Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ŘSD řeší, jak se u Králík napojit na Polsko. Studie prověřuje i nový tunel

  13:01
Ředitelství silnic a dálnic začalo vážně zkoumat, kudy by bylo nejvýhodnější vést novou komunikaci navazující na polskou kapacitní silnici S8. Odborníci zkoumají i tunelovou variantu.
Ředitelství silnic a dálnic už nechce zažít podobné faux pas jako v případě polské dálnice S3, která bude ještě několik let končit na polsko-české hranici. U Králík se proto hledá řešení už teď.

Ředitelství silnic a dálnic už nechce zažít podobné faux pas jako v případě polské dálnice S3, která bude ještě několik let končit na polsko-české hranici. U Králík se proto hledá řešení už teď. | foto: ČTK

Na otázku, zda někdy Česko vybuduje třetí dálniční spojení s Polskem, dnes nezná nikdo odpověď. Poláci však neusínají na vavřínech a k polsko-české hranici se pomalu přibližují. Už dnes polská obdoba Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) za miliardu zlotých buduje prvních třicet kilometrů čtyřpruhové komunikace z Wroclavi směrem na jih.

Těsně před koncem loňského roku státem vlastněná společnost vyhlásila další dva tendry na sedmnáctikilometrovou trasu, která přiblíží Klodzko k metropoli Dolního Slezska.

O tom, zda silnice bude dál pokračovat k Boboszówu nedaleko Králík, sice polská strana už před necelými třemi roky rozhodla a strategickou investici zanesla i do vládního programu výstavby státních silnic do roku 2030, čtyřpruhové uspořádání k české hranici však zatím neschválila. Pokud nová polská vláda priority do infrastrukturních staveb nepřehodnotí, musejí Češi minimálně s novým kapacitním dvoupruhem a stoupacími pruhy kolem roku 2033 nejspíš počítat.

Dálnice vedoucí až k hranicím? Poláci jsou připraveni, Češi tápou

Nervozita, kterou na české straně mají hlavně starostové příhraničních obcí, a medializace horečné stavební aktivity polského souseda donutila ŘSD položit si řečnickou otázku: Kam s ní?

Ačkoli daleko je ještě mezistátní dohoda Česka a Polska o propojení nových silnic na hranicích, ŘSD přípravu navazujících komunikací z české strany začalo řešit. Aktuálně si nechává vypracovat technickou studii na kapacitní silniční propojení.

„Začínáme projektovat. Chceme vědět, jaká varianta vychází lépe. Tedy, zda ta jižní s využitím obchvatu Lanškrouna a napojením na D35 u Mladějova na Moravě, nebo ta druhá směřující na silnici I/44 kolem Chromče,“ naznačil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Při laickém pohledu na mapu se varianta, která by dopravu odklonila na dokončovaný obchvat Chromče v Olomouckém kraji a vyhnula se komplikovanému terénu Zábřežské vrchoviny nad Lanškrounem, jeví jako mnohem logičtější.

Na mapě jsou červenou barvou zvýrazněné již tři první vysoutěžené úseky dálnice S8 z Wroclavi do Klodzka. Na trasu mezi Łagiewniki a Ząbkowicemi probíhá další tendr. O podobě úseku z Klodzka na polsko-českou hranici ještě nebylo rozhodnuto.

Cesta přes Zábřeh by byla kratší

Stát by nemusel v náročném terénu budovat zhruba 30 kilometrů dlouhou přeložku, která má vyústit na plánované dálnici D35 u Moravské Třebové, ale stačila by zhruba o polovinu kratší propojka ve směru na Zábřeh. Ovšem ani tam to nebudou mít projektanti jednoduché. Stávající silnice I/11 plná zákrut na dvanácti kilometrech překonává převýšení více než 200 metrů.

Hambálky, jak místní na hranici Pardubického a Olomouckého kraje nazývají serpentiny mezi Bukovicemi a Bušínem, by však mohl nahradit tunel. MF DNES zvažovanou variantu potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Poláci oprašují plány Hitlerovy dálnice. Česko by mělo reagovat, říká historik

„Uvědomujeme si, o jak složité území jde. Je možné, že tunelová varianta bude nejvýhodnější. Samozřejmě je to o nákladech i o tom, abychom dokázali posoudit, s jakými dopravními kapacitami zde můžeme počítat,“ řekl Radek Mátl s odkazem na velice těžkou predikci intenzity dopravy z polské strany.

