním prvkům zanedbávají. To byl ostatně důvod, proč firma neuznala reklamaci města.
„Nedoplňuje zásyp mezi dlažebními prvky, nekontroluje šířku spár a v případě potřeby neprovede přerovnání,“ uvedla firma podle soudního spisu. Město podle ní pouští na pěší zónu vozy městské hromadné dopravy. Tím podle firmy Syner užívá třídu Míru v rozporu se stavebně technickým určením, neboť na ní dovoluje jízdu vozům, které „překračují projektovanou hmotnost“.
Ve druhém soudním sporu jde o to, že město náklady na opravu v úseku pěší zóna - třída Míru, Sladkovského ve výši 362 tisíc korun uhradilo z bankovní záruky Syneru poté, co firma odmítla uznat reklamaci. To se zástupcům společnosti Syner nelíbí a žalují město kvůli bezdůvodnému obohacení.