Lidé v Ostravě se vracejí do vozů MHD, pasažérů už druhým rokem přibývá

  8:37aktualizováno  8:37
Náznak toho, že Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) přestává ubývat zákazníků, se poprvé objevil už před rokem. Až teď je ale jisté, že cestujících přibývá. Snaha DPO přimět více obyvatel i návštěvníků krajského města k používání hromadné dopravy už přináší první výsledky.

Tramvajemi, trolejbusy i autobusy v Ostravě jezdí stále více lidí. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Od roku 2010, kdy jsme svezli 102,6 milionu cestujících, jejich počet trvale klesal. V roce 2015 využilo našich služeb už jen 88,16 milionu lidí. Ale v roce 2016 se situace zastavila – svezli jsme asi o 350 tisíc lidí více než v roce předešlém,“ připomíná ředitel DPO Daniel Morys.

S kolegy netrpělivě čekal na vyhodnocení loňského roku. Chtěli zjistit, zda nešlo o náhodný výkyv. Výsledky potvrdily nový trend – lidé se do městské hromadné dopravy opravdu vracejí. Přestože počet obyvatel Ostravy trvale klesá, z 314 470 lidí v roce 2010 jich loni zůstalo už jen 290 310, počet cestujících v MHD opět vzrostl.

Letošní novinky v Dopravním podniku Ostrava

  • Kamerový systém je zatím v 68 tramvajích a 6 trolejbusech, nyní začíná montáž do 49 tramvají a 20 trolejbusů. V nových vozech už budou kamery součástí vybavení.
  • Bezdrátové připojení k internetu začne na podzim fungovat ve vozech DPO. Do konce roku bude síť wi-fi dostupná ve všech spojích.
  • 117 nových vozů získá během roku DPO od dodavatelů, z toho 40 středně kapacitních tramvají od firmy Stadler, 50 autobusů na CNG, 12 trolejbusů, 10 minibusů, 3 elektrobusy a dva doubledeckery.

„Za rok 2017 jsme přepravili přes 91,15 milionu cestujících, což je téměř o tři miliony více než v roce předešlém. Doufám, že půjde o trvalý trend,“ říká Morys.

Důvodů k obratu po letech stagnace je podle něj víc. Pomohla řada opatření, která DPO přijal v posledních dvou letech, například častější úklid vozů, jejich postupné vybavování bezpečnostními kamerami, ale také možnost platit ve vozidlech bezkontaktní platební kartou.

Místo papírových jízdenek vydají automaty čipové karty

Obliba placení kartou je stále větší, o čemž svědčí fakt, že počet elektronických plateb strmě roste – denně už lidé takto zaplatí průměrně šest tisíc jízdenek.

Naopak rapidně klesá počet prodaných papírových jízdenek. Ještě v roce 2015 jich DPO prodal 11,4 milionu, loni už o čtyři miliony méně. Tisk papírových jízdenek, jejich prodej a také údržba prodejních automatů přitom podnik stojí asi 20 milionů korun ročně. Proto se jich chce v blízké budoucnosti zbavit.

„Ze šesti současných prodejen chceme letos dvě zrušit. A příští rok vyměníme jízdenkové automaty za kartové. Nabídneme lidem možnost koupit si v automatech za hotovost čipové karty. Například za 100 korun získají naši kartu s pěti jízdenkami,“ nastínil Morys.

Předpokládá ale, že u Ostravanů poroste zájem o dlouhodobé jízdné, které lze nyní pořídit za 3 999 korun na celý rok, tedy za 333 korun měsíčně. A počítá s tím, že u návštěvníků města zvítězí populární platba bankovní kartou ve voze.

Asistenti přepravy získali u cestujících na popularitě

Stejnou, nebo možná ještě větší popularitu si u platících cestujících velmi rychle získali také asistenti přepravy, kteří od loňského dubna dohlížejí na pořádek a bezpečnost v MHD, pomáhají maminkám s kočárky, ale hlavně a bez pardonu vyprovázejí z vozů černé pasažéry. Začínalo jich šest, nyní je jich třicet a dalších dvacet brzy přibude.

Asistenti přepravy v ostravské MHD se ujali.

Asistenti přepravy v ostravské MHD se ujali.

„V průzkumu spokojenosti jsme poprvé získali více než šest bodů na hodnoticí škále, kde nejvyšší možnou známkou je sedmička. Téměř 86 procent cestujících by ostravskou MHD doporučilo návštěvníkům z jiného města. A přes 70 procent vítá asistenty přepravy. Vysloveně proti nim je jen sedm procent cestujících. Shodou náhod to odpovídá podílu černých pasažérů, kterých je 7 až 10 procent,“ líčí Morys.

Oblibu MHD mají zvýšit i moderní vozy, kterých jen letos získá DPO 117. Například 40 tramvají od firmy Stadler bude mít klimatizaci.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Další z rubriky

Šéf filmového klubu: Zakázané Starce na chmelu jsme hráli třikrát za den

Manželé Fiedlerovi jsou s karvinským filmovým klubem spojeni od osmdesátých let...

Karvinský filmový klub před nedávnem oslavil padesátiny a patří k nejstarším v republice. Velkou část jeho existence...

Barman prohrál herně sto padesát tisíc na automatech, opil se a zmizel

Ilustrační snímek

Když se žena v jedné z ostravských heren ani po půlhodině nedohledala obsluhy, zavolala na policii. Hlídka brzy...

Přibývá spalniček. Karanténa hrozí i lidem sedícím ve stejné čekárně

Typická vyrážka, která se při spalničkách objevuje po celém těle.

Hygienici v Moravskoslezském kraji evidují jen za poslední měsíc šest pacientů se spalničkami, což je tolik jako za...

ZE ŽIVOTA: Manželský maraton, nebo překážkový běh?
ZE ŽIVOTA: Manželský maraton, nebo překážkový běh?

Jmenuju se Iva a v listopadu jsem nastoupila do redakce eMimina. Rozhodla jsem se vystoupit z anonymity a podělit se s vámi o svůj příběh, tentokrát na téma manželství. Můj deníček není nijak výjimečný, není ani pesimistický, ani vyloženě optimistický. Možná se v některých slovech taky najdete. :)

Najdete na iDNES.cz