Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Opakované záplavy prodraží stavbu D35 o miliony, práce ale nezdrží

  17:36
Letošní deštivý rok nadělal starosti stavbařům, kteří budují dálnici D35 poblíž železničního koridoru v Uhersku na Pardubicku. Tamní louky, z nichž se tyčí pilíře velkého mostu, opakovaně zalila voda z rozvodněné z řeky Loučné.
Zatopená betonová skruž s vyvedenou hadicí, z níž je neustále odčerpávaná voda....

Zatopená betonová skruž s vyvedenou hadicí, z níž je neustále odčerpávaná voda. Foto je z počátku listopadu, na jeho konci je celé okolí zavezené zeminou, ale voda hadicí ze skruže stále proudí. | foto: Martin Švec

Staveniště poblíž hlavní železniční trati Česká Třebová - Praha se tak ocitlo pod vodou, což mělo vliv na postup prací. Potíže s vodou také zvýší náklady.

Voda zatopila louky nejdříve v červenci, poté znovu v říjnu. Jindy klidná řeka Loučná vystoupala až na třetí stupeň povodňové aktivity. Pro stavbaře, jejichž buňky, nářadí a technika našly zázemí na loukách vedle železniční tratě v Uhersku, to byla komplikace.

„K lokálnímu zaplavení došlo v oblasti estakády již podruhé a v obou případech musely být práce přerušeny v řádu dnů až týdnů,“ uvedl asistent správce stavby Filip Klaubenschalk. 

I přes narušení harmonogramu ale mají stavbaři dokončit stavbu včas. „Došlo pouze ke změně organizace prací zhotovitele,“ doplnil Klaubenschalk. Úsek D35 mezi Časy a Ostrovem má být hotový v srpnu 2022.

Řeka Loučná si kolem Uherska zachovává svůj přírodní charakter s četnými meandry. K vylití ze břehů ji zde nechybí mnoho, jelikož říční koryto je poměrně mělké. 

Most dlouhý 450 metrů povede přes údolí Loučné a její záplavové území. Potíže s vodou při stavbě D35 se přitom v místě daly očekávat. 

MF DNES získala materiály ze 60. let 20. století, z nichž je patrné, že původně navržená trasa dálnice měla vést jinudy a stávající zvolené řešení překročení nivy Loučné není optimální. Dálnice měla koridor překonat o cca šest kilometrů dále poblíž Týnišťka.

„Existují přeložené materiály původních stavebních deníků přípravy a budování železniční trati Praha - Olomouc v letech 1841 – 1845. Již v nich jsou zaznamenány problémy při realizaci stavby tělesa a mostů železniční trati v úseku Zámrsk - Moravany. Jako problém je zde uváděna říčka Mejtka (Mejtnice) dnes Loučná a její záplavové území silně podmáčené i v období sucha,“ uvedl odborník na historii dopravního stavitelství Tomáš Janda.

Podle stavařů je ale železobetonové hlubinné založení mostních pilířů dostatečné. Tzv. piloty (podzemní základy pilířů) sahají do hloubky až 13 metrů. 

„Všechny piloty jsou vetknuty do tvrdého stabilního podloží. Po technické stránce je estakáda navržena a realizována tak, aby nemohla být ovlivněna nahodilými přírodními jevy, jako byly například letošní záplavy,“ podotkl Klaubenschalk.

Pokles estakády je v normě

Celá stavba přitom poklesla, což však neměl na svědomí podmáčený terén. 

„Během stavby samozřejmě dochází při postupném zatěžování nosnou konstrukcí k nepatrným pohybům celé estakády, ale s tím je předem počítáno v rámci nadvýšení konstrukcí. Celá estakáda je pravidelně geodeticky monitorována a všechny dosud zaznamenané pohyby jsou v souladu s realizační projektovou dokumentací,“ dodal Klaubenschalk.

Jisté ale je, že se stavba prodraží. Zhotovitelské sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky, které 14,7 km dlouhý úsek mezi Časy a Ostrovem staví, uplatnilo u Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vícepráce. Takzvaných změn během výstavby už sdružení provedlo přes 40. Oproti původní částce narostla cena již o více než 80 milionů. 

Nutno však podotknout, že kvůli problémové vodě jich byl jen zlomek. Ale třeba během listopadu uznalo ŘSD milionové náklady navíc a z věstníku veřejných zakázek je zřejmé, že za ně mohou právě potíže s vodou. 

Vysvětlení dalších milionových částek je přitom stručné, zde například tři důvody: Ve staničení byly zastiženy podzemní vody v úrovni podloží násypu. Byl zde vysoký výskyt podzemní vody. V rámci realizační dokumentace stavby došlo k úpravě odvodnění.

Škody firmě ŘSD neproplatí

Naopak úhradu škod způsobených záplavou staveniště firmy uplatňovat nemohou. 

„V případě záplav nemá zhotovitel v souladu se smlouvou o dílo nárok na dodatečnou platbu. O úhradu případných škod může zhotovitel požádat pojišťovnu, se kterou má uzavřenou smlouvu. Každý zhotovitel musí před zahájením prací uzavřít pojistnou smlouvu na majetkové pojištění, které se vztahuje mimo jiné na povodně, záplavy či jiné živelní pohromy,“ upřesnil Klaubenschalk.

