Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pardubické nádraží je jak po náletu, už zmizela dvě nástupiště

  10:30
Modernizace železničního uzlu Pardubice se až nyní začala zásadně projevovat na chodu nádraží. Lidé mají k dispozici jen třetí a čtvrté nástupiště a není snadné se na ně dostat. Oprava za více než 6 miliard nabrala obrátky.
Během opravy pardubického železničního uzlu zmizí vlastně vše. Poroučet se...

Během opravy pardubického železničního uzlu zmizí vlastně vše. Poroučet se budou perony, sloupy trakce i samotné koleje. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Naposledy měli Pardubáci své hlavní vlakové nádraží v tak špatném stavu v roce 1944. Tehdy železniční uzel čelil masivnímu bombardování Britů a Američanů a dnes už bývalá výpravní budova a její okolí to zle odskákaly.

Ovšem pohled na současné nádraží není o nic lepší. Začala totiž hlavní fáze demoličních prací v rámci totální přestavby kolejiště a peronů a především první a druhé nástupiště vlastně neexistují.

„A máme po druhém nástupišti,“ lakonicky komentoval situaci na sociálních sítích zastupitel Pardubic Jan Hrabal. 

Od konce května kvůli rozšiřování mostu přes Labe u rosického nádraží nejezdí vlaky na Hradec Králové a Chrudim, a tak se dělníci mohli bez lítosti pustit do demolice prvního i druhého nástupiště. 

Což například zasáhlo rodiče malých dětí, které rády sledují vlaky z prvního prodlouženého nástupiště. Nyní je na něj vstup zakázán.

V mnohem horší pozici jsou ti rodiče, kteří třeba s kočárkem chtějí jet do Prahy či na Moravu. Poměrně složitě se totiž hledá cesta k výtahu, který je na žádoucí peron doveze. K vlakům se momentálně chodí jen chodbou, která primárně slouží pro příjezd. Dočasné nepohodlí by však mělo být vykoupeno daleko lepším komfortem po skončení všech prací.

„Komplexní modernizací projde celé kolejiště. Dojde i k přestavbě stávajících a výstavbě jednoho nového nástupiště, včetně zajištění bezbariérových přístupů. Všechna nástupiště budou ve výšce 550 milimetrů nad kolejí, tedy v úrovni podlahy moderních železničních vozů, což značně usnadní nástup a výstup z vlaku,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Celkové investiční náklady akce s názvem Modernizace železničního uzlu Pardubice činí 6 365 944 040 korun bez daně. 

„Maximální výše podpory EU může dosáhnout až 85 procent z celkových způsobilých nákladů. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury,“ stojí ve zprávě Správy železnic.

Zhotovitelem stavby je Společnost Pardubice, kterou tvoří EUROVIA CS, Elektrizace železnic Praha, GJW Praha a Chládek a Tintěra. Zajímavostí je, že lidé z posledně jmenované společnosti to mají od jejího sídla ke stavbě jen pár metrů.

  • Nejčtenější

Na dostizích v Pardubicích se splašil kůň, vběhl mezi diváky a zranil i dítě

8. května 2024  15:29,  aktualizováno  19:59

Na dostihovém závodišti v Pardubicích se ve středu odpoledne splašil kůň bez jezdce. Přeskočil plot...

Stegosaurus se skluzavkou stál sedm milionů. Stal se terčem kritiky i posměchu

11. května 2024

Premium Už nejen opoziční zastupitelé upozorňují na vysokou cenu nového hřiště v pátém pardubickém obvodě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hokej mi dal všechno, Čechům budu fandit, říká Musil. Přestup syna chápe

10. května 2024  10:53

Jeho příběh spojený s odvážnou emigrací do NHL zná snad každý hokejový fanoušek. Legendární obránce...

U Pardubic vlak usmrtil člověka, koridor z Prahy na Moravu asi hodinu stál

7. května 2024  13:23,  aktualizováno  15:58

V Pardubicích po poledni vlak srazil a usmrtil člověka. Vlaky na železničním koridoru na Moravu asi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči na konci D35 se dočkají, ŘSD začalo stavět navazující úsek s tunelem

6. května 2024  14:41

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výrazně pokročilo s budováním dálnice D35 v Pardubickém kraji....

Na podobný zápas jsem čekal snad dvě sezony, ulevilo se Hlavatému

12. května 2024  18:50

Na podobný zápas čekal v podstatě celou sezonu. „Možná i dvě,“ vyhrknul hned s úsměvem. Záložník...

Pardubice - Č. Budějovice 3:2, přestřelka pro domácí. Hrdinou střelec Hlavatý

12. května 2024  17:15,  aktualizováno  17:36

Museli otáčet, poté čelili i vyrovnání, nakonec pardubičtí fotbalisté porazili v klíčovém souboji...

Superrychlých nabíječek kolem hlavních tahů přibývá, na sídlištích chybějí

12. května 2024  11:01

Kolem hlavních tahů a obchodních center v Pardubickém kraji přibylo za poslední čtyři roky více než...

Druhá výhra v řadě? Už to dáme, věří pardubický záložník Sychra

12. května 2024

Fotbalisté Pardubic hostí v neděli od 15 hodin Budějovice. Pokud získají tři body, záchrana v lize...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...