Hlavní nádraží je podle radních důležitým dopravním uzlem a zároveň jednou z nejvýznamnějších vstupních bran do města.
„Jeho aktuální využití a vzhled ale neodpovídají současným potřebám ani očekáváním cestujícím, je proto dlouhodobě centrem pozornosti,“ uvedla mluvčí magistrátu Gabriela Pokorná.
Město v minulosti pracovalo s několika variantami řešení přednádraží. Poslední počítala s tím, že před nádražím vznikne nové muzeum dopravy a tramvajová smyčka, která tam nyní je, se přemístí jinam.
Podle ostravské investiční náměstkyně primátora Zuzany Bajgarové se však takové řešení ukázalo v rámci projektové přípravy jako ekonomicky i provozně neopodstatněné. Město proto hledá jiné varianty.
„Proměna prostoru před hlavním nádražím je evergreen. Zpracovatelé návrhů vždy narazili na problém s řešením tramvajové dopravy v území, bezbariérovost a smysluplné přestupní vazby mezi individuální a městskou dopravou i železnicí. Pro současné zadání jsme využili veškeré získané zkušenosti a informace s cílem zajistit realizovatelnost návrhu,“ řekla Bajgarová, podle níž projekt naváže na rekonstrukci železničního uzlu Ostrava, kterou chystá Správa železnic.
Obnova čeká i železniční uzel Ostrava
Kompletní rekonstrukce kolejiště a přístupu k nástupištím má předcházet stavbě vysokorychlostní trati do Ostravy, na které bude hlavní nádraží klíčovou zastávkou. Přístup k nástupištím od zastávek povede podchodem. Chybět nemá ani podzemní parkoviště. V tomto duchu se změní i přednádraží, včetně jeho zastřešení, přístupu pěších i cyklistů.
Hlavní kritérium pro výběr týmu, který vypracuje urbanistický návrh, je profesní přístup uchazečů. „Cílíme na vysokou kvalitu řešení,“ řekla Bajgarová. Upřesnila, že komise vybere tým architektů a dopravních specialistů na základě kvalifikace osob, profesního přístupu k řešení a také nabídkové ceny.