Díky kamerám ubylo vandalství, říká šéf ostravského dopravního podniku

  17:24aktualizováno  17:24
„Vyhlásili jsme válku černým pasažérům, ale i vandalům a násilníkům. Díky novým kamerám ve vozech se městská hromadná doprava v Ostravě stává bezpečnějším místem. A přesně to je náš cíl,“ říká v rozhovoru pro MF DNES ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kolik máte vozů a kolik z nich už jste vybavili kamerami?
Celkem máme v provozu 616 autobusů, tramvají a trolejbusů. Konkrétně tramvají je 261 a v 68 z nich jsou bezpečnostní kamerové systémy. Nainstalovali jsme je koncem roku 2016. V té době jsme kamerami vybavili také šest trolejbusů. Stálo to šest milionů korun, ale většinu jsme zaplatili z dotací, konkrétně ze švýcarských fondů. Zatím ještě nemáme žádné kamery v autobusech, ale i to se už brzy změní.

Kdy počítáte s vybavením dalších vozů?
Právě jsme podepsali smlouvu na dodávku několika stovek kamer do 69 vozů za šest milionů korun, které tentokrát zaplatíme z vlastních zdrojů. Kamery by měly být v příštích měsících nainstalovány do 49 tramvají a 20 trolejbusů. V jednočlánkové tramvaji bývají obvykle čtyři kamery, ve vícečlánkových až devět kamer. Celkem tak budeme mít kamery už ve 143 vozidlech.

To znamená zhruba v pětině vozového parku. Stačí to?
Rozhodně ne. Ve vybavování budeme pokračovat dál, ale vše je samozřejmě otázkou peněz. Nicméně všechny nové vozy, které jsme v poslední době už vysoutěžili, nebo ještě soutěžit budeme, mají bezpečnostní kamerové systémy jako součást základního vybavení. Příští rok tak například dostaneme první kusy z objednaných 40 moderních tramvají od švýcarské firmy Stadler, které budou vybaveny nejen kamerami, ale také klimatizací.

A kdy dojde na kamerové systémy v autobusech?
Právě jsme vysoutěžili 40 krátkých autobusů, které zařadíme do provozu na přelomu let 2018 a 2019. Součástí jejich vybavení budou samozřejmě i kamerové systémy. Příští rok na podzim dostaneme deset dlouhých autobusů na plyn, které už také budou mít zabudované kamerové systémy. A na jaře dostaneme deset parciálních trolejbusů, tedy takových, které mohou jezdit i mimo troleje na vlastní bateriový pohon. Všechny budou mít také zabudované kamery.

Kolik vozů tedy chcete finálně vybavit kamerami a do kdy?
Moje představa je, že do tří let chci mít kamery ve všech ostravských tramvajích a zřejmě i trolejbusech. Obnova autobusů a jejich vybavování sice potrvá o trochu déle, ale do tří let by mohly být kamery zhruba v 90 procentech autobusů. Cílem je dostat kamery do všech vozů DPO. Příští rok na to uvolníme ze svých zdrojů dalších pět milionů korun.

Za tři roky tak investujete do kamer 17 milionů. Má to smysl?
Určitě ano. Díky novým kamerám ve vozech se městská hromadná doprava v Ostravě stává bezpečnějším místem. Tam, kde jsou kamery, ubylo vandalství. Mám pocit, že letos ubylo i konfliktů mezi cestujícími. Zatím to ale nemohu doložit statistikou, protože čísla za letošní rok budeme vyhodnocovat až začátkem roku příštího. Naše kamerové záznamy navíc velmi oceňuje policie, které pomáhají při vyšetřování přestupků, trestných činů i dopravních nehod. Dříve jí práci komplikovala důkazní nouze, teď má k dispozici náš velmi kvalitní obrazový záznam v nejvyšším rozlišení.

Krádež v MHD je potřeba hlásit co nejdříve

Jak často policie využívá vaše kamerové záznamy?
Na konci roku 2016 jsme dostali první dvě žádosti o záznamy, letos už jich bylo 99, tedy průměrně deset měsíčně. Zatím poslední žádost se týkala verbálního a poté i fyzického útoku na anglicky mluvící studenty. Když pachatel uviděl v médiích své ostré fotografie, policii se přihlásil sám (čtěte v článku Ostravan zmlátil studenty kvůli angličtině). Nic jiného mu ani nezbývalo. Jsem rád, že to tak dopadlo. Vadilo mi, když tvrdil cizincům, že Ostrava je jeho město a že by měli mluvit česky. Souhlasím s primátorem, který na sociálních sítích vzkázal muži, že Ostrava rozhodně není „jeho městem“. My si vážíme každého návštěvníka, včetně cizinců, který má rád naši městskou dopravu. Chválí ji například za čistotu i za odbavovací systém. Návštěvníkům vyhovuje, že mohou přímo ve voze platit bezkontaktní platební kartou a náš systém jim sám spočítá nejvýhodnější jízdné.

Kvalita obrazu je nesrovnatelná se záznamy z kamer strážníků. Ale co režim on-line, bude?
Strážníci používají kamerové systémy už řadu let, my máme k dispozici moderní kamery v HD kvalitě, proto je obraz mnohem ostřejší. Nové kamerové systémy budou ještě lepší, ale v režimu on-line pracovat nemohou kvůli ochraně osobních údajů. Ze stejného důvodu uchováváme záznamy jen pět dní.

Takže když mě v tramvaji někdo okrade, mám to ohlásit hned, ať může policie získat důkaz?
Přesně tak. Rád bych apeloval na cestující, aby v případě jakéhokoli podezření, že se jim něco ztratilo nebo stalo ve voze MHD, okamžitě informovali policii. Pokud se na nás totiž policisté obrátí s požadavkem o kamerový záznam až po pěti dnech, už žádný nedostanou, protože ho musíme smazat.

Dá se kamerový systém v MHD ještě nějak vylepšit?
Plánujeme chytřejší režim off-line. Vybavíme vozy systémem pro přenos dat a pořídíme software, který umí vyhodnotit různé situace. Při konfliktu spustí alarm u dispečera.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Pitva odhalila, že viník nehody se čtyřmi mrtvými měl v těle drogy

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

Ukrajinský řidič dodávky, který v listopadu minulého roku v Třinci-Neborech zavinil nehodu se čtyřmi mrtvými, byl pod...

Utrápené Pardubice zase nebodovaly, Vítkovice poskočily na čtvrté místo

Vítkovický hokejista Ondřej Roman (vpravo) v souboji s pardubickým Rhettem...

Vítkovičtí hokejisté zvítězili v předehrávce 40. kola Tipsport extraligy nad Pardubicemi 4:1 a v tabulce se posunuli na...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Další z rubriky

Pro šestnáctiletou lyžařku s poraněnou páteří letěl do Jeseníků vrtulník

Záchranáři jeli a letěli na Ovčárnu k vážně zraněné lyžařce.

K mladé lyžařce letěl ve čtvrtek dopoledne vrtulník záchranářů. Šestnáctiletá dívka upadla při lyžování v areálu...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Sbírka pro děti horníků zabitých výbuchem vynesla přes čtyři miliony

Lidé nosí svíčky ke vchodu dolu Stonava sever na Karvinsku, kde došlo k...

Na účet Spolku svatá Barbora poslali lidé 4 051 361 korun. Peníze jsou pro děti obětí nedávné tragédie ve Stonavě na...

Najdete na iDNES.cz