Vládou nařízené zastavení vleků na lyžařských sjezdovkách přeje běžeckému lyžování. Zde totiž žádná omezení neplatí. Například Lužické hory, kde je více než 100 kilometrů upravených tras, tak už přivítaly první nápory sněhuchtivých turistů.
„Řada nástupních míst společných pro turisty nebo běžkaře praská ve švech a je pod náporem aut a turistů. Patří mezi ně například Jedličná, parkoviště U Kapličky nad Polevskem, parkoviště na Práchni u Panské skály, v sedle Stožce na Šébru nebo u chaty Luž. Mnoho lidí má potřebu vyrazit na čerstvý vzduch. Mnozí včetně rodin s dětmi vyrážejí s boby a sáňkami do vyšších poloh, kde na ně čeká slušná pokrývka sněhu,“ informoval Jan Šmíd, předseda Ski Polevsko a koordinátor běžeckého lyžování v Lužických horách.
V sobotu poprvé vyjely skútry na úpravu části lyžařských tratí Lužické magistrály. Více sněhu je v severní části hor (15-20 cm) v okolí Stožeckého sedla/Šébru a Luže. O něco méně (10-15 cm) je v jižní části hor v okolí Polevska, Svoru a Práchně. Z celkových 100 km lyžařských tratí propojených Lužickou magistrálou bude v sobotu upraveno kolem 20 km tratí. Na řadě dalších míst je stopa projetá od lyžařů.
Až na dva úseky je připraveno
Zde jsou na zimní sezonu připraveni, kromě dvou úseků kolem Bouřného a v okolí Luže, kde probíhá těžba kůrovcového dřeva, jsou běžkařské tratě upravené.
„Někteří nadšenci již před koncem roku oprášili práskačky a vyrazili především na louky kolem Polevského vrchu. Včetně mě. Teď je v celých horách dostatečné množství sněhu. Výhled počasí bohužel není zrovna povzbuzující. Kolegové ze sjezdovky na Polevsku zasněžují, ale předpověď ani situace s covidem sjezdovému lyžování moc nepřeje. Zatím věříme, že leden se zlomí a ještě napadne,“ doufá Šmíd.
Běžkové lyžování je individuální sport, lze tedy při něm snadno dodržet omezení maximálně dvou lidí pohromadě a rozestupy dva metry. Se začátkem sezony chtějí provozovatelé turisty informovat o aktuálních nařízeních.
Například o tom, že dočasně uzavřely svůj provoz občerstvení na Polevsku, v Kytlici nebo v Prysku. Oproti tomu otevřené je okénko na chatě Luž, na nádraží Jedlová, na Jedlové, na Tolštejně a v Novém Boru.
V Lužických horách nejsou davy jako v Jizerkách
Trasy v Lužických horách jsou oproti těm v Jizerkách méně frekventované a příroda je zde více nedotčená. Davy lidí jako v Jizerkách tady nenajdete. Pomyslnou páteří celé oblasti je Lužická magistrála vyznačená Klubem českých turistů v roce 2014. Vede přes louky, lesy a pastviny s krásnými výhledy do krajiny od Práchně přes Polevsko, Novou Huť a Šébr až na Myslivny k chatě Luž, kde navazuje na německé stopy.
Na Lužickou magistrálu se jako letokruhy napojují místní okruhy, které s nadšením upravují okolní obce a spolky spolu s oddílem Ski Polevsko. Spojeny jsou tak tratě v okolí Kamenického Šenova včetně napojení na Cyklostezku Varhany, Prysku, Nového Oldřichova, Okrouhlé, Kytlice, Polevska, Nového Boru a Svoru s okruhy kolem Luže a v okolí Cvikova a Horní Světlé. Délka místních okruhů propojených Lužickou magistrálou dosahují při dobrých sněhových podmínkách úctyhodného čísla 100 kilometrů.
„Pokud napadne dostatek sněhu a pokud budou po těžbě průjezdné všechny části magistrály, bude letos prvně propojena celá část Lužické magistrály s navazujícími místními tratěmi,“ pochlubil se Jan Šmíd.
Pro běžkaře vznikne nová trhací mapa tratí
Údržba tratí vyjde ročně na 300 tisíc korun, ty platí jednotlivým obcím Liberecký kraj prostřednictvím Svazku obcí Novoborska. Peníze jsou obvykle rozděleny mezi osm subjektů: Ski Polevsko, obec Okrouhlá, obec Prysk, SK Polevsko, obec Nový Oldřichov, pan Raiter z Kamenického Šenova, město Cvikov a pan Horák s paní Doskočilovou z Horní Světlé.
Všichni dohromady disponují sedmi sněžnými skútry, jednou čtyřkolkou se sněžnými pásy a jednou rolbou. Běžkaření v Lužických horách ale finančně podporují i firmy, další obce a jednotlivci. Z vybraných prostředků se například rozšiřují odstavné plochy pro auta nebo se dokupuje drobná technika.
Právě se staví lávka na Šébru přes silnici 1/9, tuto stavbu provádí Ústecký kraj. „Tím dojde k propojení turistických, cyklistických i běžkařských tras mezi Libereckým a Ústeckým krajem a vznikne tak bezpečný přechod přes rušnou silnici,“ popisuje Šmíd.
Běžkaři se letos mohou těšit na novou trhací mapu běžkařských tratí, která vyjde v lednu. „Technologickou novinkou je napojení čtyř skútrů na GPS modul, ze kterého se data přenášejí online na elektronickou mapu na webu . Dále došlo k centralizaci informací o zimní údržbě, což lidé najdou na adrese www.kamzasnehem.cz. Na tak malé území máme novinek i kilometrů tratí celkem dost,“ dodává Jan Šmíd.