Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Nádražní lípa pamatuje císaře, teď má padnout při modernizaci železnice

  4:54
Zanedlouho měla vysoká košatá lípa stojící na nádraží v Bohuňovicích na Olomoucku oslavit jubileum. Vysadili ji při stavbě stanice během budování tratě do Šternberka, kam začaly vlaky jezdit už v roce 1870. Teď ale lípě hrozí pokácení a to právě kvůli železnici, která jí před téměř 150 lety vdechla život. Obec s tím nesouhlasí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce strom pokácet během nadcházející modernizace a elektrizace tratě z Olomouce do Uničova.

„Jako obec jsme se jasně vyjádřili už v roce 2016, kdy přišla první žádost o povolení ke kácení. Tu jsme zamítli, bohužel ale odstranění lípy v projektu zůstalo. Nyní nám přišla opětovná žádost, kterou jsme opět zamítli, SŽDC se proti tomu ale odvolalo,“ popsala starostka Bohuňovic Jitka Stužková.

Ta nechápe, proč nebylo v mezičase možné najít řešení, jak lípu zachovat. Zvlášť když výrazně větší změnu se v projektu prosadit podařilo.

„Původně mělo být zrušeno celé nádraží a měla ho nahradit pouhá zastávka. S tím jsme také nesouhlasili, protože tu máme spoustu dojíždějících, a nakonec to bylo změněno. Jsme za to samozřejmě rádi, ale o to méně je pochopitelné, proč nešlo s dnešními technickými možnostmi upravit projekt tak, aby zůstala i lípa,“ diví se starostka.

SŽDC má kácení lípy, která navzdory svému stáří nemá ochranný status památného stromu, za nevyhnutelné.

Fotogalerie

„Součástí projektu elektrizace trati do Uničova je rekonstrukce železničního spodku, výstavba nástupišť a vybudování nových inženýrských sítí. Tyto práce významně zasáhnou do kořenového systému, který není možné dostatečně ochránit. Strom se navíc nachází v ochranném pásmu trakčního vedení, které bude na trati vybudováno, a bylo by tudíž nutné zredukovat i jeho korunu,“ uvedla mluvčí Nela Friebová.

Současně odmítá, že by se SŽDC nepokusila kácení lípy vyhnout. „Situace je ovšem kvůli jejímu umístění velice složitá. Prověřili jsme technické možnosti úpravy projektu, bohužel je to ale z důvodu prostorových omezení ve stanici Bohuňovice nereálné,“ reagovala mluvčí.

Lípa by byla podle SŽDC stavbou natolik oslabena, že by se do budoucna stala potenciálním rizikem.

„Zdraví a bezpečnost cestujících jsou pro nás na prvním místě, a výsledkem takto velkého zásahu do nadzemní i podzemní části včetně odstranění významné části kořenů by byla destabilizace stromu. V případě třeba silného větru by pak mohlo dojít k jeho pádu a s velkou pravděpodobností k úrazu nebo ohrožení železniční dopravy,“ shrnula Friebová.

Strom by podle obce bylo možné v krajním případě i přesadit

Vedení obce s tím ale nesouhlasí. „Nechali jsme si udělat posudek Agenturou ochrany přírody a krajiny, podle kterého by zásah lípě neuškodil, pokud se udělá šetrně. Zvláště pokud by se o ni následně dobře pečovalo. Což se doposud nedělo. Tudíž jsme nabídli, že jsme ochotni převzít péči o strom, přestože není na pozemku obce,“ podotkla starostka.

V krajním případě existuje podle jejích slov ještě možnost lípu přesadit, což by sice bylo nákladné, ale podle odborníků uskutečnitelné.

„Takže si opravdu nemyslíme, že by bylo nevyhnutelné lípu pokácet. U nádraží jich bylo původně dokonce několik, ale zůstala jen tato, a proto bychom o ni neradi přišli,“ dodala Stužková.

O osudu bohuňovické lípy nyní bude rozhodovat krajský úřad, který může zamítnout odvolání SŽDC, nebo naopak povolit pokácení, případně ještě vrátit záležitost zpět bohuňovickému úřadu k novému posouzení.

Elektrifikace a modernizace trati z Olomouce do Uničova za téměř 4 miliardy korun začala letos v létě a má být dokončena v polovině roku 2022. Po ní bude mít trať řadu parametrů srovnatelných s hlavními koridory včetně maximální povolené rychlosti 160 kilometrů v hodině.

Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se díky tomu zkrátí ze 40 na 28 či 26 minut a v pracovní dny budou ve špičce jezdit i spěšné vlaky, které zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut.

„Spojení Olomouce a Uničova patří mezi tři nejvytíženější neelektrizované tratě v Česku. V úseku před Olomoucí se po ní přepraví takřka čtyři tisíce lidí denně a na trase Šumperk – Olomouc jde celkem o více než sedm tisíc cestujících,“ vysvětlil v roce 2015 ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslav Tomík obří investici do lokální tratě.

  • Nejčtenější

Srážka nákladních vlaků na Přerovsku omezila koridor na Ostravu

Ve stanici Prosenice na Přerovsku se v noci srazily dva nákladní vlaky. Tři vozy se dřevem a lokomotiva vykolejily na...

Prosila jsem ho, ať mě nezabije, popisovala znásilněná žena bez domova

Před krajským soudem stanul Namdaldonir Nyamjav z Mongolska, který je obžalovaný ze série znásilnění žen bez domova v...

Kostlivec v pohraniční skříni. Vyrovnání s Poláky může stát obce pozemky

Premium Od roku 1958 se táhnou problémy územního vyrovnání mezi Polskem a Českou republikou. Řešení pozemkového dluhu vůči...

Posel lepších časů. Český talent je blízko průlomu. A zahraje si se svou milou

Premium V Melbourne Parku nepříjemně fičelo. Tenisté přestali úzkostlivě dbát na taktiku a snažili se aspoň nějak trefit míč....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z VOLEJE: Drulák bez servítků o Peltovi či Berbrovi. Proč nesleduje ligu?

Z voleje odpovídal Radek Drulák. Český Fotbalista roku 1995, vicemistr Evropy, dvojnásobný nejlepší střelec ligy, se...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Šéfem olomouckých hřbitovů se stal radní. Politická trafika, říkají kritici

Premium Za politickou trafiku označili olomoučtí Piráti a Starostové jmenování dosavadního radního za KDU-ČSL Ladislava...

Antimonopolní úřad zvýšil pokuty za kartel při IT zakázce pro Olomoucký kraj

Za kartelovou dohodu při deset let staré IT zakázce pro Olomoucký kraj potvrdil antimonopolní úřad napodruhé trest pro...

Potrvá dlouho, než se život do Bečvy vrátí naplno, říká hospodář

Řeka Bečva má obrovský potenciál, tvrdí hospodář Českého rybářského svazu pro Moravu a Slezsko Jan Hloušek. „Ryby se v...

Kriminalisté dopadli obžalovaného ze tří znásilnění na místě útoku

V kauze Namdaldonira Nyamjava z Mongolska obžalovaného ze znásilňování žen z řad olomouckých bezdomovkyň, vypovídali...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...