Lidé v Ostravě se vracejí do vozů MHD, pasažérů už druhým rokem přibývá

  8:37aktualizováno  8:37
Náznak toho, že Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) přestává ubývat zákazníků, se poprvé objevil už před rokem. Až teď je ale jisté, že cestujících přibývá. Snaha DPO přimět více obyvatel i návštěvníků krajského města k používání hromadné dopravy už přináší první výsledky.

Tramvajemi, trolejbusy i autobusy v Ostravě jezdí stále více lidí. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Od roku 2010, kdy jsme svezli 102,6 milionu cestujících, jejich počet trvale klesal. V roce 2015 využilo našich služeb už jen 88,16 milionu lidí. Ale v roce 2016 se situace zastavila – svezli jsme asi o 350 tisíc lidí více než v roce předešlém,“ připomíná ředitel DPO Daniel Morys.

S kolegy netrpělivě čekal na vyhodnocení loňského roku. Chtěli zjistit, zda nešlo o náhodný výkyv. Výsledky potvrdily nový trend – lidé se do městské hromadné dopravy opravdu vracejí. Přestože počet obyvatel Ostravy trvale klesá, z 314 470 lidí v roce 2010 jich loni zůstalo už jen 290 310, počet cestujících v MHD opět vzrostl.

Letošní novinky v Dopravním podniku Ostrava

  • Kamerový systém je zatím v 68 tramvajích a 6 trolejbusech, nyní začíná montáž do 49 tramvají a 20 trolejbusů. V nových vozech už budou kamery součástí vybavení.
  • Bezdrátové připojení k internetu začne na podzim fungovat ve vozech DPO. Do konce roku bude síť wi-fi dostupná ve všech spojích.
  • 117 nových vozů získá během roku DPO od dodavatelů, z toho 40 středně kapacitních tramvají od firmy Stadler, 50 autobusů na CNG, 12 trolejbusů, 10 minibusů, 3 elektrobusy a dva doubledeckery.

„Za rok 2017 jsme přepravili přes 91,15 milionu cestujících, což je téměř o tři miliony více než v roce předešlém. Doufám, že půjde o trvalý trend,“ říká Morys.

Důvodů k obratu po letech stagnace je podle něj víc. Pomohla řada opatření, která DPO přijal v posledních dvou letech, například častější úklid vozů, jejich postupné vybavování bezpečnostními kamerami, ale také možnost platit ve vozidlech bezkontaktní platební kartou.

Místo papírových jízdenek vydají automaty čipové karty

Obliba placení kartou je stále větší, o čemž svědčí fakt, že počet elektronických plateb strmě roste – denně už lidé takto zaplatí průměrně šest tisíc jízdenek.

Naopak rapidně klesá počet prodaných papírových jízdenek. Ještě v roce 2015 jich DPO prodal 11,4 milionu, loni už o čtyři miliony méně. Tisk papírových jízdenek, jejich prodej a také údržba prodejních automatů přitom podnik stojí asi 20 milionů korun ročně. Proto se jich chce v blízké budoucnosti zbavit.

„Ze šesti současných prodejen chceme letos dvě zrušit. A příští rok vyměníme jízdenkové automaty za kartové. Nabídneme lidem možnost koupit si v automatech za hotovost čipové karty. Například za 100 korun získají naši kartu s pěti jízdenkami,“ nastínil Morys.

Předpokládá ale, že u Ostravanů poroste zájem o dlouhodobé jízdné, které lze nyní pořídit za 3 999 korun na celý rok, tedy za 333 korun měsíčně. A počítá s tím, že u návštěvníků města zvítězí populární platba bankovní kartou ve voze.

Asistenti přepravy získali u cestujících na popularitě

Stejnou, nebo možná ještě větší popularitu si u platících cestujících velmi rychle získali také asistenti přepravy, kteří od loňského dubna dohlížejí na pořádek a bezpečnost v MHD, pomáhají maminkám s kočárky, ale hlavně a bez pardonu vyprovázejí z vozů černé pasažéry. Začínalo jich šest, nyní je jich třicet a dalších dvacet brzy přibude.

Asistenti přepravy v ostravské MHD se ujali.

Asistenti přepravy v ostravské MHD se ujali.

„V průzkumu spokojenosti jsme poprvé získali více než šest bodů na hodnoticí škále, kde nejvyšší možnou známkou je sedmička. Téměř 86 procent cestujících by ostravskou MHD doporučilo návštěvníkům z jiného města. A přes 70 procent vítá asistenty přepravy. Vysloveně proti nim je jen sedm procent cestujících. Shodou náhod to odpovídá podílu černých pasažérů, kterých je 7 až 10 procent,“ líčí Morys.

Oblibu MHD mají zvýšit i moderní vozy, kterých jen letos získá DPO 117. Například 40 tramvají od firmy Stadler bude mít klimatizaci.

Nejčtenější

Kočka těžce pokousala ženu, strážníci zvíře dvě hodiny unavovali

Zranění způsobená kočkou poměrně hodně krvácela.

Velmi agresivní a vytrvalá byla kočka, která v opavském bytě zaútočila na ženu. Ta zvíře před časem našla a vzala si ho...

Požár v ostravském dopravním podniku zničil 12 autobusů, škody jsou 22 milionů

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil požár v garážích Dopravního...

Celkem dvanáct zaparkovaných autobusů poškodil v sobotu večer požár v garážích Dopravního podniku Ostrava. Při zásahu...

Výzkum ostravského vědce může změnit pohled na dějiny Severní Ameriky

Ostravský vědec Pavel Flegontov odkrývá kombinací poznatků z genetiky,...

Na Harvard míří pětatřicetiletý vědec Ostravské univerzity. Pavel Flegontov svým výzkumem zaujal natolik, že se od září...

Mladý řidič vjel do cesty autobusu, v přepůleném autě zemřel

Střet s autobusem přepůlil auto. Řidič na místě zemřel.

Dvacetiletý řidič osobního auta zemřel na silnici mezi Karvinou a Orlovou poté, co vjel v zatáčce do protisměru a...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Další z rubriky

Skoky z jezu a do mělčiny. Dvě ženy se při pobytu u vody těžce zranily

Ilustrační snímek

Záchranáři v Moravskoslezském kraji museli zasahovat u dvou případů závažného zranění po skocích do řeky a přehrady....

Před 80 lety hořely další synagogy, lidé prý bránili hasičům v záchraně

Synagoga ve Vítkovicích patřila mezi architektonické skvosty.

Před osmdesáti lety se stalo to, čeho se mnozí obávali. Takřka čtvrt roku po okupaci zbytku Československa a vzniku...

Pastviny v Beskydech brázdí pět měsíců v roce Ovečkin s maringotkou

Martin Jurnost vysoko v kopcích kolem rodného Jablunkova pase ovce.

Kamarádi mu říkají Ovečkin. Příjmení jednoho z nejlepších ruských hokejistů zní totiž skoro stejně jako profese...

Najdete na iDNES.cz