Válka na Ukrajině
Sledovat další díly na iDNES.tv„Posledně trvala cesta našim řidičům týden, jen na ukrajinské hranici strávili tři dny. K tomu jsou zde i povinné přestávky a další záležitosti,“ přiblížil složitou cestu Artem Semenichin. „Naši řidiči jsou navíc všichni starší muži, mladší by nepustili přes hranice, i s tím musíme při cestě počítat.“
Tři darované autobusy se tak v Konotopu připojí k sedmi dalším, které Ostrava ukrajinskému městu poskytla již dříve.Ve všech případech jde o již vyřazené dieselové autobusy, které ostravský dopravní podnik nahrazuje modernějšími vozy.
„Dva autobusy jsou z roku 2009, jeden z roku 2011, mají najeto od 700 tisíc do 900 tisíc kilometrů,“ přiblížila detaily o darovaných vozech Dominika Fucsíková z Dopravního podniku Ostrava. Tomu nyní z původně kompletní flotily dieselových autobusů zbývá posledních 29, které si zachovává pro případné krizové situace.
„Navazujeme na naši dřívější spolupráci, kdy jsme loni darovali sedm autobusů, nyní dáváme k dispozici další tři. Rada města a vedení Dopravního podniku Ostrava daly souhlas s věnováním obyvatelům Konotopu, nebudeme je tedy prodávat, jako tomu je u jiných vozů,“ konstatoval technický ředitel DPO Martin Chovanec.
Zálesácká kuchyně i spánek na směny, tak vypadaly začátky Pašerácké stezky |
Tři odvážené autobusy míří na Ukrajinu po vlastní ose, na cestu dostaly speciální převozní značky. „Zajištění potřebné dokumentace z naší strany nebylo složité, horší to bylo na ukrajinské straně, kde je zajištění převozu přes hranice i další přihlášení na Ukrajině poněkud náročné. Ale to si zajišťovala ukrajinská strana sama,“ doplnil technický ředitel.
Na Ukrajinu zamíří i další stroje
Zmíněné tři autobusy nemusí být poslední, které na Ukrajinu zamíří. „Letos jsme pořídili 24 elektrobusů, za ně vyřazujeme adekvátní počet starších vozidel. Ty nyní budeme nabízet k prodeji, je tady ale možnost ke koupi ze strany Konotopu, prostřednictvím sponzorů,“ naznačil další možnou cestu spolupráce Martin Chovanec.
Tím ale propojení Ostravy a Konotopu nekončí. „Podpisem darovací smlouvy jsme Konotopu nedarovali jen tyto tři autobusy, ale i 25 starších tramvají,“ přidal další detaily spolupráce mezi oběma městy technický ředitel DPO.
„Zde se ale ještě řeší, zda se budou přepravovat po silnici, nebo po železnici. My jsme tramvaje schopni exportovat v řádu týdnů, příprava přepravy bude trvat zhruba měsíc.“
Na Vítkovsku nevyjely desítky autobusových spojů, dopravci chybí řidiči |
Původně se měly tramvaje na Ukrajinu převážet po železnici, zástupci ukrajinské strany ale přišli s levnějším řešením. „Pokud bychom tramvaje vezli kamiony, vyšlo by to zhruba o 24 tisíc hřiven levněji. Detaily budeme případně řešit prostřednictvím ministerstva,“ vysvětlil Artem Semenichin.
Konotopští použijí ostravské autobusy jako náhradu za vozy místní MHD, které nyní využívá armáda. Přepravu autobusů hradí ukrajinská strana, na přepravu tramvají našlo ministerstvo zahraničí možnost využití dotací.