Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

Opakované záplavy prodraží stavbu D35 o miliony, práce ale nezdrží

  17:36
Letošní deštivý rok nadělal starosti stavbařům, kteří budují dálnici D35 poblíž železničního koridoru v Uhersku na Pardubicku. Tamní louky, z nichž se tyčí pilíře velkého mostu, opakovaně zalila voda z rozvodněné z řeky Loučné.

Zatopená betonová skruž s vyvedenou hadicí, z níž je neustále odčerpávaná voda. Foto je z počátku listopadu, na jeho konci je celé okolí zavezené zeminou, ale voda hadicí ze skruže stále proudí. | foto: Martin Švec

Staveniště poblíž hlavní železniční trati Česká Třebová - Praha se tak ocitlo pod vodou, což mělo vliv na postup prací. Potíže s vodou také zvýší náklady.

Voda zatopila louky nejdříve v červenci, poté znovu v říjnu. Jindy klidná řeka Loučná vystoupala až na třetí stupeň povodňové aktivity. Pro stavbaře, jejichž buňky, nářadí a technika našly zázemí na loukách vedle železniční tratě v Uhersku, to byla komplikace.

„K lokálnímu zaplavení došlo v oblasti estakády již podruhé a v obou případech musely být práce přerušeny v řádu dnů až týdnů,“ uvedl asistent správce stavby Filip Klaubenschalk. 

I přes narušení harmonogramu ale mají stavbaři dokončit stavbu včas. „Došlo pouze ke změně organizace prací zhotovitele,“ doplnil Klaubenschalk. Úsek D35 mezi Časy a Ostrovem má být hotový v srpnu 2022.

Řeka Loučná si kolem Uherska zachovává svůj přírodní charakter s četnými meandry. K vylití ze břehů ji zde nechybí mnoho, jelikož říční koryto je poměrně mělké. 

Most dlouhý 450 metrů povede přes údolí Loučné a její záplavové území. Potíže s vodou při stavbě D35 se přitom v místě daly očekávat. 

MF DNES získala materiály ze 60. let 20. století, z nichž je patrné, že původně navržená trasa dálnice měla vést jinudy a stávající zvolené řešení překročení nivy Loučné není optimální. Dálnice měla koridor překonat o cca šest kilometrů dále poblíž Týnišťka.

„Existují přeložené materiály původních stavebních deníků přípravy a budování železniční trati Praha - Olomouc v letech 1841 – 1845. Již v nich jsou zaznamenány problémy při realizaci stavby tělesa a mostů železniční trati v úseku Zámrsk - Moravany. Jako problém je zde uváděna říčka Mejtka (Mejtnice) dnes Loučná a její záplavové území silně podmáčené i v období sucha,“ uvedl odborník na historii dopravního stavitelství Tomáš Janda.

Podle stavařů je ale železobetonové hlubinné založení mostních pilířů dostatečné. Tzv. piloty (podzemní základy pilířů) sahají do hloubky až 13 metrů. 

„Všechny piloty jsou vetknuty do tvrdého stabilního podloží. Po technické stránce je estakáda navržena a realizována tak, aby nemohla být ovlivněna nahodilými přírodními jevy, jako byly například letošní záplavy,“ podotkl Klaubenschalk.

Pokles estakády je v normě

Celá stavba přitom poklesla, což však neměl na svědomí podmáčený terén. 

„Během stavby samozřejmě dochází při postupném zatěžování nosnou konstrukcí k nepatrným pohybům celé estakády, ale s tím je předem počítáno v rámci nadvýšení konstrukcí. Celá estakáda je pravidelně geodeticky monitorována a všechny dosud zaznamenané pohyby jsou v souladu s realizační projektovou dokumentací,“ dodal Klaubenschalk.

Jisté ale je, že se stavba prodraží. Zhotovitelské sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky, které 14,7 km dlouhý úsek mezi Časy a Ostrovem staví, uplatnilo u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vícepráce. Takzvaných změn během výstavby už sdružení provedlo přes 40. Oproti původní částce narostla cena již o více než 80 milionů. 

Nutno však podotknout, že kvůli problémové vodě jich byl jen zlomek. Ale třeba během listopadu uznalo ŘSD milionové náklady navíc a z věstníku veřejných zakázek je zřejmé, že za ně mohou právě potíže s vodou. 

Vysvětlení dalších milionových částek je přitom stručné, zde například tři důvody: Ve staničení byly zastiženy podzemní vody v úrovni podloží násypu. Byl zde vysoký výskyt podzemní vody. V rámci realizační dokumentace stavby došlo k úpravě odvodnění.

Škody firmě ŘSD neproplatí

Naopak úhradu škod způsobených záplavou staveniště firmy uplatňovat nemohou. 

