V Ostravě je 108 řidičů MHD na nemocenské. S tramvajemi nemá kdo jezdit

  8:45aktualizováno  8:45
Výjimečnou situaci řeší Dopravní podnik Ostrava. Kvůli nedostatku řidičů musí od středy omezovat tramvajové linky číslo 6, 9 a 10. Každý den nevypravuje desítky spojů. Vedení doufá, že situace se zlepší co nejdřív.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stovky lidí v Ostravě čekají od středy marně na každý druhý spoj tramvajových linek 9 a 10, ale i na některé spoje na lince 6.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) je dočasně nemůže vypravovat z vozovny. Nemá je totiž kdo řídit. „Kromě řidičů jezdí i všichni lidé z kanceláří, kteří mají oprávnění. Další už nemáme kde brát,“ netají David Mlčák, dopravní náměstek DPO.

Podniku od středy chybí na zmíněných linkách desítky spojů denně. „Ve středu chybělo osm řidičů, takže nevyjelo 92 spojů. Ve čtvrtek jsme nevypravili třináct tramvají, tedy 142 spojů, což je 5,87 % z celkového počtu tramvajových spojů,“ uvedla mluvčí podniku Karolína Rycková.

Odmítají sloužit přesčasy

Dodala, že omezili jen doplňkové linky na páteřních trasách, po nichž jezdí i jiné tramvaje, a že v pátek už pojedou všechny spoje linky 6. Jízdní řády jsou na webu DPO.

Problémy s nedostatkem zaměstnanců má dopravní podnik už léta. Tak výjimečnou situaci jako teď ale řešil, jen když řidiči v roce 2011 stávkovali, a v malé míře také při loňské chřipkové epidemii.

Teď sice ostravští řidiči na rozdíl od jiných dopravců nestávkují, ale hodně jich onemocnělo a mnozí odmítají sloužit přesčasy. Podle vedení se situace lepší, v pátek nevyjede už „jen“ 2,56 % tramvajových spojů, ale omezování může trvat týdny.

„Protože chybí řidiči, chce po nás podnik hodně přesčasů. Někteří to vítají, protože si mohou přivydělat, ale mnozí jsou unavení, což se projevuje i na jejich zdravotním stavu. Ale jsou i naštvaní, protože doufali, že se jim už začátkem roku zvýší mzdy a všichni budou mít placené svátky,“ říká řidička Libuše Tořová, která je současně předsedkyní Odborů zaměstnanců DPO.

Podnik chce zvýšit mzdy o zhruba dva a půl tisíce

Předseda větší odborové organizace DOSIA Ivo Protivínský to vnímá stejně. Říká ale, že nový ředitel DPO Daniel Morys, který nastoupil do funkce na podzim, se situaci od začátku snaží řešit a nyní vše směřuje k dohodě, která potěší nejen řidiče, ale i kvalifikované dělníky.

„Po dnešní schůzce doufám, že po Velikonocích uzavřeme mzdový dodatek, nebo novou kolektivní smlouvu, díky které se dosavadní průměrná mzda řidičů 24 688 korun přiblíží i s příplatky až k 29 tisícům. A nezapomeneme ani na navýšení mzdy pro svářeče, zámečníky a další kvalifikované dělníky, kteří nám kvůli nízkým platům také odcházejí,“ uvedl ve čtvrtek Protivínský.

Daniel Morys potvrdil, že podnik chce mezi zaměstnance rozdělit desítky milionů korun ročně navíc.

„Pokud se po Velikonocích definitivně dohodneme s odbory, od 1. května zvýšíme mzdový základ řidičů přibližně o 2,5 tisíce korun. Přesné částky musíme teprve spočítat, ale navýšení mzdy rozhodně nebude kosmetické. Kromě toho zvažujeme zavedení nového bonusu ve výši kolem 500 měsíčně za docházku. Tím vším chceme zaměstnance motivovat k loajalitě a vyšší ochotě pracovat,“ líčí Morys.

Náborový příspěvek: 15 tisíc

Bonus, který dostanou jen lidé bez absence (s výjimkou plánované dovolené), zvažuje vedení hlavně proto, že v dopravním podniku, který má už dlouho podstav lidí, je výjimečně vysoká nemocnost.

„Podle tabulek máme mít 1 018 řidičů, ale ve stavu jich je pouze 970, takže 48 nám jich dlouhodobě chybí a nemůžeme je nabrat. Navíc se nám v poslední době výrazně zvedla nemocnost. Momentálně je na nemocenské 108 řidičů, což je 11 procent. Průměr v jiných podnicích je přitom do pěti procent,“ vysvětluje ředitel Morys hlavní důvod omezování tramvajové dopravy.

Nové řidiče podle něj zatím nepřilákalo ani to, že podnik od března nabízí náborový příspěvek 15 tisíc korun.

„Neuspěli jsme s náborem ani mezi propuštěnými horníky. Jsou zvyklí na mnohem vyšší mzdy,“ líčí Morys, podle kterého musí být adepti na řidiče starší 21 let, musí vlastnit řidičský průkaz skupiny B, ale hlavně musí být zdraví.

„Nejnáročnější na zdravotní stav je řízení tramvaje. Řidič musí mít výborný zrak, sluch a také psychiku. Právě proto není nábor nováčků vůbec snadný. Více než polovina zájemců neprojde úvodními psychotesty,“ dodala Libuše Tořová.

  • Nejčtenější

Trenér Straka je bez práce. Karviná ho kvůli špatným výsledkům odvolala

Po osmi měsících skončil u fotbalistů Karviné kouč František Straka. Vedení klubu ho odvolalo kvůli špatným výsledkům,...

Z Ostravy do Brna za 45 minut, stavba rychlodráhy začne za šest let

Jestli přípravě nebude nic bránit, začne se vysokorychlostní železniční trať v Moravskoslezském kraji stavět v roce...

Sparta hraje v poháru doma s Baníkem, Plzeň hostí Mladou Boleslav

Sparťanští fotbalisté se ve čtvrtfinále domácího poháru utkají doma s Baníkem Ostrava, posledním finalistou soutěže....

Policie obvinila člena ochranky z napadení hokejového fanouška. Muž zemřel

Policie obvinila v souvislosti se smrtí jednačtyřicetiletého hokejového fanouška Havířova dvacetiletého muže, který...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bartošák je na odchodu z Třince. Krouží kolem něj kluby z Ruska

Na jaře podepsal v Třinci exkluzivní smlouvu, která z něj podle všeho udělala nejlépe placeného hokejistu v extralize....

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Ostrava řeší „ukradené“ pozemky, na místě slíbeného domu zůstává parkoviště

Špatný obchod z minulosti budou řešit zastupitelé Ostravy. Podnikatel, který nesplnil podmínky smlouvy, odmítl vrátit...

V inovačním centru na okraji Ostravy praskají zdi dvou budov

Moravskoslezské inovační centrum v Ostravě-Pustkovci, kterým se chlubí představitelé kraje i města, má finanční i jiné...

Po příčině výbuchu domu na Opavsku se stále pátrá, v suterénu byl benzin

Za srpnovým výbuchem rodinného domku ve Strahovicích na Opavsku podle výsledků policejních expertiz nebyl plyn ani...

Z Ostravy do Brna za 45 minut, stavba rychlodráhy začne za šest let

Jestli přípravě nebude nic bránit, začne se vysokorychlostní železniční trať v Moravskoslezském kraji stavět v roce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz