O pět korun, z 25 na 30 vzroste od 10. prosince cena jízdného v autobusech, trolejbusech a tramvajích Dopravního podniku Ostrava. S navýšením musí počítat i pasažéři v zónách mimo vlastní město.
„K valorizaci cen jízdenek nedošlo už několik let, náklady přitom rostou. Situace co se týče cen je turbulentní. Rostou jak mzdy, tak energie, zvyšuje se i míra kompenzace ztrát, které město musí platit,“ přiblížil hlavní důvody navýšení cen jízdného náměstek primátora Břetislav Riger.
Ve srovnání se současnými cenami vzrostou výrazněji než dříve i dlouhodobé jízdenky. Například roční nepřenosná jízdenka bude namísto dosavadních
4 050 korun stát 4 450 korun, o 400 korun, z 1 250 na 1 650 korun se navýší i cena roční jízdenky pro žáky a studenty.
Ostravské tramvaje ochrání antikolizní systém. Varuje řidiče i zastaví soupravu |
„Celá koncepce tarifu je postavena tak, aby podpořila nákup dlouhodobých jízdenek. Například když si cestující koupí deset za sebou jdoucích měsíčních jízdenek, bude mít další dva měsíce zdarma,“ konstatoval generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. „Doposud toho využilo okolo tří tisíc cestujících.“
Po krátkém přerušení se v Ostravě obnovuje možnost využití desetiminutové jízdenky. Ta bude nově stát 23 korun.
„Vracíme zpátky desetiminutovou nepřestupní jízdenku. S jejím zrušením jsme přišli o část cestujících, kteří jezdili jen pár zastávek, ti se začali přepravovat jinak, případně jezdili načerno,“ komentoval obnovení platnosti nejkratší jízdenky náměstek primátora. „Klasickou přestupní jízdenku bude nově možno využít po dobu 60 minut namísto dosavadních 45. Poslední označení musí proběhnout do 60. minuty, pak může cestující na daném spoji dojet i dál.“
Větší město, méně obyvatel
V roce 2022 činily tržby z jízdného jen 19 procent celkových nákladů DPO. To je výrazně méně než v jiných městech, například v Praze, Brně nebo Plzni. Brněnské tržby dosáhly v roce 2022 33 procent celkových nákladů, v Plzni se zastavily na 34 procentech, v Praze na 29.
„Ostrava je oproti dalším městům specifická, na větší ploše máme nižší hustotu obyvatel, svou roli třeba při srovnání s Brnem hraje i nižší počet studentů či turistů,“ odůvodnil nižší podíl ceny jízdného na nákladech Daniel Morys.
Ostrava darovala ukrajinskému městu další tři autobusy, přidá i tramvaje |
Stejně jako jinde se i v DPO v poslední době potýkali s cenami energií. „Ceny elektřiny se mezi roky 2020 a 2022 zvýšily na trojnásobek, ze 200 milionů na 600 milionů,“ přiblížil náklady podniku na elektřinu generální ředitel DPO. „Letos cenové stropy zafungovaly, ceny poklesly, v rámci energií to dělalo nějakých 120 milionů korun.“
To umožnilo snížit příspěvek, který ostravský magistrát na ztrátový provoz dopravního podniku každoročně doplácí.
„Letos jsme mohli snížit kompenzace o 130 milionů korun, velkou část i díky energiím. Nadechli jsme se, ale už víme, že to v blízké budoucnosti nebude tak optimistické,“ komentoval situaci Břetislav Riger.
Část nového ceníku jízdného:
Elektronické jednotlivé jízdné | 2023 | od 10. 12. 2023 | ||
---|---|---|---|---|
Obyčejné | Zlevněné | Obyčejné | Zlevněné | |
Nepřestupní | - | - | 23 | 11 |
Přestupní (nově přestup do 60 min.) | 25 | 12 | 30 | 15 |
Dokupovaná (spolucestující, pes, zavazadlo, kolo) | 25 | 12 | 30 | 15 |
Krátkodobé časové jízdné | 2023 | od 10. 12. 2023 | ||
---|---|---|---|---|
Obyčejné | Zlevněné | Obyčejné | Zlevněné | |
10minutová | - | - | 23 | 11 |
45minutová / nově 60minutová | 25 | 12 | 30 | 15 |
SMS 70/90minutová | 32 | 16 | 35 | 17 |
Ceny platné | 2023 | od 10. 12. 2023 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Platnost jízdenky | Obyčejná | Zlevněná | Skupinová | Obyčejná | Zlevněná | Skupinová |
3denní OSTRAVA XXL | 220 | 110 | - | 250 | 125 | - |
24hodinová OSTRAVA XXL | 100 | 50 | 200 | 100 | 50 | 200 |
16. září 2023 |