Čtvrtek 11. srpna 2022, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

Modernizaci nádraží požadavky památkářů prodraží, proti devastaci nezasáhli

  7:01
Chystaná modernizace krásné funkcionalistické nádražní budovy z padesátých let v Pardubicích bude rekordně drahá. Správa železnic za navrácení lesku nádraží utratí v následujících letech 1,7 miliardy korun. Obnova Fantovy budovy Hlavního nádraží v Praze má stát o miliardu méně.

Správa železnic chystá do obnovy pardubické nádražní budovy investovat 1,7 miliardy korun. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jeden příklad za všechny: Oprava nádražní haly by za normálních okolností stála 167 milionů. Kvůli památkové ochraně se náklady zvýší na 402 milionů.

Stavba si jistou velkorysost zaslouží, ale to, co opravě předcházelo, v pořádku nebylo. Stát totiž cenné budovy nechal desítky let chátrat a zanedbával základní údržbu. Když už došlo na úpravy, byly často necitlivé. Památkáři se tehdy neozvali.

Funkcionalistický skvost

Rekonstrukce, která má začít letos, je připravována s maximální snahou vrátit nádraží vzhled z roku 1958, kdy se poprvé otevřelo. Okna v budově jsou atypická a stavbaři je budou muset opravit, nebo nahradit replikami. Ani obklady použité na budově už dnes nikde nekoupí. 

„V současné době se vyrábějí průmyslově pásky tažením (jiná technologie) a jiných rozměrů, než byly použity na budově v době výstavby. Zajištění pásků odpovídající barevnosti, rozměrů a doprovodných prvků bude vyžadovat ruční práci,“ popisuje materiál Správy železnic, který má MF DNES k dispozici.

Nešetří se na klíčovém prostoru - prosvětlené nádražní hale, kde se bude mimo jiné provádět replika původní podlahy. Drahá bude i oprava zázemí nádraží. V západním křídle, kde sídlí Správa železnic a kam běžný cestující asi nikdy nedorazí, budou stavbaři objednávat výrobu původních umyvadel a replik dveří včetně kování. Zachovat musí vzhled osvětlení i elektrické vypínače a zásuvky z padesátých let. Kvůli památkové ochraně ale nebude oprava této části stát 91 milionů, nýbrž přes 165 milionů korun.

Architekt Řepa hlídá vše, od dlaždic po květináče

Kromě památkářů dohlíží na projekt rekonstrukce architekt Miroslav Řepa, který drží autorská práva na budovu. Nádraží totiž projektoval jeho otec architekt Karel Řepa společně s Josefem Dandou a Karlem Kalvodou. 

Pardubice hlavní nádraží

● Nové osobní nádraží v Pardubicích nahradilo bombardováním těžce poškozenou původní stanici. Město pro něj nabídlo pozemky cukrovaru, rovněž zničeného při náletu. Pardubickou výpravní budovu odborníci považují za nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu.

● Rekonstrukci výpravní budovy chce Správa železnic zahájit ještě letos a ukončit na přelomu let 2024 a 2025. Kvůli památkové ochraně dosáhly odhadované náklady 1,7 miliardy korun.

Léta protestoval proti tomu, jak stát s cennou budovou zachází. Až nyní se dočkal toho, že oprava je na dosah. „Když to řeknu bez obalu, budeme to hlídat od dlaždic až po květiny na ochozu. To nádraží si to zaslouží, je to originální stavba,“ uvedl Řepa.

Opravy budou samozřejmě drahé i z jiných důvodů. Mění se kompletně elektrorozvody, osvětlení, instaluje se vzduchotechnika, protipožární zabezpečení, je třeba udělat nové statické zabezpečení.

Má ale česká společnost tolik peněz, aby se takové náklady daly obhájit? Centrální komise ministerstva dopravy to posuzovala a rozhodla, že ekonomika záměru je v pořádku. Investici hájí i místopředseda správní rady Správy železnic a poslanec ANO Martin Kolovratník. Tvrdí, že 1,7 miliardy korun za opravu komplexu je sice vysoká cena, ale může se vrátit, když se opravené prostory dobře využijí. 

„Ve Španělsku udělali z tamních nádraží obchodní centra, jsou tam služby, potraviny, restaurace, komerčně to pronajímají a vydělává jim to. My to zatím neumíme. To chci, aby se změnilo, aby Správa železnic začala nádraží více komerčně využívat,“ řekl Kolovratník s tím, že po dobu rekonstrukce, která má trvat do roku 2024, by měla Správa železnic plány na využití nádraží změnit. 

Hovoří o vytvoření multifunkčního kongresového sálu, nových restauracích či využití kanceláří a hotelu. Zatím ze záměru Správy železnic vůbec nevyplývá, že by se náklady mohly a měly vrátit. Například velmi zanedbaný hotel Sirius má po opravě sloužit jako školicí středisko Správy železnic.

Budovy, které nikdo nechtěl

Přestože jde o mimořádnou stavbu, roky komplex budov existoval v jakémsi vakuu. Léta si jej mezi sebou přehazovaly České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Až před čtyřmi roky vláda rozhodla, že budovy převezme a také opraví SŽDC, tedy dnešní Správa železnic. 

Na bídném stavu nádraží se přitom podepsaly právě státní organizace, které se o cennou a památkově chráněnou budovu v minulosti staraly. Například úpravy restaurace a bufetu byly provedeny necitlivě bez ohledu na to, že jde o památkově chráněný objekt. 

