„Od roku 2010, kdy jsme svezli 102,6 milionu cestujících, jejich počet trvale klesal. V roce 2015 využilo našich služeb už jen 88,16 milionu lidí. Ale v roce 2016 se situace zastavila – svezli jsme asi o 350 tisíc lidí více než v roce předešlém,“ připomíná ředitel DPO Daniel Morys.
S kolegy netrpělivě čekal na vyhodnocení loňského roku. Chtěli zjistit, zda nešlo o náhodný výkyv. Výsledky potvrdily nový trend – lidé se do městské hromadné dopravy opravdu vracejí. Přestože počet obyvatel Ostravy trvale klesá, z 314 470 lidí v roce 2010 jich loni zůstalo už jen 290 310, počet cestujících v MHD opět vzrostl.
Letošní novinky v Dopravním podniku Ostrava
|
„Za rok 2017 jsme přepravili přes 91,15 milionu cestujících, což je téměř o tři miliony více než v roce předešlém. Doufám, že půjde o trvalý trend,“ říká Morys.
Důvodů k obratu po letech stagnace je podle něj víc. Pomohla řada opatření, která DPO přijal v posledních dvou letech, například častější úklid vozů, jejich postupné vybavování bezpečnostními kamerami, ale také možnost platit ve vozidlech bezkontaktní platební kartou.
Místo papírových jízdenek vydají automaty čipové karty
Obliba placení kartou je stále větší, o čemž svědčí fakt, že počet elektronických plateb strmě roste – denně už lidé takto zaplatí průměrně šest tisíc jízdenek.
Naopak rapidně klesá počet prodaných papírových jízdenek. Ještě v roce 2015 jich DPO prodal 11,4 milionu, loni už o čtyři miliony méně. Tisk papírových jízdenek, jejich prodej a také údržba prodejních automatů přitom podnik stojí asi 20 milionů korun ročně. Proto se jich chce v blízké budoucnosti zbavit.
„Ze šesti současných prodejen chceme letos dvě zrušit. A příští rok vyměníme jízdenkové automaty za kartové. Nabídneme lidem možnost koupit si v automatech za hotovost čipové karty. Například za 100 korun získají naši kartu s pěti jízdenkami,“ nastínil Morys.
Předpokládá ale, že u Ostravanů poroste zájem o dlouhodobé jízdné, které lze nyní pořídit za 3 999 korun na celý rok, tedy za 333 korun měsíčně. A počítá s tím, že u návštěvníků města zvítězí populární platba bankovní kartou ve voze.
Asistenti přepravy získali u cestujících na popularitě
Stejnou, nebo možná ještě větší popularitu si u platících cestujících velmi rychle získali také asistenti přepravy, kteří od loňského dubna dohlížejí na pořádek a bezpečnost v MHD, pomáhají maminkám s kočárky, ale hlavně a bez pardonu vyprovázejí z vozů černé pasažéry. Začínalo jich šest, nyní je jich třicet a dalších dvacet brzy přibude.
„V průzkumu spokojenosti jsme poprvé získali více než šest bodů na hodnoticí škále, kde nejvyšší možnou známkou je sedmička. Téměř 86 procent cestujících by ostravskou MHD doporučilo návštěvníkům z jiného města. A přes 70 procent vítá asistenty přepravy. Vysloveně proti nim je jen sedm procent cestujících. Shodou náhod to odpovídá podílu černých pasažérů, kterých je 7 až 10 procent,“ líčí Morys.
Oblibu MHD mají zvýšit i moderní vozy, kterých jen letos získá DPO 117. Například 40 tramvají od firmy Stadler bude mít klimatizaci.