Dnes Červenou Vodou projíždí zhruba 4 tisíce vozidel denně. Podle starosty Petra Mareše velká část lidí dopravujících se na jih už dnes využívá pohodlnější variantu přes Zábřeh a Olomouc.

Co si nechává ŘSD zpracovat

Vyhledávací studie I/43 kapacitní silniční propojení ČR/PL bude obsahovat návrh minimálně tří variant předmětné trasy v rozsahu vyhledávací studie (přičemž jednou z variant bude i prověření trasy ze zpracovaných vyhledávacích studií I/43 Lanškroun – Dolní Lipka, I/43 Mladějov – Lanškroun). Další variantou bude prověření vedení trasy směrem na silnici I/44 (Postřelmov) s možností využití silnice I/11 s obchvaty obcí. Druhá část projektu má rozpracovat vybranou / nejvhodnější variantu v podrobnosti technické studie. Třetí část projektu má zhodnotit ekonomické hodnocení nejlepší varianty.

„Na Brno je už teď výhodnější jet přes Olomouc, i když je to o něco dál. Kolony u Lipůvky a ve vesnicích severně od Brna dokážou natáhnout cestu oproti variantě přes Olomouc klidně o 20 minut. K cestě na jih po I/43 sice pomohl před Vánoci otevřený obchvat Svitav, pořád si však raději zajedu a zvolím pohodlnější variantu po dálnici,“ podělil se o zkušenosti starosta Červené Vody, kterému se jako logičtější pokračování polské silnice jeví propojení na čtyřproudovku I/44 k Bludovu, která má být do Mohelnice postavená v celé své délce kolem roku 2030.

Na druhou stranu je férové říct, že ŘSD to nemá v tomto případě vůbec snadné. Od Brna směrem na sever počítá s čtyřproudou silnicí I/73, která povede v trase bývalé Hitlerovy dálnice ke Starému Městu. Aby tato autostráda měla větší opodstatnění a nebyla pouhou spojkou dálnic D35 a D1, nabízí se napojení na polskou silniční síť tak, jak to mělo za druhé světové války v plánu i nacistické Německo.

Jak nakonec do zvažovaných variant promluví i tahové studie ve směru Polsko – Rakousko, má být jasné v letošním roce, kdy má být technická studie za 3,5 milionu korun hotova.

„Myslím, si, že na konci prvního pololetí bychom mohli mít v ruce koncept, který se posléze bude projednávat,“ dodal Mátl.

Mapka ukazuje, kudy by hypoteticky mohla vést varianta nového silničního napojení od česko-polských hranic. Počítala by s vybudováním tunelu mezi Bukovicemi a Bušínem a napojením na dokončovanou přeložku silnice I/11 Postřelmov – Chromeč:

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysoká pokuta za nařčení Antoše. APK hlásí: Zadina znevážil jméno extraligy

23. dubna 2024  15:43,  aktualizováno  16:27

Po výhře 6:2 ve čtvrtém utkání finále hokejové extraligy si postěžoval, že názory experta České...

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

Chrudim chce více podzemních parkovišť, další chystá i developer

30. dubna 2024  15:52

Pro města přeplněná auty je ideální budovat k novým bytům i podzemní parkování. Je to však drahé a...

Pardubická koalice narazila u ztrátového letiště, jeho další dotování neprošlo

30. dubna 2024  11:40

Radním Pardubic neprošel na jednání bod, ve kterém chtěli schválit další navýšení základního jmění...

Zakladatel letního kina projekt po 18 letech opouští, promítat se bude dál

29. dubna 2024  14:05

Poprvé začal Jan Motyčka zadarmo promítat filmy po celé prázdniny v centru Pardubic v létě 2006....

Play off se vším všudy, chyběl jen titul. Bolí to, přiznává trenér Zadina

29. dubna 2024  13:41

Marek Zadina během play off ukázal, že se hlavním trenérem Dynama nestal jen proto, že Pardubicím...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...