Perokresba šumperské ulice z 40. let 19. století. Jejím autorem je Jan...

Perokresba šumperské ulice z 40. let 19. století. Jejím autorem je Jan Evangelista Kastner. | foto: Vlastivědné muzeum Šumperk

Kastnerovy perokresby vrátí návštěvníky do ulic Šumperka před dvě stě lety

  • 0
Jedinečnou šanci nahlédnout do ulic Šumperka 40. let 19. století tak, jak je zdokumentoval na svých perokresbách rodák Jan Evangelista Kastner, mají návštěvníci šumperského muzea. Nemusí přitom ani přijít na prohlídku. Do historie je zavede unikátní virtuální expozice, kterou muzeum otevřelo při příležitosti 200 let od narození autora.

„Dokumentační hodnota Kastnerových perokreseb města je neocenitelná,“ vyzdvihla historička umění šumperského muzea Kristina Lipenská. Kastner vytvořil v průběhu let 1840 až 1843 soubor čtrnácti perokreseb, které detailně zobrazují tehdejší ulice jeho rodného města včetně obyvatel.

„Právě díky Kastnerovi si můžeme udělat představu o charakteru městské zástavby na počátku čtyřicátých let 19. století a o životě a odívání tehdejších obyvatel,“ řekla historička.

Až s velkým odstupem několika desetiletí se našli Kastnerovi následovníci, kteří pokračovali v dokumentační práci. „Dá se říct, že z Kastnerových prací vycházeli,“ míní Lipenská.

Jan Evangelista Kastner se narodil v roce 1823 manželům Kastnerovým jako nejmladší ze šesti dětí. Otec byl kožešník a stejná dráha byla určena také pro něho. Nepomohlo ani mladíkovo nevšední výtvarné nadání. Chlapec se tak vedle učení na kožešníka a zdokonalování v tehdy velmi žádaném řemesle věnoval kreslení.

„Byl typický samouk a kreslení věnoval prakticky veškerý svůj volný čas,“ popisuje Lipenská. Zdokonaloval se vytvářením kopií slavných děl, mimo jiné také obrazu znázorňujícího katastrofu francouzské lodi Medúza v roce 1816.

Dokumentační hodnota Kastnerových perokreseb města je neocenitelná.

Kristina Lipenská,historička umění

Loď ztroskotala na útesu při cestě z Francie do Afriky a cestující zůstali na pospas vodnímu živlu. Posádka je totiž opustila na člunech. Na provizorním voru strávili dlouhé dva týdny bez vody a jídla. Zachránilo se jen patnáct lidí, z nichž většina zešílela.

Později se Kastner zaměřil na šumperské ulice a okolí města, znázornil například zříceninu hradu Brníčko. Při kresbě používal zvláštní techniku takzvané filigránské perokresby, která je charakteristická propojením velkých celků s drobnými propracovanými detaily.

Nadějný malíř-kožešník nemohl naplno rozvinout svůj talent, protože zemřel velmi brzy, v nedožitých 20 letech. V zimě roku 1843 se vydal bruslit na šumperský rybník Benátky, jenže se pod ním prolomil led a hoch skončil v ledové vodě. Neutopil se, ani nezemřel na podchlazení.

Manufakturu poslala radnice k ledu, muzeum textilu zatím v Šumperku nebude

Později však skonal na tehdy smrtelný tyfus. „Není jasné, jestli nebezpečné onemocnění dostal ze znečištěné vody v rybníku,“ řekla historička.

Do muzejních sbírek se Kastnerovy práce dostaly na sklonku 19. století a vystaveny byly až v roce 1921 v Geschaderově domě, jenž byl tehdy hlavním muzejním objektem.

„Kastnerovy kresby byly velmi populární, jejich fotografie se ocitly i na pohlednicích, které byly vydávány opakovaně,“ popsala historička. Byly také důležitým materiálem pro amatérského historika Franze Harrera, který v roce 1923 vydal Dějiny města Šumperka.

Byly napsány německy a teprve v roce 2020 vyšel zásluhou Šumperského okrašlovacího spolku český překlad. Kresby tak v knize dokumentují první polovinu 19. století.

„Je velká škoda, že se nedožil vyššího věku a nemohl tak ve své dokumentaci šumperských ulic a života v nich pokračovat. I tak s ohledem na nízký věk zanechal úžasné dílo. Jeho práce měly vysokou kvalitu jak dokumentační, tak uměleckou,“ vyzdvihl předseda okrašlovacího spolku Radovan Auer.

Šumperské muzeum připomíná díla významného regionálního sochaře Teplého

Podle něj Kastner zachytil Šumperk ještě v době, kdy se začínal měnit ze středověkého města na moderní pulzující průmyslové centrum. Výstavu s komentářem je možné zhlédnout na webu šumperského muzea.