Ostravou rychleji. Správa železnic chystá obří zakázku za osm miliard

  9:58aktualizováno  9:58
Na české železnici se připravuje největší zakázka tohoto století. Centrální komise ministerstva dopravy schválila plán modernizovat ostravský železniční uzel za 7,6 miliardy korun.

V NOVÉM KABÁTĚ. Prosinec 2013: Prostranství před výpravní budovou Hlavního nádraží po rekonstrukci. | foto: Roman Nedbal

Po zakázce na modernizaci tratě mezi jižními portály vinohradských tunelů a stanicí Praha - Hostivař (více čtěte zde) by mělo jít o největší zakázku na tuzemské železnici. Jde o kompletní přestavbu a rozšíření pětikilometrového koridoru mezi stanicemi Ostrava - Svinov a Ostrava hlavní nádraží.

„Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti železničního uzlu Ostrava pro další postup projektové přípravy,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Vítězná varianta představuje kompletní opravu dosud nemodernizovaného úseku mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží, včetně zřízení nového mimoúrovňového přesmyku, který odstraní kolizní jízdy vlaků v jednotlivých směrech,“ dodala.

Až dosud na téměř polovině trasy jedou vlaky jen šedesátkou, na zbytku osmdesátkou a stokilometrovou rychlostí jen kilometr. Po modernizaci by tu mohly vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Namísto stávající dvokolejné trati bude celý úsek trojkolejný.

Za vysokou cenou stojí především kompletní modernizace stanice Ostrava hlavní nádraží včetně báňského a seřadovacího nádraží i nového přesmyku. O další kolej se rozšíří most přes Odru. Součástí projektu je i prodloužení nástupiště Ostrava-Stodolní a rekonstrukce stanice Ostrava střed.

V plánech naopak chybí modernizace výpravní budovy ostravského hlavního nádraží. Podle Šubové je budova v dobrém stavu. Drobné úpravy probíhají na nádraží už nyní, dokončuje se stavba celkem šesti výtahů pro bezbariérový příchod. „Hlavní nádraží je v dobrém stavu a v nejbližších letech se nepočítá s větší rekonstrukcí,“ dodala.

Schválení centrální komisí znamená, že SŽDC začne soutěžit projektanta, samotná stavba by měla začít v roce 2021. Náklady odhaduje na 7,6 miliardy korun.

Do modernizace železničních uzlů investuje SŽDC obrovské prostředky. Zatím poslední velkou akcí tohoto typu je několik let probíhající modernizace uzlu Olomouc, kde došlo ke zvýšení rychlosti až na 160 kilometrů v hodině. .

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz