Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lom Zárubka získal povolení k těžbě, výtky sousední obce nikdo nebral vážně

  10:36
Společnost Skanska bude moci pokračovat v těžbě kamene v důležitém lomu Zárubka u Prosetína na Chrudimsku dalších deset let. Od báňského úřadu má poslední povolení, na které čekala. Obec Prosetín, kterou denně projedou desítky těžkých nákladních aut, si ale stěžuje, že její podmínky pro provoz lomu nikdo nebere vážně.

Všichni naříkají, že lomů je málo, protože obce se těžbu snaží všemožně blokovat bez ohledu na to, že bez kamene se stavět nedá.

Když se ale Prosetín na Chrudimsku s další těžbou smířil a dal si pár podmínek, aby lidé v sousedství lomu mohli žít, úřady i vlastník Zárubky řekli, že obci nemohou pomoci. Výhrady mají i sousední Vrbatův Kostelec a Leštinka.

Nejde o žádné přestřelené, nákladné požadavky. Prosetín chce, aby dopravci nejezdili v obci rychle, aby měli náklad zakrytý plachtami. Přeje si bezpečný přechod silnice pro děti u školy a žádá, aby maximum kamene vozila Skanska po železnici, když zde funguje vlečka. Ve všech případech ale slyší: Nejde to.

Starosta Prosetína Michal Vychroň říká, že obec žádá jen to, aby všichni dodržovali zákony. „To nám bude stačit. Ať tady kamiony jezdí předepsanou rychlostí, ať plachtují vozy,“ vyjmenovává základní požadavky starosta Prosetína Michal Vychroň.

Rychlá jízda nákladních aut? Ať si to
obec vyřeší sama

Petr Řezáč s rodinou bydlí v místní části Klínek, která je od lomu vzdušnou čarou vzdálená 500 metrů. Osadou s pár domy se vine nově rekonstruovaná úzká silnice a značka s třicítkou. Jenže tu projíždějící náklaďáky na tachometru rozhodně nemají. Chodník zde není. „Máme dvě děti, které chodí do Prosetína do školy. Máme o ně strach. Podle mě by takovými úzkými silnicemi těžká auta vůbec neměla projíždět,“ říká Petr Řezáč.

Firma Skanska jako provozovatel lomu tvrdí, že to není věc, kterou by uměla vyřešit. „Chování dopravců mimo areál lomu přímo ovlivnit nemůžeme. S obcemi jednáme o různých řešeních, ale například s povolením zařízení na kontrolu rychlosti je problém ze strany státních orgánů,“ uvedl Ondřej Šuch, vedoucí vnějších vztahů společnosti Skanska.

Obec si teoreticky může zařídit úsekové měření. Ale to nebude hned a nebude to ani jednoduché.

Nejde jen o rychlost. Nekonečným příběhem je chybějící přechod pro chodce u školy. Když ho chtěla obec postavit, policie byla kvůli složité křižovatce ochotna schválit pouze nákladnou variantu s autobusovými zastávkami vedle školy, která by navíc přepůlila park.

„Je to nesmysl, musel by se stavět nový most a vyšlo by to na 20 milionů. Iniciativně proto zbouráme příští rok dům ve vlastnictví obce, který křižovatku zpřehlední. Když se budou posuzovat další dopravní studie, tak snad vyjde nějaká lepší varianta,“ doufá starosta Prosetína.

Nepomohl ani báňský úřad. Studii, která posoudí dopravní napojení na lom Zárubka, si vyžádal zpracovat až ve 2. a 3. kvartále roku 2024. Pomoc nepřišla ani od krajského úřadu. „Místo toho, aby kraj reagoval na naše připomínky, navrhl u výjezdu z lomu osadit webkameru, na kterou budeme mít odkaz,“ řekl Vychroň.

Místní nesou těžce i fakt, že i když k lomu vede vlečka, po železnici se vozí ani ne třetina kamene. Přitom většinu akcí, na které se kámen vozí, platí stát. Teoreticky by stát a kraj mohly říct – vozte kámen po železnici. Uleví to lidem a ochrání to silnice. Ale ani to prý nejde.

Na dostavbu D35 chybí kámen. Lom obce odmítají, dovoz z Polska děsí pohraničí

„Do zadávací dokumentace tuto podmínku zanést nelze. Tím by zadavatel de facto řekl, že jediný možný lom pro realizaci je Zárubka, která patří soukromé společnosti, což z hlediska hospodářské soutěže není možné,“ uvedla z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic Petra Drkulová.

„Zvýhodnit lom s vlečkou by snadno mohlo být napadeno jako diskriminační a za splnění dalších podmínek, například zneužívání takového případného požadavku ke zvýšení ceny dodávaného materiálu, za nehospodárné,“ sdělil mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

V porovnání s loňskem do lomu jezdí aut méně, odstřely skončily na sklonku roku, neboť jeho provozovateli vypršelo povolení k těžbě. Krajský úřad Pardubického kraje však dal v procesu EIA těžbě zelenou na dalších deset let s maximálním možným objemem těžby rubaniny 280 tisíc tun ročně. V minulých letech to bylo 300 až 450 tisíc tun ročně.

Poslední razítko od báňského úřadu potřebné k povolení těžby Skanska získala před pár dny. Firma obcím alespoň slibuje, že jakmile bude mít pravomocné povolení k těžbě, zahájí kroky k vylepšení technologie v lomu. „Investici na významné snížení hlučnosti zpracování, která spočívá v několika verzích zakrytování a modernizace technologie, máme připravenu,“ dodal Šuch.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

Na Pardubicku narazil řidič do patníku, značky i stromu. Nehodu nepřežil

28. dubna 2024  10:13

V noci na neděli zahynul u Sezemic na Pardubicku pětatřicetiletý řidič. Havaroval se svým vozem BMW...

Pardubice zvednou firmám daň z nemovitosti, peníze půjdou na opravu silnic

28. dubna 2024  9:14

Od příštího roku majitele velkých továren nebo hypermarketů v Pardubicích čeká citelné zvýšení daně...

Vyškov ztrácí na Duklu už jen bod, chrudimský Mašek dal čtyři góly

27. dubna 2024  13:25

Vyškovští fotbalisté v 25. kole druhé ligy porazili Varnsdorf 2:1 a na druhém místě tabulky...

Kaut: Nechali jsme se vyprovokovat, to Třinec asi chtěl. Teď přijde svátek

27. dubna 2024  12:25

Třinci vstřelil už čtyři góly a k nim přidal tři asistence. Martinu Kautovi se ve finále extraligy...

Advantage Consulting, s.r.o.
OPERÁTOR STROJŮ (32 - 33 000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 32 000 - 33 000 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...