Counterpoint do výsledků za Evropu počítá i Rusko a třeba v případě značek Infinix a Tecno (obě působí i na českém trhu) byl pro ně právě ruský trh povzbuzením. V Rusku lze koupit smartphony všech značek, včetně iPhonů. Ale ty nebo Samsungy jen přes překupníky. Čínské firmy tam však působí víceméně přímo a třeba pro Xiaomi to podle Counterpoint Research nese negativní důsledky na některých západoevropských trzích. Zmíněné je Finsko, kde zákazníci kvůli přítomnosti na ruském trhu smartphony Xiaomi kupují méně.
Celkově bylo podle Counterpointu třetí čtvrtletí 2023 v Evropě nejslabším obdobím od roku 2011, což znamená hodně slabé výsledky. V roce 2011 ještě nebyly smartphony na trhu plně etablované, takže letošní výsledky jsou opravdu mizerné. V Evropě nelze výrazný obrat očekávat, spíš bude trh stagnovat. Jak výzkumná agentura uvádí, výjimkou z mizerných výsledků bylo pozitivní přijetí nových iPhonů 15 a skládaček od Samsungu. V obou případech premiéry proběhly ve třetím kvartále.
Rostl jen Honor
Meziroční pokles si připsaly v podstatě všechny značky, třeba Samsung si připsal 15procentní meziroční pokles a i on měl nejhorší evropské třetí čtvrtletí od roku 2011. Výsledky zachránily zmíněné skládací modely, jinak by výsledky byly ještě horší. Apple sice zaznamenal také meziroční pokles o tři procenta, ale zároveň získal nejvyšší podíl na Evropském trhu za sledované období. Patřilo mu 24 procent evropského trhu. Pro porovnání, i přes pokles měl Samsung 32 procent evropského trhu.
Xiaomi kleslo meziročně o 13 procent, ale tržní podíl si uchovalo, v Evropě mu patří 22 procent trhu. Slabší výsledky má v západní Evropě, naopak v té východní je s 35procentním podílem jedničkou na trhu. Tři výše uvedené značky drží v Evropě téměř čtyři pětiny trhu, na zbytek tak moc nezůstává. Z ostatních značek a vlastně i celkově se meziročně dařilo jen Honoru, který uspěl i na trzích západní Evropy. Honor si meziročně polepšil o tři procenta a za třetí čtvrtletí mu patřily tři procenta evropského trhu.
Podíl na trhu Counterpoint uvádí ještě u čtvrtého Realme, které stále má čtyřprocentní podíl, ale meziročně si pohoršilo o závratných 30 procent. A podle strategie značky to na nějaké výrazné zlepšení nevypadá. Výzkumná agentura ještě zmiňuje Oppo. To v celé Evropě meziročně kleslo o 32 procent, ale ve východní části naopak rostlo o 27 procent. Celkově se však podle Counterpointu čínské značky perou mezi sebou, jedna získá, druhá ztratí. Záleží, kdo má aktuálně víc peněz na marketing.
Celosvětový optimismus
Globální pohled je poněkud optimističtější, alespoň podle říjnových dat. Až do letošního října trh se smartphony kontinuálně klesal 27 měsíců. V podstatě k tomu začalo docházet po skončení nejsilnější fáze covidové pandemie, v které si lidé pořizovali nové přístroje. Pak však přicházela jedna špatná zpráva za druhou. Nejdřív nebyly součástky, pak přišel konflikt na Ukrajině, ekonomická krize a to trvalo v podstatě doposud.
Jenže Evropa není tím kontinentem, který by přispěl k celosvětovému oživení trhu, který v říjnu po dlouhé době meziročně povyrostl o pět procent. Zásluhu na tom mají rozvojové trhy, kde došlo k oživení. Counterpoint zmiňuje jako důvody restart Huaweie na čínském trhu (s tajemnými čipy s podporou 5G), oživení na středním Východě a v Africe a také zájem zákazníků v Indii. Ale je tu i jeden prozaický důvod, letošní iPhony 15 přišly na trh meziročně o týden později, takže se část startovních prodejů přesunula do dalšího měsíce (kvartálu).
Výhled je pak pozitivní. Counterpoint očekává meziroční růst i za čtvrté čtvrtletí a i příští rok by mělo z globálního pohledu dojít k oživení trhu se smartphony.