Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ve Šternberku chtějí řidiče od prosince ukáznit stacionárními radary

  17:22
Kolem třinácti tisíc aut projede každý den hlavní silnicí vedoucí Šternberkem. Město se po stížnostech obyvatel, podle nichž je přecházení na řadě míst nebezpečné, rozhodlo řidiče ukáznit a jako metodu zvolilo stacionární radary, které budou dokumentovat ty, kteří překročí povolenou rychlost.

Šternberk do dvou rušných ulic, kterými vede průtah městem, rozmístí stacionární radary. V kraji už si je v minulosti pořídil například Prostějov (na snímku). | foto: Luděk Peřina, MAFRA

„Rychlost projíždějících aut budou stacionární radary měřit od prosince ve dvou lokalitách - na Jívavské ulici u městského koupaliště a na Olomoucké ulici u firmy Excalibur Army. V obou místech je povolená rychlost 50 kilometrů za hodinu,“ uvedla mluvčí šternberské radnice Irena Černocká s tím, že montáž systému už začala.

„Postupně budou radary propojeny na městskou policii a odbor dopravy a silničního hospodářství městského úřadu,“ dodala.

Od stacionárních radarů si město slibuje zklidnění dopravy ve frekventovaných ulicích a větší bezpečnost chodců na přechodech umístěných bezprostředně za radary, které vedou mimo jiné například k supermarketu, nemocnici nebo koupališti.

„Hranice pro dokumentování přestupku bude s mírnou tolerancí nad 50 kilometrů za hodinu. Cílem instalace radarů není postihovat řidiče s mírným překročením rychlosti, ale pokutovat ty řidiče, kteří nepřiměřeně vysokou rychlostí ohrožují bezpečnost provozu v těchto exponovaných úsecích. Což se týká zejména tranzitní dopravy,“ popsala postoj radnice Černocká.

Podle posledního sčítání totiž projede Šternberkem například po Olomoucké ulici přibližně 13,5 tisíce aut denně.

Město radary reaguje na stížnosti, že auta ohrožují chodce

Umístění radarů předcházely časté stížnosti obyvatel na to, že přecházení rušných silnic je navzdory použití přechodů často nebezpečné.

„Věříme, že použití stacionárních radarů ve Šternberku pozitivně ovlivní bezpečnost chodců i řidičů nejen v měřených lokalitách, a že ve ‚městě s radary‘ řidiči přizpůsobí svoji jízdu i v ostatních částech města. Ze zkušeností měst, kde jsou již radary v provozu, vyplývá jednoznačné zklidnění dopravy v měřených lokalitách,“ nastínila mluvčí.

„Výhodou stacionárních zařízení je, že pracují bez jakékoliv potřeby obsluhy. Vlastní měření tak neodčerpává síly z přímého výkonu služby městských strážníků, jejichž prvořadým úkolem je dohled nad veřejným pořádkem a měření rychlosti mobilním radarem je pouze nadstavbou jejich činnosti. V určitých časech se ale mohou nyní věnovat měření rychlosti v dalších lokalitách města,“ dodala.

Rozmístění radarů v Prostějově skončilo fiaskem

Šternberk není v Olomouckém kraji prvním městem, které se pro stacionární radary měřící rychlost, případně snímkující řidiče jedoucí na červenou rozhodlo. Už v roce 2008 jich deset rozmístili v Prostějově, který si je pronajal od firmy Czech Radar. Ta z vybraných pokut získávala 49 procent částky.

Systém ale shledaly kontroly krajského úřadu, ministerstva dopravy i soud jako protizákonný a měření rychlosti v této podobě bylo městu zakázáno.

„Skutečným smyslem je za úplatu delegovat výkon veřejné správy na soukromý subjekt, což nelze. Zcela zjevně dochází k naprosté paušalizaci přestupkového řízení a je rezignováno na skutečný zájem na ochraně bezpečnosti a plynulosti silničního provozu,“ konstatoval záznam o vrchním státním dozoru ministerstva dopravy.

Podle dokumentu bylo zřejmé, že dohled nad bezpečností a plynulostí provozu vykonával na objednávku města místo policie soukromý subjekt a sám obstarával také důkazy.

„Pořizování záznamů o přestupcích a řešení přestupků je prováděno za přímé účasti nebo dokonce samostatně osobami, které nejsou zaměstnanci města, a nelze je tedy považovat za úřední osoby. Lze nepochybně konstatovat, že důkazy o přestupcích byly získány v rozporu s platnou právní úpravou,“ shrnuli kontroloři.

Systém kromě toho také stanovil řidiče, kteří měli paušální pardon - u příslušníků policie či záchranky ale nikdo nezkoumal, zda překročení rychlosti bylo oprávněné, či nikoliv. Město nakonec později smlouvu s firmou zrušilo.

Mezitím tak radary v ulicích nadále stály, „fotit“ řidiče porušující povolenou rychlost ale nesměly a dopravu sledovaly jen pro vytvoření statistiky. Ta ukázala, že po „oslepnutí“ radarů se počet řidičů jedoucích nepovolenou rychlostí výrazně zvýšil či že jedno z aut jelo městem rychlostí 160 kilometrů v hodině.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

25. dubna 2024  16:28

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší...

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nebýt alkoholu, většinu času skoro nemáme co dělat, říká lékař z urgentu

25. dubna 2024

Premium Končí zde pacienti po mrtvici, infarktu, se zápalem plic, po otravě krve, závažných úrazech nebo po...

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Kastnerovy perokresby vrátí návštěvníky do ulic Šumperka před dvě stě lety

3. května 2024  15:03

Jedinečnou šanci nahlédnout do ulic Šumperka 40. let 19. století tak, jak je zdokumentoval na svých...

Výstavba D1 jde podle plánu, poslední část u Přerova má být hotová za dva roky

3. května 2024  11:52

Stavba posledního úseku dálnice D1 z Přerova do obce Říkovice, která začala na začátku loňského...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  16:36

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...