Nové soupravy jsou stejně moderní, tedy nízkopodlažní, s klimatizací, wi-fi, USB porty a kamerami, jako první zahraniční tramvaje od firmy Stadler, které v Ostravě jezdí tři roky. Plzeňské soupravy jsou navíc prostornější a s novými bezpečnostními prvky.
Ačkoli první z objednaných 35 vozů za 1,7 miliardy korun měly jezdit v Ostravě už loni, jejich výroba se kvůli covidu zpozdila a finišuje až nyní.
Tyrkysově modré novinky tak budou mít v Ostravě premiéru začátkem října, kdy začne jejich testování v ulicích. V Plzni ale zřejmě vznikne jen šest vozů. Ostatní vyrobí ostravský závod Ekova, jenž společnost koupila od města.
„Zatímco do stadlerky se vejde maximálně 188 osob, z toho 61 míst je k sezení, škodovka nabídne o jedno sedadlo méně, ale 140 míst k stání, takže najednou sveze až 200 lidí,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Podotkl, že řidiči, kteří viděli nový typ vozu, ocenili prostornější kabinu i ovládání. Cestujícím se bude pohodlněji usedat na sedadla nad podvozkem, protože nejsou vyvýšená, a nové jsou i bezpečnostní prvky.
„Třeba oblé čelo vozu je konstruováno tak, aby následky při kolizi s chodcem byly minimální. Tramvaj by nikdy neměla člověka vtáhnout pod sebe,“ sdělil Morys.
Do února by mělo po Ostravě jezdit deset nových vozů, aby podnik na ně mohl čerpat dotace.