Trasa D35 lidem nevadí, přesto má příprava u Vysokého Mýta skluz

  9:40aktualizováno  9:40
Příprava dálnice před Vysokým Mýtem nabrala více než roční zpoždění. Důsledky pocítí lidé z okolních obcí, až skončí nynější výstavba u Ostrova. Právě za tímto rozhraním má za pár let pokračovat stavba dalšího úseku dálnice D35 k Vysokému Mýtu.

Součástí stavby D35 bude i úprava křižovatek ve Stradouni tak, aby místní mohli plynuleji najet na I/17, po které budou řidiči jezdit po dokončení úseku Časy-Ostrov. | foto: Martin Švec

Dálnici za Ostrov přivedou silničáři v roce 2022 a plynulá návaznost výstavby sedmikilometrového úseku je zatím nejistá. Vždyť již nyní mělo být dávno vydáno pravomocné územní rozhodnutí, jehož projednání se poprvé uskutečnilo loni v září.

Fotogalerie

Jenže zásadní dokument, kterým se trasa definitivně umístí do plánů, stavební úřad vydat nemohl. Na vině byly procesní nedostatky a žádost Pardubického kraje o doplnění dokumentace.

Úředníci tak museli účastníky řízení, kterých je přes tři stovky, svolat na minulý pátek k opakovanému projednání. To sice proběhlo hladce a bez námitek, jenže po minulé zkušenosti je na oslavu brzo. Místní se zajímali hlavně o výkupy pozemků, které však nejsou v této fázi aktuální. Nejdříve se totiž musí zpracovat dokumentace pro stavební povolení (DSP).

„S tím počítáme v roce 2020. Budou v ní upřesněny technické detaily a zábory pozemků. Na základě této dokumentace se vytvoří geometrické plány a znalecké posudky pro pozemky potřebné pro stavbu. Vlastníci budou osloveni ke konci příštího roku či v roce 2021,“ upřesnil koordinátor přípravy D35 Karel Dusbaba.

Ačkoliv více než roční odklad vydání „územka“ odsunul zahájení téměř všech dalších kroků, něco se přeci jen uskutečnit mohlo. Podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) byl proveden podrobný geotechnický průzkum, který bude sloužit jako podklad pro vyhotovení DSP. Zpracována byla rovněž hluková studie.

Se zahájením stavby zatím ŘSD počítá v roce 2023 a se zprovozněním o dva roky později. „Je to reálné, i když oproti původním záměrům jsme trochu pozadu,“ připustil Dusbaba.

Dříve se dle silničářů začít nemůže, jelikož firmy nemají stavební kapacity. Řada místních menších subdodavatelů nyní působí na budovaných úsecích mezi Opatovicemi a Ostrovem.

ŘSD předpokládá, že se bude stavět zároveň i sousední úsek Vysoké Mýto-Džbánov. To ostatně musí, jelikož na části z Ostrova po Mýto není v plánech žádná křižovatka, takže by řidiči nemohli z dálnice nikde sjet ani se na ni dostat.

Příprava D35 kolem Mýta ale zatím naráží na odpor části obyvatel Knířova. Opakované projednání trasy bude koncem září. Poté bude jasnější, jak velký časový rozdíl mezi oběma úseky nastane. Vydání územního rozhodnutí na část Ostrov-Mýto chtějí úředníci z mýtského stavebního úřadu stihnout do konce roku.

Vraclav nechce být zkratkou

S jistými obavami sledují postup výstavby dálnice ve Vraclavi. Pokud nebudou včas stát další úseky, tak by si kvůli častým kolonám v nedalekém Mýtě mohli řidiči krátit cestu přes obec. Zkušenost s nárůstem provozu pocítili lidé už při nedávné opravě současné I/35 v Mýtě.

„Bydlíme u hlavní silnice a aut tu bylo o něco víc. Ale je jich tu dost i normálně. Běžně tudy jezdí třeba zajížděcí autobusy z Karosy, zemědělci s kombajny a tak,“ popsala jedna z obyvatelek Vraclavi Kristýna Šavelková.