Památkáři hovoří o degradaci interiérů za posledních třicet let s tím, že úpravy s Národním památkovým ústavem (NPÚ) nikdo nekonzultoval. Ta otázka ale asi napadne každého: Proč státní firmy ignorovaly své povinnosti? A proč památkáři nezasáhli dříve?

Nikdo se prý památkářů neptal

„Pokud v těchto konkrétních případech vlastník objektu nesplnil svou zákonnou povinnost a úpravy nekonzultoval s dotčenými orgány na úseku státní památkové péče, pak NPÚ neměl možnost se k úpravám vyjádřit, jelikož nebyl o vyjádření požádán,“ uvedla Jana Řehounková z pardubického pracoviště NPÚ.

Správně se podle ní měl investor obrátit na státní správu a konzultovat úpravy uvnitř památky. Úředníci se pak měli obrátit na Národní památkový ústav, který by posoudil, zda zásah do památky je v pořádku.

„Není v silách NPÚ z vlastního podnětu dozorovat všechny památkové objekty a kontrolovat, zda jejich vlastníci plní své zákonné povinnosti,“ uvedla Řehounková.

O tom, že se bezmála dvě miliardy na nádraží najdou i v době pokoronavirové, Martin Kolovratník nepochybuje. Je to podle něj jisté na tisíc procent. „Centrální komise ministerstva dopravy je zárukou, že projekt není zbytečně předražený a že jsou splněna ekonomická kritéria,“ řekl.

Další 4,4 miliardy má stát chystaná modernizace železničního uzlu. I zde Správa železnic vychází pokud možno vstříc požadavkům památkářů i majiteli autorských práv. 

Architekt Miroslav Řepa například odmítl zbourání nefunkčních výtahových šachet, které by zjednodušilo novou část zastřešení na nástupištích. „Architektonicky je to svázané s nástupišti i budovou, proto jsem chtěl šachty zachovat. Nakonec projektanti ustoupili s tím, že se výtahy vždy dají nějak využít,“ řekl Řepa.

I když kompletní obnova budovy nádraží a železničního uzlu spolkne šest miliard, výsledek přesto nebude dokonalý. Měla na něj totiž původně navazovat nová rychlejší trať do Chrudimi, která se ale mimo jiné i z ekonomických důvodů stavět nebude.

A nedopadlo ani plánované prodloužení podchodu pod nádražím do sousední čtvrti Dukla. Lidé se na druhou stranu nádraží dostanou, nikoliv však podchodem, nýbrž po nově postavené lávce nad kolejemi. „Strašně mne to štve. To je dávno přežité a hlavně pro cestující dost nepohodlné řešení. Z nově budovaného pátého nástupiště by přitom stačilo prodloužit tunel podchodů,“ řekl Řepa.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Voliči budou vybírat nové členy zastupitelstev obcí, měst nebo městských obvodů. Tyto volby se spojí s volbami do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později. V Pardubickém kraji se volí v obvodech Pardubice a Ústí n. O.

Miluše Horská, Petr Šilar, Jakub Rychtecký, Štěpánka FraňkováMartin Charvát, Petr Fiala, Vladimír Ninger, Daniel Brýdl

  • Nejčtenější

Smršť stržených trolejí rozhýbala železnici, šéf SŽ slíbil nápravu

Několikahodinová zpoždění kvůli strženým trolejím koncem minulého týdne rozčílila cestující na hlavním tuzemském...

Vadná nabíječka mobilu zapálila dům, škoda se odhaduje na tři miliony

Střechu rodinného domu ve Vysokém Mýtě zachvátil ve středu dopoledne požár. Jeho příčinou byla nejspíš závada na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlaky mezi Čechy a Moravou jezdí, koridor stál kvůli poruše trakčního vedení

Provoz na železničním koridoru spojujícím Čechy a Moravu byl v sobotu zastaven na více než šest hodin. Před sedmou ráno...

Auto dostalo smyk na vrstvě hrachu, přistálo na boku v příkopu

Řidička osobního vozu Kia Soul havarovala na Chrudimsku do příkopu poté, co dostala smyk na vrstvě hrachu na vozovce....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dolní Morava si přeje dobudovat resort, zajistí to ekonomiku, říká starosta

Vedení Dolní Moravy podporuje další chystané investice horského resortu. Obec na Orlickoústecku si totiž přeje, aby...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Místostarosta České Třebové nebude kandidovat na senátora, řídil opilý

Kandidát ODS na senátora v obvodu Ústí nad Orlicí Josef Kopecký se vzdal kandidatury. Na sociální síti uvedl, že řídil...

Životní projekt, říká astrofotograf Horálek o své koláži meteorických rojů

Astrofotograf Petr Horálek dokončil svůj životní projekt. Během osmi let nasbíral snímky všech šesti velkých...

Auto dostalo smyk na vrstvě hrachu, přistálo na boku v příkopu

Řidička osobního vozu Kia Soul havarovala na Chrudimsku do příkopu poté, co dostala smyk na vrstvě hrachu na vozovce....

Opilá žena na stopce nabourala strážníky, sváděla to na covid

Přes dvě promile alkoholu v dechu měla pětačtyřicetiletá žena, která v pátek v Pardubicích nedobrzdila na stopce a...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...