Nezodpovědní jezdci například vybité koloběžky neváhají pohodit prakticky kdekoliv včetně nepřehledného podjezdu pod mostem.
„Situace se už stává neudržitelnou, musíme proti koloběžkám zasáhnout,“ řekl radní města a starosta městského obvodu Dukla Jiří Rejda z hnutí ANO. A v jeho případě nezůstalo jen u slov. Zaměstnanci jeho radnice totiž začali pohozené stroje sbírat z ulic a vozí je pod zámek.
„Ty koloběžky, které jsou pohozené či odstavené mimo vyhrazená místa, svážíme k nám na úřad. Lidé je nechávají na velmi nebezpečných místech včetně prostranství před školkami. Firmy si pro ně přijedou třeba až za tři týdny. Podobně ‚rychle‘ bohužel sváží i odstavené koloběžky na místa, kde mají stát. To je celý problém,“ uvedl Rejda.
Válku zahájila žena, která koloběžky donesla
Jeho malá radnice se tak pustila s firmami, které koloběžky půjčují, do poměrně ostrého boje. Přitom samotný začátek konfrontace lze považovat za úsměvný.
„Na nápad koloběžky svážet k nám nás přivedla žena, která na úřad donesla pět koloběžek s tím, že je našla. My jsme tedy stroje zaevidovali jako nález. Když firma zavolala policii, že jim je někdo ukradl, ukázali jsme doklad, že koloběžky ležely mimo vyhrazená místa, a tudíž je zřejmě někdo ztratil,“ doplnil Jiří Rejda s tím, že nálezkyně by měla dostat od firmy nálezné.
„Podle zákona jí patří deset procent z hodnoty nalezených věcí,“ dodal.
Nicméně partyzánský způsob boje, který probíhá na Dukle, není řešením pro celé město. Radní se proto snaží najít systém, jak se s provozovateli koloběžek domluvit na rozumných pravidlech. V Pardubicích tak od léta přibudou na chodnících piktogramy, které označí další stanoviště pro elektrokoloběžky.
„Chceme tím docílit toho, aby je lidé nechávali na správných místech,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš z ODS, který má na starosti dopravu ve městě.
Pětadvacet parkovacích ploch s piktogramy koloběžek je ve městě od loňského září. Podle náměstka by bylo ideální, kdyby v ulicích bylo 50 až 80 stanovišť, a to v místech, kde nebudou bránit provozu.
„Když koloběžky zaberou půl chodníku a maminka s kočárkem tam nebude moct projít, tak je to špatně,“ řekl Kvaš.
Situace se podle něj vyhrotila ve městě ve chvíli, kdy se v něm objevily desítky nových koloběžek z Hradce Králové.
„V sousedním městě probíhal spor mezi firmami a radnicí o provozu koloběžek, a tak je dovezli k nám. Podle mého odhadu je momentálně v Pardubicích dvojnásobek koloběžek oproti loňsku,“ doplnil Kvaš.
V Pardubicích jsou dva provozovatelé
V Pardubicích jsou dva provozovatelé elektrokoloběžek, společnosti Bolt a Lime jich mají dohromady kolem čtyř stovek.
Podle zástupce Lime Václava Petra tato firma z Hradce do Pardubic žádné stroje nepřevážela. „V Pardubicích momentálně máme 270 koloběžek. Stejný počet jako byl loňský rok. Z Hradce Králové v Pardubicích nepřibyla ani jedna koloběžka,“ napsal v obsáhlém vyjádření Petr.
Svoz strojů je podle jeho vyjádření dostatečný a za problémy s parkováním stojí hlavně nedostatek parkovacích míst.
„Svoz probíhá celkem ve dvou případech. Prvním je ten, kdy kapacita baterie klesne pod 20 procent a druhým, když je koloběžka zanechaná mimo parkovací místo. Nedostatek parkovacích míst má za následek i to, že uživateli dojde baterie dřív než stačí dojet do konečné destinace a koloběžku nechá tam, kde nemá, čistě proto, že nemá kde jinde zaparkovat,“ dodal Petr.
Firma Bolt podle její zástupkyně uživatele koloběžek aktivně vede k tomu, aby je parkovali s rozmyslem.
„Aplikace Bolt zobrazuje zásady správného parkování, a před koncem jízdy je nutné stroj vyfotit. Tyto fotografie ukládáme, a pokud k nám dorazí stížnost na určitou koloběžku, dokážeme ji přiřadit ke konkrétnímu uživateli. Pokud tedy daný uživatel opakovaně odkládá naše koloběžky na vyhrazeném stání, ale nevhodným způsobem nebo mimo označené parkování, můžeme jeho uživatelský účet zablokovat,“ vzkázala z firmy Bolt Lucie Krahulcová s tím, že každý může špatně zaparkovanou koloběžku nahlásit skrze formulář na webu společnosti, na který se dostane i přes QR kód umístěný na boku koloběžky.
Firmy teď jednají s městskými obvody o tom, kde by další odstavná místa měla být. Preferují co nejvíc stanovišť, v tom se s vedením radnice neshodnou.
„Za mne jasně říkám, že na Dukle nepřibude ani jedno jediné nové stanoviště,“ uvedl starosta Rejda.
Podle náměstka primátora Kvaše si firmy nejsou schopny domluvit nová místa ani třeba na soukromých pozemcích před supermarkety. „Je to pro ně práce, tak jednají jen s městem,“ řekl Kvaš, který zvažuje i ostřejší vymezení pravidel pro koloběžky, jak už vyzkoušeli radní Brna či Hradce Králové. Ve hře jsou poplatky za stání i pokuty.