Ještě větší říční přemostění roste na prvním úseku D35 u Opatovic. Tam dálnice povede více než kilometr dlouhým mostem přes Labe. Na rozdíl od Loučné ale tok Labe práce neohrozil. 

„Řeka v místě stavby i přes větší výskyt srážek naštěstí zůstala ve svém korytě, a tudíž výstavba mostu přes Labe nebyla významněji zkomplikována. Výstavba probíhala v souladu s harmonogramem prací a neměli jsme žádná zpoždění,“ sdělil stavbyvedoucí z firmy SMP Karel Strakoš.

Vodu musí stavbaři stále čerpat

Ale zpět k Uhersku. Viditelné potíže dělá voda také na opačné straně kolejí, kde se chystá stavba opěry mostu přes železniční koridor. Původně zde byla louka se soustavou potoků. Přeložení se ale dočkalo jen koryto jednoho z nich. 

Vlivem stavby D35 tak došlo k narušení a změně odtokového režimu. Zprvu volný terén zatížily stovky tun zeminy, jelikož zde stavbaři vrší násep dálničního tělesa, který je vysoký skoro deset metrů. 

Z přilehlé betonové skruže přitom vede hadice, z níž neustále proudí odčerpávaná voda. Zátěž uválcované zeminy na podloží je zkrátka značná. Voda v říjnu také zaplavila na několik dní silnici mezi stanicí v Uhersku a Turovem, což se podle místních nikdy předtím nestalo.

Čerpat vodu ze sklepa musí i sedmaosmdesátiletá majitelka blízkého domu. Ten je od stavby vzdálený zhruba 200 metrů. Dříve tu potíže s vodou neměla, problémy se objevily až se stavbou D35. 

Kromě vody ženu trápí i stavební stroje. Kvůli průjezdu těžkých náklaďáků jí už popraskaly okenní tabulky a trhliny jsou viditelné i na zdech. Vrstva prachu vzedmutá při každém průjezdu naložených i prázdných vozů je patrná na celé zahradě.

Autor:
  • Nejčtenější

Hlavní tah na Moravu bude po deset dní zavřený, kamiony si zajedou 71 kilometrů

Tato zpráva se nebude číst lehce řidičům kamionů. V souvislosti s opravovaným silničním tahem I/35 u Moravské Třebové na ně po dobu deseti následujících dní čeká 71 kilometrů dlouhá objížďka. Trasa z...

25. července 2024  16:44

ŘSD začalo stavět obchvat Pardubic i na nevykoupených pozemcích hokejisty

Ředitelství silnic a dálnic začalo pracovat i na nevykoupených pozemcích potřebných pro severovýchodní obchvat Pardubic. Státní podnik se nedokázal dohodnout na podmínkách odprodeje pozemků bývalého...

26. července 2024  9:23,  aktualizováno  11:02

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budimex začal stavět D35 mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem. Vlažný start, říká ŘSD

I když uplynulo čtvrt roku od chvíle, kdy polská společnost převzala staveniště budoucí dálnice mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí, až dosud se tam mnoho nezměnilo. Ředitelství silnic a dálnic mluví o...

24. července 2024  13:58

Friis: Krasniqi mohl být králem Prahy, ale hlavní je výhra. Ocenil výkon zálohy

Svůj první soutěžní zápas na lavičce Sparty zvládnul, takže na tiskovou konferenci přišel v dobrém rozmaru. „Jsem tu potřetí a zase se mě ptáte, jak se cítím. Ale bylo to fantastické,“ řekl usměvavý...

20. července 2024  6:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První střelec Sparty v sezoně: Chci do reprezentace, udělám pro to všechno

Za minulý ligový ročník dal jediný gól. „Svou normu“ sparťanský fotbalista Matěj Ryneš splnil hned v úvodním dějství nové sezony. Proti Pardubicím v nastavení první půle vyrovnal na 1:1, po přestávce...

19. července 2024  22:13

Pardubický trenér Saňák: Režisér hry po Hlavatém? Musíme si pomoct jako tým

Ligovou premiéru na pardubické lavičce už má za sebou, před týdnem na stadionu úřadujícího šampiona pražské Sparty s mužstvem ukopal těsnou porážku 1:2. V sobotu kouče Jiřího Saňáka čeká první duel...

27. července 2024  8:34

Pardubice čekají na nový územní plán, letitou ságu chce radnice skončit za rok

Na jméno náměstka primátorky Štěpánky Fraňkové Martina Bílka si dnes už vzpomenou skutečně jen fanoušci pardubické komunální politiky. Přesto právě na něm lze dobře demonstrovat, jak velké martyrium...

27. července 2024  8:15

Kdo je ta tajemná posila? Pardubice kampaní v ulicích avizují další hvězdu

Původně avizované drobné změny v kádru pardubických hokejistů jsou definitivně v prachu. Po Jiřím Smejkalovi a Romanu Červenkovi se Dynamo brzy chystá přidat na soupisku další zvučné jméno, klub...

26. července 2024  16:42

Velorexy přijíždějí na kulatá výročí „domů“. V České Třebové mají velký sraz

Ikonická vozítka Velorex se dnes sjíždějí do České Třebové, do místa, kde toto kdysi posmívané a nyní sběrateli ceněné vozidlo za druhé světové války přišlo na svět. U příležitosti kulatých výročí...

26. července 2024  12:59

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....