Firma se s kopřivnickou radnicí dohodla, že městská společnost Slumeko bude novou technologii po stanovenou dobu používat při opravě cest souběžně se stávajícími metodami, aby je pak mohla vzájemně porovnat.
„Podporujeme nové technologie a inovace, proto jsme rádi, že můžeme dát prostor k vyzkoušení této nové technologie, abychom mohli vyhodnotit výhody této nové metody ve srovnání se stávajícími způsoby opravy silnic,“ nastínil kopřivnický místostarosta Adam Hanus.
„Výhodou je, že tato technologie by mohla být nenáročná na počet lidí, protože dnes se zásadním způsobem potýkáme s velkým nedostatkem kvalitních pracovníků v našem oboru. Druhou výhodu vidím v tom, že se dá použít už v období, kdy výtluk vzniká, a nestihne se tak rozšířit do daleko větších problémů,“ uvažoval jednatel společnosti Slumeko Vladimír Pustka.
Vývoj nové technologie trval osm let. „Jednou ze součástí technologie je mikrovlnná trouba, která ohřívá směs potřebnou k zacelení poškozené vozovky. Další zařízení pak pomocí mikrovln zahřívá výmol samotný, a to na teplotu až 120 °C, stejnou teplotu má i doplňovaná směs,“ popsal fungování stroje Martin Vejsada, zastupující společnost Futtec.
„Tím dochází k trvalému spojení podkladu a doplňovaného materiálu, protože v tu chvíli mají vlastnosti, jako když se pokládá nový asfalt. Díky tomu, že je místo zahřáté, dá se srovnat do ideální roviny, čehož se u stávajících technologií nedá dosáhnout,“ doplnil.
Výhodou je podle jeho slov rychlost, s jakou lze s novou technologií zasáhnout, lze ji také používat v jakémkoliv počasí, tedy i když prší, nebo v zimě. „Ale v minus dvaceti to zřejmě smysl nemá,“ podotkl Vejsada.
Město Kopřivnice nyní doladí podmínky, jak dlouho bude nové zařízení na svém území testovat. Technologii mezitím využije například i Ředitelství silnic a dálnic, aby vyzkoušelo, jak bude fungovat při opravách dálnic.