„Policejní vyšetřovatel ukončil vyšetřování a předložil spisový materiál s návrhem na podání obžaloby. Rozhodnutí o tom, zda bude podána obžaloba, či bude rozhodováno jinak, lze očekávat po prostudování obsáhlého spisového materiálu, a to nejdříve v pátek,“ uvedl žalobce olomouckého okresního státního zastupitelství Jaroslav Rašendorfer.
Podle policie odpovědnost za neštěstí nesou průvodčí a vlakvedoucí, kterým bude případně u soudu hrozit až šest let vězení. Dveře, kterými na nádraží v Olomouci 24. července 2016 odpoledne na poslední chvíli nastupoval do rychlíku Galán cestující, zkontrolovaly pouze na dálku pohledem (podrobnosti o dění před tragédií čtěte zde). Přehlédly tak, že nejsou správně zavřené.
Kvůli tomu je mechanismus zabraňující otevření za jízdy neuzamkl, a poté co vlak vyjel na volnou trať a zrychlil na 111 kilometrů v hodině, nápor vzduchu dveře otevřel. A to právě ve chvíli, kdy u nich stála dvouletá dívka, jejíž matka se v ten moment věnovala na blízké toaletě druhé dceři.
Policejní vyšetřování tak skončilo obviněním obou žen z usmrcení z nedbalosti, protože podle policistů zanedbaly povinnosti dané předpisy a nešly dveře řádně zkontrolovat.
Jak vypadalo otevření dveří vlaku, kterými vypadlo dvouleté dítě
23. února 2017 |
České dráhy už dříve oznámily, že v reakci na tragédii plánují investovat do vylepšení bezpečnosti starých vagonů s otočnými dveřmi. Stále jich totiž provozují zhruba osm stovek. Dveře dostanou světelnou signalizaci ukazující, zda jsou správně zavřené.
„Personál tak bude před výpravou i kdykoliv během jízdy vlaku upozorněn na špatně zavřené, respektive nedovřené dveře, a to i tehdy, pokud budou na první pohled působit jako zavřené. Také tím budou varováni cestující uvnitř vozu,“ popsal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
V současné době má podle dopravce signalizaci 150 vagonů a do konce letošního roku ji plánuje mít až na čtyřech stovkách vozů. V provozu se jich navíc má objevovat stále méně, protože jsou postupně nahrazovány novějšími nebo modernizovanými vagony s bezpečnějšími elektropneumatickými posuvnými dveřmi.