Tramvaje Stadler = 21. století v ostravské MHD

Tramvaje Stadler = 21. století v ostravské MHD | foto: Adolf Horsinka

Nová ostravská tramvaj do města nemohla, dopravnímu podniku hrozí pokuta

  • 14
Radosti i starosti působí Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) snaha co nejdříve otestovat na veřejné trati prototyp moderní tramvaje „nOVA“ od firmy Stadler.

Jedni pějí na nový vůz chválu, jiní ale upozorňují, že některými místy nemůže projet. Kromě toho teď hrozí DPO pokuta od Drážního úřadu za to, že vůz pustil ve středu do města bez platného povolení.

„Takové problémy jsem nečekal, ale není to vozem. Ten je v pořádku, podle norem. Osobně jsem jím nadšený,“ říká vedoucí odboru kolejových vozidel DPO Petr Tomala.

Nadšený je i řidič Petr. „Ve srovnání s našimi tramvajemi je nový vůz jako Mercedes vedle Trabanta. Díky nižší hlučnosti i klimatizaci budou řidiči méně unavení,“ míní.

Vadí to, co starým tramvajím ne

Tramvaj vyrobená pro Ostravu má jinou konstrukci než vozy, které ve městě jezdí. Karoserie je posazená níž. Podvozek navíc kryje takzvaná plenta, takže vůz potřebuje víc místa v oblouku i zastávkách. Testy ale ukázaly, že ne všude takový prostor je. Nižší tramvaj má navíc potíže i na propadající se koleji, což jiným vozům dosud nevadilo.

Radní města pro dopravu Lukáš Semerák to bere s nadhledem. „Těším se, až nové tramvaje začnou vozit cestující. Termíny dodržíme. Je pravda, že prototyp odhalil problémy, o nichž jsme nevěděli. Ale právě k tomu přece zkušební testy slouží. Žádný z problémů není chybou výrobce, ale naší, nebo stavebních firem. Naštěstí je jich málo a všechny lze odstranit,“ ujišťuje Semerák.

Na hlavním nádraží jen po jedné koleji

Problémových míst vyjmenoval pět. U zastávky Kpt. Vajdy se propadá kolej. Dvě zastávky, Dům energetiky a Stodolní, neodpovídají novým normám - jsou úzké. Na smyčce před hlavním nádražím nemůže nový vůz jezdit po vnější koleji, protože je v oblouku příliš široký. A podobný problém má nOVA také na smyčce v Hlučínské ulici.

„U Domu energetiky právě teď měníme obrubníky za takové, které odpovídají současným normám. Další závady odstraníme v nejbližších týdnech,“ tvrdí Semerák. Dodal, že u hlavního nádraží bude nOVA dočasně jezdit jen po vnitřní koleji. A smyčku na Hlučínské DPO upraví zatím provizorně, protože příští rok ji čeká rekonstrukce.

Dva prototypy nové tramvaje přijely z Polska do Ostravy na valnících koncem dubna. Z Martinova do vozovny v Porubě je táhly jiné vozy, protože bez povolení Drážního úřady samy jet nemohly.

Jízda bez povolení? Možná

Ve středu DPO oznámil, že získal povolení a nOVA poprvé vyjela do města. Jezdila i v noci na pátek, ale v pátek už ne. Teď musí opět čekat na povolení zkušebních jízd.

Za středeční jízdu po městě navíc DPO hrozí postih. Drážní úřad zvažuje správní řízení, protože podle něj vůz do města vyjet nesměl. DPO se hájí tím, že tramvaj vypravil na základě povolení, aby splnil úřadem požadované zkoušky. 

„Naše rozhodnutí nenabylo právní moci. Zástupci DPO a Stadlera si asi nepřečetli podmínky a nevzdali se práva na odvolání. Napravili to až ve čtvrtek,“ uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

Tramvaje pro Ostravu se vyrábějí v Polsku

25. března 2018