Bicykl je zdrojem zábavy už 200 let, na výstavě ukazují i bambusové kolo

  17:21aktualizováno  17:21
Pozoruhodnou novinku hlásí Technické muzeum na libereckém Výstavišti. Ke dvěma stům letům od vynálezu jízdního kola zde tomuto dopravnímu prostředku věnují novou stálou expozici.

Milovník historických jízdních kol Pavel Eliáš připravuje stálou expozici věnovanou starým bicyklům v libereckém Technickém muzeu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

V muzeu zčásti nahradí výstavu exponátů ze světa tramvají a vejít by se do ní mělo čtrnáct až patnáct kol.

„Chceme je seřadit chronologicky. Nejstarší bude drezína, která vznikla po roce 1817 a nejmladší československé kolo Favorit z roku 1964,“ zmínil spolutvůrce expozice Pavel Eliáš.

Důraz kladou tvůrci na začátek cyklistiky. „Bude tam několik takzvaných bezpečníků, vysoké jízdní kolo Kohout, kolo Slavia, které vyráběla firma Laurin a Klement a prvorepubliková produkce: bicykly Stadion, Praga a tak dále,“ podotkl Eliáš.

Bambusové kolo i stylové doplňky

Nebudou chybět ani stylové doplňky. „Plakáty a další exponáty – lampy, medaile a podobně,“ naznačil Eliáš. Neskrývá radost nad tím, že může v Technickém muzeu expozici vytvářet. „Je to úžasné, dostat takovou možnost a ještě na tak pěkném místě v Liberci,“ vyznal se.

Souhlasí s ním i nestor krajské a příhraniční cyklistiky Miroslav Těšina.

„Líbí se mi to moc,“ svěřil se a okem pohladil exponáty, připravené k instalaci. „Tohle kolo je bambusové a vyrábělo se v Indii. O nich mi vyprávěl už můj tatínek, že se sem za první republiky vozily. Nikdy jsem je ale neviděl, takže až teď se můžu zaradovat,“ pousmál se.

Jeho pozornost upoutalo též švýcarské vojenské kolo z roku 1935.

Fotogalerie

„Bicykly pro armádu, to je zajímavá kapitola z cyklistické historie. Tatínek mi ukazoval fotky, když byl za první republiky na vojně na Slovensku. Ve třech lidech na třech kolech se sajdkárou vozili minomet a střelivo,“ zavzpomínal Těšina.

Podle něj za poslední léta cyklistika v Česku ustrnula. „Vzorem v budování cyklostezek nám mohou být Němci. Poslední dobou navíc roste prodej elektrokol, což znamená vyšší počty cyklistů, a tak je potřeba se probrat a začít pro ně infrastrukturu vytvářet,“ usoudil.

Cyklistika jako dnešní IT technologie

Předchůdce současných bicyklů se poprvé objevil před dvěma sty lety, v pozdním jaru 1817, kdy Němec Karl von Dreis představil své dvoukolé odstrkovadlo, které podle jeho příjmení získalo jméno drezína.

Následoval bouřlivý vývoj cyklistiky na přelomu 19. a 20. století. Eliáš jej přirovnává k dnešnímu boomu IT technologií.

„Byli to tehdy, stejně jako dneska, zapálení kluci, kteří za pár let dosáhli ohromných věcí. Většinou za tím nebyl promyšlený podnikatelský příběh - prostě si mladí, naivní a bezstarostní mladíci řekli, že prostě chtějí dělat, co se jim líbí a co je baví.“

V Liberci vznikl cyklistický spolek Reichenberger Radfahrer Club roku 1886.

Nejčtenější

U Máchova jezera se usadili šakali. S klimatem se něco děje, říká zoolog

Od března doplní vycpaný šakal expozici českolipské fauny v místním muzeu....

Když šéf českolipského muzea Zdeněk Vitáček, před lety začal nacházet v okolí Doks a Provodína charakteristické stopy s...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Ti tygři jsou bastardi. Jejich orgány mohu použít, hájí se souzený Berousek

Ludvík Berousek u soudu v České Lípě (21. ledna 2019)

V České Lípě pokračuje soudní jednání, při němž se rozplétá kauza nelegálního obchodu s částmi tygřích těl. Veterinářka...

Zemřel filatelista, který vlastnil zřejmě největší sbírku známek v Česku

Nejznámější český filatelista Ludvík Pytlíček na snímku ze srpna 2010

Ve věku 76 let zemřel filatelista Ludvík Pytlíček ze Semil, donedávna majitel zřejmě největší sbírky známek v Česku....

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

Další z rubriky

Kamion biatlonistů se vrátil domů. Nejhorší noční můrou je D1, říká řidič

Řidič Martin Žák s kamionem loni najezdil 15 tisíc, letos už 10 tisíc kilometrů.

Třináct metrů dlouhý, čtyři metry vysoký, téměř dva a půl metru široký. Prostě klasický kamion, jakých jezdí na...

V Semilech tekla před 50 lety krev, družba skončila bitím demonstrantů

Miroslav Jeník vzpomíná na dramatické události v srpnu 1968.

Poturčenec horší Turka. Tak se dá nejlépe vystihnout večer družby se sovětskými okupanty v kině v Semilech, který před...

Do Prahy jezdí vlak stejně dlouho jako v roce 1937, zlobí se hejtman

Autobusové nádraží v Liberci, jeden z nejohyzdnějších dopravních uzlů v kraji,...

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta chce vytvořit vlivovou skupinu, která bude lobbovat za rychlejší vlakové spojení...

Najdete na iDNES.cz