Zhruba pět měsíců dělí Vysoké Mýto od chvíle, kdy nový úsek dálnice D35 bude končit takřka „za humny“ u nedalekého Ostrova. Už tak hustá doprava v ulicích města na stávající I/35 poté ještě zesílí. S desítkami tisíc aut a kamionů na průjezdu Mýtem se budou muset tamní obyvatelé smířit ještě na několik let.
Necelý šest kilometrů dlouhý dálniční obchvat plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít stavět příští rok, načež se v roce 2026 má ulevit lidem od intenzivního provozu. Tento týden nastal pro ŘSD další nezbytný krok v přípravě, kdy se veřejně projednávalo stavební povolení. Debata necelých dvou desítek účastníků trvala dvě hodiny a nepřinesla žádné zásadní překážky.
Na podzim by tak mělo být v krajině vidět, kudy D35 povede. Někteří zemědělci již dostali od ŘSD pokyn, aby pás pro dálnici neosívali. „Oslovujeme individuálně zemědělce ohledně ukončení jejich činnosti z důvodu plánovaného archeologického průzkumu,“ uvedla Zuzana Horná z pardubické pobočky ŘSD.
Zástupci zemědělských družstev z okolí se při projednání zajímali třeba o přístupy na pozemky během výstavby dálnice. „Nechci jezdit navíc 15 až 20 kilometrů,“ zaznělo od zástupce firmy Agrokiwi, která na katastru Mýta hospodaří na rozlehlých polích. Právě jí trasa rozdělila lány. Pozemky, po nichž povede D35, již firma prodala. Od projektantů dostala ujištění, že během tříleté výstavby se stroje na pole vždy dostanou.
„Dálnice v krajině samozřejmě přetne mnoho parcel. Tam, kde se přístup zruší, přeruší či neúměrně prodlouží, máme podle podmínek navrženou polní cestu, kterou vybudujeme cca do dvou měsíců. Cesty budou často po obou stranách. Přístupy budou umožněny z těchto cest ještě před stavbou, která pak bude probíhat uvnitř koridoru mezi nimi,“ popsal Martin Daniel z firmy Mott MacDonald, která pro ŘSD zpracovala dokumentaci pro stavební povolení.
Obava také zazněla z postupu při uzavírkách silnic, které budou stavbou dotčeny. „V harmonogramu se počítá s postupným uzavíráním. Nelze zavřít vše najednou tak, abychom se nedostali od města za dálnici. Část místních silnic vždy zůstane otevřená tak, aby se to dalo objet,“ ujišťoval Daniel.
Vhodné sladění postupu je přitom pro místní zásadní. Uzavírky a s nimi spojenou jízdu po objížďkách zažívají stále lidé v okolí dokončovaného úseku Časy–Ostrov.
Na řadu jako první přijdou archeologovéDeset měsíců mají trvat práce na záchranném archeologickém výzkumu (ZAV) v trase budoucí dálnice D35 kolem Vysokého Mýta. Ředitelství silnic a dálnic v pondělí zahájilo tendr na zpracovatele ZAV. Předpokládaná cena zakázky je 148,38 mil. Kč (bez DPH) a nabídky mohou zájemci podávat do poloviny srpna. |
„V jednu chvíli tam bylo uzavřeno téměř všechno, co dálnici křižovalo,“ připomněl Ondřej Kališ z ministerstva dopravy situaci, kdy z dvanácti silnic zůstala průjezdná jediná, a ani nyní není situace o mnoho lepší.
Právě úředníci z resortu dopravy budou stavební povolení vydávat, a stát by se tak mohlo za několik měsíců. Obchvatu Mýta bude geograficky předcházet část D35 od Ostrova, a to i s problematickým tunelem Homole, který ŘSD vyčlenilo z přípravy celého úseku a již na něho vybírá zhotovitele. Děje se tak v režimu Design & Build, kdy má soutěž více fází. ŘSD nyní obdrželo osm žádostí o účast v tendru.
„Nyní proběhne posouzení kvalifikace uchazečů a posléze bude vydána výzva k předložení nabídek uchazečům, kteří splní kvalifikační kritéria,“ popsal na Twitteru další postup generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Na zbytku z 6,4 km dlouhé trasy probíhá majetkoprávní příprava a zpracování zadávací dokumentace stavby. „V současné době se připravuje žádost o vydání stavebního povolení včetně tunelu. Zbytek trasy by se měl zprovoznit ve stejnou dobu jako tunel,“ uvedl Mátl s tím, že k podání žádosti o vydání povolení dojde v letošním třetím čtvrtletí.