Po spuštění semaforů se v Mýtě i před ním „pětatřicítka“ ucpává častěji a opakovaně až k Zámrsku, kde se kříží se silnicí I/17 na Chrudim. Ta vede od Vraclavi daleko pod kopcem, takže ji místní ani nevnímají. Jenže právě silnice I/17 bude za pár let sloužit jako sjezd z budované D35.

Na této již nyní frekventované „státovce“ se pak zvýší provoz o další tisíce aut z nové dálnice. V obci mají strach, že nájezd z Vraclavi směrem na Chrudim bude kvůli proudu aut a kamionů prakticky nemožný.

„Jsme zvyklí na určitý provoz a jsme zvědaví, zda se na I/17 vůbec dostaneme, když bude přetížená,“ podotkl starosta Vraclavi Oldřich Koblížek.

„Co se týká dopadů na I/17 po zprovoznění D35 po Ostrov, nikdo to vymodelovat neumí. Bude se to řešit dodatečně, pokud ten problém vznikne,“ řekl za silničáře Dusbaba.

Jak sám uvedl, má větší obavu z toho, že kvůli kolonám na I/35 u Mýta se provoz přesune na silnice nižších tříd, tedy i do Vraclavi. Děje se tak už nyní a není se vlastně ani čemu divit. Z křižovatky pod Vraclaví je to na první semafory v Mýtě u Lidlu po I/17 a I/35 celkem 7,5 km. Přes Vraclav pak 6,6 km a navíc bez kolon. Řidiče posílají touto kratší cestou i navigace, které reagují na aktuální hustotu provozu.

Autor:

Nejčtenější

Vlak ráno usmrtil v Pardubicích muže, strojvedoucí si srážky nevšiml

V pondělí dopoledne srazil vlak chodce na přechodu přes železniční trať v...

Smrt muže vyšetřují od brzkých ranních hodin policisté v Pardubicích. Jeho tělo našli v kolejišti u vlakové stanice ve...

Řidič kamionu na Orlickoústecku předjížděl autobus, ke srážce chyběly centimetry

Řidič kamionu riskoval při předjíždění autobusu

Neuvěřitelný hazard s účastníky silničního provozu předvedl zatím neznámý řidič na Orlickoústecku. Na úzké silnici se...

Opilý řidič naboural v Pardubicích sedm aut, pak se oháněl známostmi

Opilý řidič v pardubickém městském obvodu Dubina naboural při noční jízdě se...

Sedm aut naboural v noci na středu v pardubických ulicích opilý muž v terénním BMW. V jednom z vozů zranil dítě. Při...

Na tahu I/35 zemřel další člověk, osm lidí včetně batolete se zranilo

Po srážce Volkswagenu Passat a Volkswagenu Tiguan u Týnišťka zemřel jeden...

Jednoho mrtvého a osm zraněných včetně dvou dětí si vyžádala nehoda u Týnišťka na Orlickoústecku. Na silnici I/35 do...

U pardubického nádraží zhoustne doprava, Asko postaví u Labe nákupní centrum

Na hobby market Uni Hobby naváže nábytkářské Asko.

Pardubice se dočkají nových obchodů, ale i dalšího zesílení dopravy v okolí nádraží. Na dvou hektarech pozemků mezi...

Další z rubriky

Na chodbách úřadu lze cítit alkohol, skladuje zbytky zabavené v ulicích

Stát si nakonec musel poradit s likvidací dvou plastových lahví od vína, jednou...

Na chodbách svitavské pobočky Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových je možné ucítit závan alkoholu. Neline...

U pardubického nádraží zhoustne doprava, Asko postaví u Labe nákupní centrum

Na hobby market Uni Hobby naváže nábytkářské Asko.

Pardubice se dočkají nových obchodů, ale i dalšího zesílení dopravy v okolí nádraží. Na dvou hektarech pozemků mezi...

Retroměstečko oživí tank Stuart, polský bigos i plavení techniky v Labi

Pardubické retroměstečko nabídlo veterány,  zbraně,  zásahovku i rallye...

Milovníci armády a ozbrojených a záchranářských složek si po roce přijdou v Pardubicích na své. Areál bývalých...

Advantage Consulting, s.r.o.
BRUSIČ - HRADEC KRÁLOVÉ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 23 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz