Nehoda se stala první květnový den po sedmnácté hodině. Žena byla zkušenou paraglidistkou, průkaz měla od roku 1994.
V osudný okamžik startovala už podruhé. Poprvé se při rozběhu po deseti metrech zastavila a vrátila. Podruhé sice vzletěla, ale po chvíli vyklouzla z postroje. Popruhů se sice ještě nějaký čas při stoupání zoufale držela rukama, ale neměla šanci se udržet. Z výšky se pak zřítila na svah. Kluzák zůstal viset nedaleko na stromě.
Ženu našla horská služba. Ze záchranářského vrtulníku se k tělu spustil i lékař a další horský záchranář.
„Všichni ženu dlouho resuscitovali, ale bohužel neúspěšně. Mnohačetná zranění nebyla slučitelná se životem,“ uvedl mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.
Zapnuté popruhy? Jen iluze
Tým z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod prověřil jak kluzák i postroje, tak i například meteorologické podmínky v době nehody a další podmínky.
Odborníci zjistili, že žena neměla zapnuty nožní popruhy. Není jasné, zda tomu tak bylo už při prvním nedokončeném startu, nebo si popruhy odepnula až při návratu k druhému pokusu.
Sedačka padákového kluzáku totiž měla aerodynamický kryt, který nožní popruhy zcela překrýval. A jen pohmatem, nikoliv pohledem, se dalo ověřit, že popruhy nejsou zapnuty.
„Ověřovacím pokusem uskutečněným na postroji stejného typu bylo zjištěno, že při zapnutí prsní spony, přístrojového pultíku a tzv. neoprenů může u pilota vzniknout iluze, že má všechny části postroje řádně zapnuty. Ani vizuální kontrolou nelze zjistit, že zůstaly nezapnuty. Následně pak po vzletu, simulováno na postroji v závěsu, vahou vlastního těla dojde i při zapnutí těch částí postroje, které skutečně zapnuty byly, poměrně rychle k propadnutí těla pilota z postroje,“ podrobně popisuje závěrečná zpráva ústavu.
Policisté ještě vyšetřování neukončili
Letečtí inspektoři dodali, že „jedinou bezpečnou kontrolou, v souladu s pravidlem pětibodové kontroly, je fyzické nahmatání popruhů a ověření, že jsou řádně zapnuty.“
Závěrem doporučují výrobcům sedaček s integrovanými prsním a nožními popruhy, které jsou zcela překryty aerodynamickým krytem, úpravu nových sedaček , aby zapnutí spon integrovaného popruhu bylo možné ověřit pohledem pilota i při zcela zapnutém postroji připraveném na let. Současně doporučují provést tyto úpravy také u vyrobených těchto sedaček.
Případem se zabývají i policisté, vyšetřování dosud neukončili. „Čekáme ještě na některé znalecké posudky,“ konstatoval novojičínský policejní mluvčí Petr Gřes.