„V případě záplav nemá zhotovitel v souladu se smlouvou o dílo nárok na dodatečnou platbu. O úhradu případných škod může zhotovitel požádat pojišťovnu, se kterou má uzavřenou smlouvu. Každý zhotovitel musí před zahájením prací uzavřít pojistnou smlouvu na majetkové pojištění, které se vztahuje mimo jiné na povodně, záplavy či jiné živelní pohromy,“ upřesnil Klaubenschalk.

Ještě větší říční přemostění roste na prvním úseku D35 u Opatovic. Tam dálnice povede více než kilometr dlouhým mostem přes Labe. Na rozdíl od Loučné ale tok Labe práce neohrozil. 

„Řeka v místě stavby i přes větší výskyt srážek naštěstí zůstala ve svém korytě, a tudíž výstavba mostu přes Labe nebyla významněji zkomplikována. Výstavba probíhala v souladu s harmonogramem prací a neměli jsme žádná zpoždění,“ sdělil stavbyvedoucí z firmy SMP Karel Strakoš.

Vodu musí stavbaři stále čerpat

Ale zpět k Uhersku. Viditelné potíže dělá voda také na opačné straně kolejí, kde se chystá stavba opěry mostu přes železniční koridor. Původně zde byla louka se soustavou potoků. Přeložení se ale dočkalo jen koryto jednoho z nich. 

Vlivem stavby D35 tak došlo k narušení a změně odtokového režimu. Zprvu volný terén zatížily stovky tun zeminy, jelikož zde stavbaři vrší násep dálničního tělesa, který je vysoký skoro deset metrů. 

Z přilehlé betonové skruže přitom vede hadice, z níž neustále proudí odčerpávaná voda. Zátěž uválcované zeminy na podloží je zkrátka značná. Voda v říjnu také zaplavila na několik dní silnici mezi stanicí v Uhersku a Turovem, což se podle místních nikdy předtím nestalo.

Čerpat vodu ze sklepa musí i sedmaosmdesátiletá majitelka blízkého domu. Ten je od stavby vzdálený zhruba 200 metrů. Dříve tu potíže s vodou neměla, problémy se objevily až se stavbou D35. 

Kromě vody ženu trápí i stavební stroje. Kvůli průjezdu těžkých náklaďáků jí už popraskaly okenní tabulky a trhliny jsou viditelné i na zdech. Vrstva prachu vzedmutá při každém průjezdu naložených i prázdných vozů je patrná na celé zahradě.

Autor:
  • Nejčtenější

Pohřešovanou dívku z Chrudimi policisté našli. Je bez zranění a v pořádku

Pohřešovanou třináctiletou dívku z Chrudimi policisté v sobotu večer našli. Dívka, kterou rodina postrádala od...

Podřežu to smradlavý dítě, hrozil muž v okně. U soudu se třásl a nemluvil

Krátce po začátku muselo být přerušeno hlavní líčení s pětadvacetiletým mužem, který podle obžaloby opakovaně...

Investor má zájem o lyžařský areál, zkrachoval kvůli počasí i pozemkům státu

Mladkov v Orlických horách se chce znovu dostat do hledáčku lyžařů. Před sedmi lety uzavřený lyžařský areál v...

Cizinec bez řidičáku ujel s kradeným autobusem sto kilometrů, pak ho vrátil

Policie dopadla Poláka, který se loni v prosinci vloupal do zamčeného autobusu v Ústí nad Orlicí. Ukázalo se, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak se má táta? Pozdravuj ho, vzkazují rozhodčí. Blümel září v extralize

Premium Nejeden úspěšný hokejista vám povypráví o přísném otci a jeho kritice. Snad žádný profík ji ale v dospívání neslýchal...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Požár prozradil nelegální palírnu, celníci v ní našli 300 litrů lihovin

Na Orlickoústecku fungovala nelegální palírna. Celníci v ní zadrželi 300 litrů alkoholu. Její existenci zjistili kvůli...

Pardubický Svítkov zažívá stavební boom, okolní silnice jsou přetížené

Pardubická čtvrť Svítkov patří mezi ty, které rostou nejrychleji. Nedaleko Zlaté přilby se buduje stovka rodinných...

Řidič strhl ramenem náklaďáku dráty i se sloupy, jeden spadl na auto

Manipulační rameno na nákladním voze strhlo po jedenácté hodině kabely elektrického vedení na okraji Vysokého Mýta tak...

Bohdaneč chtěla vyhnat kamiony z centra, podařilo se to jen zčásti

Poloviční vítězství. Tak hodnotí vedení Lázní Bohdanče snahu dostat z města kamiony, které si tudy zkracovaly cestu na...

Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó
Hledáme 50 rodin, které s námi otestují hotové polévky SALVEST Prestó

Ochutnejte s námi lahodné polévky Prestó. Stačí je jen otevřít a ohřát, takže jsou na stole raz dva. Přihlaste se do velkého testování a poznejte...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...