Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Čekáme, co ministerstvo, říká o splavnění Labe šéf vodních cest

  8:30
Nový most, který spojí Valy s Mělicemi u Pardubic, umožní projet nejen dvěma automobilům najednou, záchrance i autobusům. Pro Ředitelství vodních cest ČR, které je spolu s krajem investorem nového mostu, ale také znamená další krok ke splavnění Labe do Pardubic.

Šéf vodních cest Lubomír Fojtů. | foto: Ondřej Hájek, ČTK

Nový most přes Labe, za nějž ředitelství vodních cest a Pardubický kraj zaplatí 258 milionů korun, je jednou z pěti stavebních podmínek, které potřebuje ředitelství vodních cest splnit, pokud chce pomýšlet na splavnění Labe do Pardubic.

„Most stojí na vodní cestě, která je součástí mezinárodních vodních cest, takže most musí splňovat parametry, která mezinárodní pravidla předepisují,“ říká šéf Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Jaké tedy?
Podjezdnou výšku sedm metrů. Je výhodnější jednak z vodohospodářského hlediska, také umožňuje průjezd integrovaných záchranných složek.

Stavba mostu zapadá do vašich strategických plánů na splavnění Labe. V jaké fázi tento projekt je?
Most je součástí asi pěti projektů, které je třeba uskutečnit k tomu, aby mohlo být Labe splavněno až do Pardubic. Zde se nejedná jen o významnou akci z hlediska vodní dopravy, ale i pro strategickou potřebu z hlediska Pardubického kraje, tak jsme most začali stavět, přestože ostatní stavby jsou vázány na to, až budeme moci zahájit stavbu laterálního kanálu v Přelouči.

Které stavby jsou součástí projektu splavnění Labe?
Například zahájení stavby pardubického přístavu nebo oprava plavební komory.

Jaký je tedy aktuální vývoj splavnění Labe?
Vzhledem k tomu, že tady chce ministerstvo životního prostředí vyhlásit území Natura 2000 kvůli modráskům, přišli jsme s projektem, který není v rozporu s navrhovaným územím. Proto jsme navrhli pár řešení, jak vést kanál jinak, aby nedošlo k takovému střetu s modráskovými územími. Zároveň jsme navrhli ministerstvu, potažmo Agentuře ochrany přírody a krajiny, že rozšíříme území modrásků tak, aby zde toto území mohlo být větší. Díky tomu bychom získali win win situaci (řešení problému, z nějž profitují obě strany, pozn. red.). My bychom na jedné straně pomohli k tomu, aby zde území Natura 2000 mohlo vzniknout a odpovídalo všem evropským parametrům. My bychom pak mohli stavbu kanálu spustit.

Fotogalerie

Jak by měl kanál vypadat?
Chtěli bychom ho zkrátit, kolize s modráskovým územím by byla do jednoho procenta celkového území. Tento návrh se Agentuře ochraně přírody a krajiny líbil a v současné době se projednává na ministerstvu životního prostředí.

Jakou odezvu máte z ministerstva?
Zatím na reakci čekáme, abychom mohli pokračovat ve výběru té nejoptimálnější varianty jak pro ministerstvo, tak Agenturu ochrany přírody a krajiny, tak pro plavbu.

Máte v Pardubickém kraji nějaké další plány?
Na Labi nyní žádné další akce nemáme, probíhá zvyšování parametrů na vltavské vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou, kde zvyšujeme na průplavní výšku zhruba 11 mostů. Tam už prvních šest realizujeme. Zbytek, včetně několika pražských mostů, by měl být hotov do roku 2022.

V září by měl ministr dopravy předložit koncepci lodní dopravy. Předpokládám, že i ředitelství vodních cest se na jejím vzniku podílelo.
Ano, kamenem úrazu byl Plavební stupeň Děčín, tedy jeho negativní vliv na jeho takzvané Bahnité náplavy na území Porta Bohemica. Tam si ministerstvo životního prostředí nechalo zpracovat studie kompenzovatelnosti těchto náplav. Ty tvrdí, že kompenzovat nejdou, my tvrdíme, že to jde.

Jak z rozporu ven?
Společně s ministerstvem zemědělství nyní zpracováváme oponentní posudek ke studiím ministerstva životního prostředí. Máme i konkrétní postup, jak by se náplavy mohly na jiných částech nebo územích řeky Labe uměle vytvořit. Ty nejkvalitnější náplavy, které na Labi jsou, se nacházejí právě na uměle vytvořených náplavách, které vyhrnulo Povodí Labe. Na základě toho máme technologii, jak náplavy kompenzovat. Budeme žádat, aby ministerstvo životního prostředí stanovilo kompenzovatelnost. Pokud ministerstvo uzná, že náplavy lze nahradit, tak by vláda mohla koncepci vodní dopravy do konce roku schválit a my bychom mohli pokračovat v EIA (studii vlivu projektu na životní prostředí) na plavebním stupni v Děčíně.

29. srpna 2019

  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Autobus v Pardubickém kraji nepřijede, ale lidem to nedá nikdo vědět

Jako by nestačilo, že kvůli nedostatku řidičů ve společnosti BusLine od pondělí nejezdí na východě kraje každý den...

Bouře vzala střechu mlýnu, který dříve vyhořel. Místní mluví o tornádu

Pondělní silné bouřky postihly ve východních Čechách zejména Chrudimsko. Asi nejhorší situace byla v Ronově nad...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dělníci v noci brousili nové koleje, muž kvůli hluku zalarmoval strážníky

Práce na zdvoukolejnění železniční trati z Pardubic do Stéblové přinášejí nepříjemnosti například v podobě rušení...

Stadion je fajn, ale bude to „holobyt“, říká manažer fotbalových Pardubic

Rozporuplné pocity zažívají činovníci i hráči FK Pardubice. Na jednu stranu jsou rádi, že oprava Letního stadionu jde...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední šance se ukázat. Sedlák o Coloradu, změně přístupu a osudovém kouči

Premium Na podzim označil NHL za uzavřenou kapitolu. Už si ani nepřipouštěl, že by o něj někdo ze zámoří měl zájem. Když se...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Přestavbu pardubických automatických mlýnů válka zatím nebrzdí

Chybějící a velmi rychle zdražující materiály ani úbytek ukrajinských dělníků zatím nemají vliv na masivní přestavbu...

Snižme platy starostů, vyzývá v kampani lídr Žijeme Pardubice Rychtecký

Lídr uskupení Žijeme Pardubice Jakub Rychtecký přichází do volební kampaně s poměrně výbušným tématem. Chce, aby po...

Dodnes nevím, proč si mě vybrali, říká poslední přeživší z Ležáků

Když si minulou neděli stovky lidí v Ležákách připomněly osud této osady vypálené nacisty, byla mezi nimi i...

Stadion je fajn, ale bude to „holobyt“, říká manažer fotbalových Pardubic

Rozporuplné pocity zažívají činovníci i hráči FK Pardubice. Na jednu stranu jsou rádi, že oprava Letního stadionu jde...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Žena vyrůstala mezi mormony, má dvě stě sourozenců

Nicole Mafi z Utahu se rozmluvila o životě v komunitě mormonů. Od narození jí prý „vymývali“ mozek a věřila všemu, co...