Výroba nových tramvají Škoda ForCity Smart, které pro město vyrábí plzeňská firma Škoda Transportation. | foto: Dopravní podnik Ostrava

Prostornější a bezpečnější. Ostrava čeká na tramvaje, první vznikají v Plzni

  • 8
V Ostravě začnou jezdit dvoučlánkové tramvaje s otočnými podvozky nové řady Škoda ForCity Smart, které pro město vyrábí plzeňská firma Škoda Transportation. V říjnu se počítá s testovacími jízdami, do února má být v provozu deset souprav.

Nové soupravy jsou stejně moderní, tedy nízkopodlažní, s klimatizací, wi-fi, USB porty a kamerami, jako první zahraniční tramvaje od firmy Stadler, které v Ostravě jezdí tři roky. Plzeňské soupravy jsou navíc prostornější a s novými bezpečnostními prvky.

Ačkoli první z objednaných 35 vozů za 1,7 miliardy korun měly jezdit v Ostravě už loni, jejich výroba se kvůli covidu zpozdila a finišuje až nyní. 

Tyrkysově modré novinky tak budou mít v Ostravě premiéru začátkem října, kdy začne jejich testování v ulicích. V Plzni ale zřejmě vznikne jen šest vozů. Ostatní vyrobí ostravský závod Ekova, jenž společnost koupila od města.

„Zatímco do stadlerky se vejde maximálně 188 osob, z toho 61 míst je k sezení, škodovka nabídne o jedno sedadlo méně, ale 140 míst k stání, takže najednou sveze až 200 lidí,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Podotkl, že řidiči, kteří viděli nový typ vozu, ocenili prostornější kabinu i ovládání. Cestujícím se bude pohodlněji usedat na sedadla nad podvozkem, protože nejsou vyvýšená, a nové jsou i bezpečnostní prvky. 

„Třeba oblé čelo vozu je konstruováno tak, aby následky při kolizi s chodcem byly minimální. Tramvaj by nikdy neměla člověka vtáhnout pod sebe,“ sdělil Morys.

Do února by mělo po Ostravě jezdit deset nových vozů, aby podnik na ně mohl čerpat dotace.