Kartou v ostravské MHD platí stále více lidí. Dopravce rozšíří možnosti

  9:15aktualizováno  9:15
Ostravský dopravní podnik rozšíří možnosti plateb bankovní kartou v MHD. Platit s ní půjde za více lidí najednou nebo přibude možnost nahrání dlouhodobé jízdenky.

Platba bezkontaktní kartou je v Ostravě hit. S klasickými papírovými jízdenkami se do budoucna nepočítá. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK, Jaroslav Ožana,  ČTK

O dvacet tisíc elektronických jízdenek více si měsíc co měsíc koupí cestující v tramvajích, trolejbusech a autobusech Dopravního podniku Ostrava (DPO).

„Každý měsíc je v podstatě rekordní, naposledy v prosinci 2017 to bylo téměř 300 tisíc plateb,“ řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

A zájem o elektronické jízdné, k němuž lidé nepotřebují žádné speciální karty, pouze běžnou bezdotykovou bankovní kartu, poroste ještě rychleji. Od středy totiž dopravní podnik zavede možnost platby jednou kartou za spolucestující, zavazadlo nebo psa.

„Víme, že to byla jedna z věcí, kterou naši cestující postrádali, nyní to napravujeme,“ řekl generální ředitel.

Zatímco v roce 2016, přesněji od července, kdy byla tato možnost spuštěna, do konce roku zaplatili cestující v DPO za jízdenky prostřednictvím platebních karet 9,1 milionu korun, za rok 2017 už to bylo 39,5 milionu korun.

Papírové jízdenky by mohly časem zmizet

„Jen v prosinci cestující platebními kartami za jízdné zaplatili více než 4,5 milionu korun,“ upřesnila mluvčí ostravského dopravního podniku Karolína Rycková.

Na rozdíl od zvyšujícího se počtu jízdenek zakoupených prostřednictvím platební karty klesá zájem o klasické papírové jízdenky. A podle všeho ještě rychleji, než roste zájem o platby kartou.

Jen během posledních tří let klesal prodej papírových jízdenek o dva miliony lístků každý rok.

Zatímco v roce 2015 se jich prodalo 11,3 milionu, o rok později již jen 9,3 milionu a v roce 2017 pak už pouze 7,3 milionu.

Časem by dopravní podnik chtěl klasické papírové jízdenky zrušit úplně.

„Ale to bude záviset na tom, kdy zavedeme automaty na prodej jednorázových elektronických jízdenek, aby si je mohli pořídit i ti, kteří třeba bezdotykovou bankovní kartu nemají,“ vysvětlil Morys.

Za jízdu na černo si připlatí

Od středy se rozšíření možností platby bankovní kartou bude týkat nově i majitelů dlouhodobých jízdenek. Ti si nově nebudou muset pořizovat elektronickou ODIS kartu, bude jim stačit registrace a propojení dlouhodobého jízdného s klasickou bankovní kartou.

„V našem e-shopu se cestující zaregistruje, propojí s libovolnou dlouhodobou jízdenkou svou kartu nebo kartu svých příbuzných, do 24 hodin proběhne potvrzení registrace a vše je hotovo,“ popsal novinku generální ředitel DPO.

„Z jedné registrace lze propojit a zaplatit za více karet, rodiče tak mohou například zaplatit měsíční jízdné ze své karty, jejich děti se pak budou při kontrole prokazovat svou kartou,“ vysvětloval Morys.

Vedle jednodušší platby tak lidé mohou ušetřit například poplatek za vydání ODIS karty, který je v současnosti 130 korun.

Vedle dobrých novinek ale od příštího týdne DPO chystá i jednu méně vítanou. Cena pokuty za černou jízdu, zaplacené do sedmi dnů, se nově zvedá ze 700 na tisíc korun.

Platební karta v akci v Ostravě při zavádění unikátního systému

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Liberec se výhrou dotáhl na první Třinec, Kometa porazila Spartu

Brněnský útočník Martin Dočekal podruhé překonává Matěje Machovského v brance...

Hokejová Tipsport extraliga v úterý přinesla lákavé souboje. V napínavém duelu vyhrál Liberec nad Třincem 4:3 a v...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Verze „tunel“ padla, našlo se řešení ucpané Místecké v Ostravě

Ilustrační snímek

Zúžení Místecké ulice u někdejší haly Tatran v Cingrově ulici, které je úsekem pravidelných dopravních problémů a...

Další z rubriky

Sedmidenní válku o Těšínsko před sto lety zastavil vládní telegram

Převoz padlých československých legionářů z Těšína do Orlové.

Před sto lety dospěl spor o Těšínsko do krvavého česko-polského střetu, který vešel do dějin jako takzvaná Sedmidenní...

Muž v taktické vestě ohrožoval s plynovou pistolí hosty v restauraci

Plynová pistole.

Ozbrojený a v taktické vestě se vydal osmapadesátiletý muž do havířovské restaurace Miňas. Poté, co začal plynovou...

Smog v Moravskoslezském kraji houstne, školky čistí vzduch a nevycházejí

Letecký pohled na šedivým smogem zalitý Třinec a Třinecké železárny.

Děti z Mateřské školy Ostrava-Radvanice nyní místo vycházky či řádění na zahradě tráví den uvnitř. Školka má vyčleněnou...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ VÝROBNÍHO TÝMU

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz