Analytická společnost Strategy analytics zveřejnila výsledky prodejů smartphonů za třetí čtvrtletí letošního roku. Trh celkově ve třetím čtvrtletí meziročně výrazně vzrostl, vděčí za to trhům v Asii a v Africe. Trhy v Evropě a Severní Americe stagnují, kvůli omezování dotací na straně tamních operátorů. Celkově se za třetí kvartál prodalo na světě rekordních 320 milionů smartphonů, což je o 27 procent více než loni ve stejném období. Množství je to rekordní, ale dynamika růstu klesá.
Jasným vítězem třetího čtvrtletí je čínská značka Xiaomi, která se probojovala na třetí místo světového žebříčku výrobců smartphonů. Meziročně značka rostla raketově, prodala více jak trojnásobek přístrojů. Xiaomi tak za sebou nechalo celosvětově známé značky jako LG, HTC, Sony, Nokia a také zavedenější čínské soupeře Huawei a ZTE.
Úspěch Xiaomi je o to zajímavější, že značka prodává fakticky jen na domácím čínském trhu a nově i na několika menších trzích jihovýchodní Asie. V Evropě a ani v Severní Americe oficiálně nepůsobí. V Česku se sice přístroje Xiaomi koupit dají, ale jen přes nezávislé importéry, fakticky překupníky z čínského trhu.
Výrobce | Prodeje 3Q/2013 | Prodeje 3Q/2014 |
---|---|---|
Samsung | 88,4 | 79,2 |
Apple | 33,8 | 39,3 |
Xiaomi | 5,2 | 18 |
LG | 12 | 16,8 |
Huawei | 12,7 | 16,5 |
Ostatní | 100,8 | 150,6 |
Celkem | 252,9 | 320,4 |
Zdroj: Strategy Analytics
Oproti Xiaomi se po třetím čtvrtletí moc neradují v Samsungu. Tomu se tento kvartál velmi nepovedl. Samsung prodal sice stále jasně nejvíc ze všech výrobců, přes 79 milionů smartphonů, ale meziročně je to poměrně strmý propad o více jak devět milionů kusů přístrojů. S tím Samsungu výrazně poklesl tržní podíl z 35 na 24,7 procenta.
Apple, přestože ve třetím čtvrtletí převážně doprodává rok staré modely, opět prodal více. Z loňských 33,8 milionu iPhonů zvýšil letos prodeje na více jak 39 milionu kusů. Se stále sílícím růstem menších výrobců ale Applu i tak poklesl tržní podíl z loňských 13,4 procenta na letošních 12,3 procenta.
Výrobce | Podíl 3Q/2013 | Podíl 3Q/2014 |
---|---|---|
Samsung | 35 % | 24,7 % |
Apple | 13,4 % | 12,3 % |
Xiaomi | 2,1 % | 5,6 % |
LG | 4,7 % | 5,2 % |
Huawei | 5 % | 5,1 % |
Ostatní | 39,9 % | 47 % |
Celkem | 100 % | 100 % |
Zdroj: Strategy Analytics
Za třetím Xiaomi drží čtvrtou příčku jihokorejské LG, které mělo velmi dobrý kvartál. Díky novým modelům v čele s top smartphonem G3 zvýšilo čtvrtletní prodeje z loňských 12 milionů na letošních 16,8 milionu kusů smartphonů. O příčku za ním je Huawei, který za třetí čtvrtletí prodal 16,5 milionu smartphonů, což je oproti loňskému třetímu čtvrtletí solidní nárůst o necelé čtyři miliony kusů. LG podle analytiků rostlo především v Evropě a v USA, naopak Huawei spíš na rozvíjejících se trzích.
Velmi výrazně rostli další výrobci, které Strategy Analytics řadí do kolonky ostatní. Této skupině vzrostly prodeje meziročně o polovinu ze 100 milionů kusů smartphonů na 150 milionů. I to je důkaz další fragmentace trhu, za kterým stojí růst menších čínských výrobců, kteří podobně jako Xiaomi mimo domovský trh oficiálně nepůsobí.