Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

V Ostravě je 108 řidičů MHD na nemocenské. S tramvajemi nemá kdo jezdit

  8:45
Výjimečnou situaci řeší Dopravní podnik Ostrava. Kvůli nedostatku řidičů musí od středy omezovat tramvajové linky číslo 6, 9 a 10. Každý den nevypravuje desítky spojů. Vedení doufá, že situace se zlepší co nejdřív.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stovky lidí v Ostravě čekají od středy marně na každý druhý spoj tramvajových linek 9 a 10, ale i na některé spoje na lince 6.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) je dočasně nemůže vypravovat z vozovny. Nemá je totiž kdo řídit. „Kromě řidičů jezdí i všichni lidé z kanceláří, kteří mají oprávnění. Další už nemáme kde brát,“ netají David Mlčák, dopravní náměstek DPO.

Podniku od středy chybí na zmíněných linkách desítky spojů denně. „Ve středu chybělo osm řidičů, takže nevyjelo 92 spojů. Ve čtvrtek jsme nevypravili třináct tramvají, tedy 142 spojů, což je 5,87 % z celkového počtu tramvajových spojů,“ uvedla mluvčí podniku Karolína Rycková.

Odmítají sloužit přesčasy

Dodala, že omezili jen doplňkové linky na páteřních trasách, po nichž jezdí i jiné tramvaje, a že v pátek už pojedou všechny spoje linky 6. Jízdní řády jsou na webu DPO.

Problémy s nedostatkem zaměstnanců má dopravní podnik už léta. Tak výjimečnou situaci jako teď ale řešil, jen když řidiči v roce 2011 stávkovali, a v malé míře také při loňské chřipkové epidemii.

Teď sice ostravští řidiči na rozdíl od jiných dopravců nestávkují, ale hodně jich onemocnělo a mnozí odmítají sloužit přesčasy. Podle vedení se situace lepší, v pátek nevyjede už „jen“ 2,56 % tramvajových spojů, ale omezování může trvat týdny.

„Protože chybí řidiči, chce po nás podnik hodně přesčasů. Někteří to vítají, protože si mohou přivydělat, ale mnozí jsou unavení, což se projevuje i na jejich zdravotním stavu. Ale jsou i naštvaní, protože doufali, že se jim už začátkem roku zvýší mzdy a všichni budou mít placené svátky,“ říká řidička Libuše Tořová, která je současně předsedkyní Odborů zaměstnanců DPO.

Podnik chce zvýšit mzdy o zhruba dva a půl tisíce

Předseda větší odborové organizace DOSIA Ivo Protivínský to vnímá stejně. Říká ale, že nový ředitel DPO Daniel Morys, který nastoupil do funkce na podzim, se situaci od začátku snaží řešit a nyní vše směřuje k dohodě, která potěší nejen řidiče, ale i kvalifikované dělníky.

„Po dnešní schůzce doufám, že po Velikonocích uzavřeme mzdový dodatek, nebo novou kolektivní smlouvu, díky které se dosavadní průměrná mzda řidičů 24 688 korun přiblíží i s příplatky až k 29 tisícům. A nezapomeneme ani na navýšení mzdy pro svářeče, zámečníky a další kvalifikované dělníky, kteří nám kvůli nízkým platům také odcházejí,“ uvedl ve čtvrtek Protivínský.

Daniel Morys potvrdil, že podnik chce mezi zaměstnance rozdělit desítky milionů korun ročně navíc.

„Pokud se po Velikonocích definitivně dohodneme s odbory, od 1. května zvýšíme mzdový základ řidičů přibližně o 2,5 tisíce korun. Přesné částky musíme teprve spočítat, ale navýšení mzdy rozhodně nebude kosmetické. Kromě toho zvažujeme zavedení nového bonusu ve výši kolem 500 měsíčně za docházku. Tím vším chceme zaměstnance motivovat k loajalitě a vyšší ochotě pracovat,“ líčí Morys.

Náborový příspěvek: 15 tisíc

Bonus, který dostanou jen lidé bez absence (s výjimkou plánované dovolené), zvažuje vedení hlavně proto, že v dopravním podniku, který má už dlouho podstav lidí, je výjimečně vysoká nemocnost.

„Podle tabulek máme mít 1 018 řidičů, ale ve stavu jich je pouze 970, takže 48 nám jich dlouhodobě chybí a nemůžeme je nabrat. Navíc se nám v poslední době výrazně zvedla nemocnost. Momentálně je na nemocenské 108 řidičů, což je 11 procent. Průměr v jiných podnicích je přitom do pěti procent,“ vysvětluje ředitel Morys hlavní důvod omezování tramvajové dopravy.

Nové řidiče podle něj zatím nepřilákalo ani to, že podnik od března nabízí náborový příspěvek 15 tisíc korun.

„Neuspěli jsme s náborem ani mezi propuštěnými horníky. Jsou zvyklí na mnohem vyšší mzdy,“ líčí Morys, podle kterého musí být adepti na řidiče starší 21 let, musí vlastnit řidičský průkaz skupiny B, ale hlavně musí být zdraví.

„Nejnáročnější na zdravotní stav je řízení tramvaje. Řidič musí mít výborný zrak, sluch a také psychiku. Právě proto není nábor nováčků vůbec snadný. Více než polovina zájemců neprojde úvodními psychotesty,“ dodala Libuše Tořová.

  • Nejčtenější

Po srážce pendolina a posunovacího „kocoura“ zemřel strojvedoucí

Ve stanici Bohumín na Karvinsku se v pondělí brzy ráno srazilo pendolino odjíždějící do Prahy s posunovací lokomotivou....

Boom prodejů bytů končí, teď stojí zájemci fronty na pronájmy

Výraznou proměnu zažívá trh s nemovitostmi v regionu. Zatímco ještě loni byl obrovský zájem o koupi bytů či domů a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie ve Frýdku-Místku vyšetřuje vraždu miminka, stíhá patnáctiletou dívku

Kriminalisté obvinili z vraždy patnáctiletou dívku, která podle dostupných informací minulý týden ve Frýdku-Místku...

S poslední částí dálnice zmizí od Nového Jičína dvě pumpy i sjezd od Rybího

Budoucí podobu chybějícího úseku dálnice D48 mezi Novým Jičínem a Rybím představilo veřejnosti Ředitelství silnic a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Europarlament vůči ocelářům z Moravskoslezského kraje přitvrzuje

Evropský parlament potvrdil obavy manažerů ocelářských firem v regionu a navrhl urychlení zavádění opatření ke...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Odklízení nabouraného pendolina stále omezuje provoz na trati v Bohumíně

V Bohumíně na Karvinsku pokračuje odklízení havarované soupravy pendolino, která se v pondělí ráno srazila s posunovací...

Po nehodě pendolina obnovili provoz na trati v Bohumíně, škoda roste

Z Bohumína do polských Chalupek už od úterního večera opět jezdí vlaky. Provoz tam nebyl možný od pondělního rána, kdy...

Vítkovice mají první vodíkovou plničku v Česku. Zatím jen pro tři auta

Už tři vozy tankovaly od minulé středy, kdy byl zahájen zkušební provoz, v nově otevřené plnicí stanici vodíku v Dolní...

Rodiče Ukrajinců řeší, co s dětmi během prázdnin, pomohou i města

S blížícím se začátkem prázdnin řeší většina ukrajinských matek, které uprchly do Česka před válkou ve své zemi, co se...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...